optimum
A Alexn72 skrev:
Väntar fortarande på ett sakligt svar om vi ska diskutera.
Så här skrev du

"Skrämmande hur dåligt insatt du är i hur saker fungerar då. Hoppas inte du har som yrke där du träffar kunder och ger dem fel information om tex elbilar eller solceller."

Varför anser du att jag kan för lite om elbilar? (tråden handlar om elbilar och inte solceller)

Elbilar är enligt vad jag anser inte färdigutvecklade till att fullt kunna ersätta fossildrivna bilar.
Väldigt många är behov av att använda släpvagn och alternativen som finns inom elbil är så dyra att få har råd att köpa sådana. Däremot för enbart personaltransporter och med packning är säkert elbilar ett intressant alternativ.
I vårt (och säkert många andras fall) behöver man då två bilar om man ska kunna använda släp av olika slag.

Så vad är det som får dig att slänga skit i form av "Skrämmande hur dåligt insatt i du är i hur saker fungerar..."

Har tidigare en utbildning som starkströmselektriker och senare en kandidatexamen inom ingenjörsteknik och är nog mer insatt än genomsnittet. Är teknisk chef på ett företag som anser min kompetens är relativt hög inom tillverkningsteknik,
Men nu ska vi inte jämföra kompetens utan diskutera elbilar och att de är för tidigt att köpa för väldigt många här i Sverige.

 
optimum optimum skrev:
Den bil som jag skulle behöva för vår familjs behov verkar enligt vad som kommit fram i tråden vara en Tesla X. Rätt eller fel?
Kanske finns någon mer som kan dra släp på upp emot 2000kg

En sådan bil kostar drygt 1 miljon kronor och är betydligt dyrare än fossildrivna alternativ.
Har man inte sådana behov funkar säkert flera alternativ med elbil Men nu är vår familjs behov sådant och därför passar inte enklare elbilar. Möjligen en hybrid men de kommer troligen vara helt iskalla om några år då elbilar är mer färdigutvecklade och kan bli riktiga alternativ för oss med behov som få elbilar klarar idag och till vettiga priser.

Men det jag frågade dig var varför du skriver skit om min kunskap om elbilar och solceller?
Solceller är helt ireelevant i denna tråden.
Jag kan tillräckligt om elbilar och den skitiga värld där mineraler till batterierna framställs.

Så varför kastar du skit och försöker krypa runt med massa annat?
Kan ge dig lite stöd.

Kollade på en X när vi bytte ut skolskjutsen. En bra utrustad X skulle kosta drygt millen. En X5 40d som varit demo gick att få loss för 650. För 400k får man rätt mycket diesel och service. Skatten är ca 3000kr/år, dvs mindre än räntekostnaden för 400k.

Gjorde samma räkneövning på en S. Mer än 400k mot en BMW 520d innovation tar väldigt många mil att köra hem.

I båda av fallen bortsåg jag helt från att den ena inte får dra mer än 2t och den kan inte dra något alls.

Visst kommer dieselbilar att tappa lite mer procentuellt i värde, men det är fortfarande inte fråga om 200k mer på 5år.

Kostar elbilen 10kr mindre i drivmedel/mil blir det ca 200k sparat på 20 000 mil. På 10-12år som många kommer att behöva köra för att få ihop 20 000mil skulle det kräva mindre underhåll mm för ca 20k/år.

Investering i laddbox hemma mm är inte heller inräknat utan detta var bara ett överslag på bil, drivmedel, underhåll och värdeminskming.

Så köper man bilar som ny eller nästan ny och äger dem länge skulle jag säga att med dagens förutsättningar är ekonomisk breakeven på en el kontra diesel ca 20 000 mil och minst ca 10års ägande.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Är det någon som har reagerat på kWh-priset i laddstolparna
Ja, och de varierar dessutom rätt mycket. Ett omoget och fragmenterat landskap. Bara på denna resa har vi betalat mellan 0 och 5 kr per kWh. Just nu gäller det alltså att planera sin resa lite, för förutom att bensinmackarna ligger tätare så har de ju också någorlunda samma pris.

Exempel på priser vi betalat nyligen:
  • 0 kronor (Lidl Växjö, Lidl Ljungby, E.ON UFC Löddeköpinge)
  • 5 kr (Clever/Bee Nyköping)
  • Fastpris (80 kr per laddning på Ionity Mantorp ≈ 3,75 kr/kWh)
  • Minutpris (2 kr/mil på Fortum i Stavsjö ≈ 2.10 kr/kWh).
Med detta sagt betalade vi 123 kr för drivmedel under resan på 559 km.
 
Auto motorsport jämför kostnaderna för att köpa en begagnad Tesla med en begagnad Volvo.
Verkar tyvärr inte så billigt att äga en Tesla,
Tabell jämför ägarkostnader och underhåll för begagnade Tesla Model S och Volvo V90, med fokus på skatt, försäkring och servicekostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det allt mynnar ut i är nog att det är priset på en elbil som idag är den största hindret för att välja en sådan, speciellt om man behöver en större bil med hyfsad räckvidd. Tar vi svenska "normalinkomster" skulle troligtvis en elbil redan från dag ett i princip behöva ge samma månadskostnad som den "vanliga" bensin/dieselbilen, speciellt om man har få mil/år då inköpskostnaden får störst påverkan. Jag skulle säkert kunna anpassa min körning/användande men behöver också en dragbil, vilket gör att det hamnar i den högra prisklassen och värderar inte en bil så högt, det är ett bruksfordon.
Men jag är inte alls negativ till elbilar, vilket även gäller olika hybridformer.
 
Det finns helt klart möjlighet för många att köra elbil, men har man ett särintresse så kanske det inte funkar just nu...

@optimum det finns alltid en andrahandsmarknad, en begagnad hybrid kommer troligtvis gå att sälja helt enkelt för att en begagnad eller ny elbil hamnar i mycket högre prisklasser.

@Robert-san01 fast du får väl ändå jämföra en ny bil med en ny, inte en begagnad demobil.

@Peter2400 är de verkligen jämförbara de två modellerna? Det låter som en väldigt snålt utrustad V90 exempelvis...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför skulle man vilja det? Nackdelarna, precis som fördelarna, med en elbil är annorlunda mot en bil med förbränningsmotor. Att konstruera batterier som går att ladda på 90 sekunder går säkert, men det vore inte rimligt. Men säg att du kan ladda en mil i minuten och alltid börja din resa med 45 mils räckvidd. Hur ofta skulle du då ha ett reellt problem undantaget i Norrlands inland?
Vad är egentligen fördelarna med elbil ? Fixar den 45 mil mil med vagn på vintern vore det väldigt få gånger det blev problem men det känns lite oroligt att att bara ha 5 mils marginal kvar till total stop så länge kör jag aldrig med min bil innan jag tankar men det går säkert att lära om men sen gäller det vad jag förstår att det finns snabbladdare överallt kommer man till en fjällstuga 40 mil bort får man ju ladda med vanligt 6 eller 10 ampere men då stammar man troligtvis nån dag så det hinner laddas upp.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns helt klart möjlighet för många att köra elbil, men har man ett särintresse så kanske det inte funkar just nu...

@optimum det finns alltid en andrahandsmarknad, en begagnad hybrid kommer troligtvis gå att sälja helt enkelt för att en begagnad eller ny elbil hamnar i mycket högre prisklasser.

@Robert-san01 fast du får väl ändå jämföra en ny bil med en ny, inte en begagnad demobil.

@Peter2400 är de verkligen jämförbara de två modellerna? Det låter som en väldigt snålt utrustad V90 exempelvis...
S var ny mot ny.

X hittade jag då ingen likvärdig till salu. De demo av X jag fått erbjudande om nu ligger just under millen så det är marginell skillnad.

X5 an var 4 mån gammal med innovation ed.

Så jämnförelserna anser jag inte är helt ogrundade trots att det i X fallet blev ny vs demo.

Edit: https://www.bytbil.com/stockholms-l...100d-6sits-1ag-uttagen-apr-2019-5227-13484040
 
Redigerat:
Pernas Pernas skrev:
Att elbilar är bättre för miljön kan man nog säga med stor säkerhet och framförallt så är förbättrings potentialen bättre, i takt med att mer förnyelsebar energi används vid tillverkning av el och bil så blir elbilen bättre och bättre medans fossilbilen inte kan sänka sina utsläpp så mycket.
[länk]
[bild]
Alt beror ju på hur man värderar kärnkraftens farlighet vissa tycker den är ren vissa anser den är livsfarlig men har svårt att tro att vi kan skrota kärnkraften samtidigt som vi ska göra av med mera el ska vi bli mera miljövänliga får vi nog tänka om och köra mindre.
 
@Robert-san01 det gäller ju att man inte jämför bara grundpris utan man får ju även jämföra motoreffekt, utrustning mm.

Jag är för dåligt insatt i BMW och Audi för att veta om dina jämförelser var korrekta. Men jag regerade på att du jämförde en ny bil mot en demobil som naturligt sätt borde vara billigare.
En 320d har ju inte heller i närheten av samma motoreffekt som en Model S, I det sammanhanget blir det lite att jämföra äpplen mot päron. (Problemet är väl att det inte finns en bra bil att jämföra 320d med, för sist jag kollade fanns det inga vettiga kombis i formen av elbilar, utan bara varianter av SUVar, småbilar eller sportbilar).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Robert-san01 det gäller ju att man inte jämför bara grundpris utan man får ju även jämföra motoreffekt, utrustning mm.

Jag är för dåligt insatt i BMW och Audi för att veta om dina jämförelser var korrekta. Men jag regerade på att du jämförde en ny bil mot en demobil som naturligt sätt borde vara billigare.
En 320d har ju inte heller i närheten av samma motoreffekt som en Model S, I det sammanhanget blir det lite att jämföra äpplen mot päron. (Problemet är väl att det inte finns en bra bil att jämföra 320d med, för sist jag kollade fanns det inga vettiga kombis i formen av elbilar, utan bara varianter av SUVar, småbilar eller sportbilar).
Det är 313hk i X5 40d och innovation har i princip all utrustning utom 7 sits.

Det var en 520d jag jämförde S mot. Att det är liten motor i 520n är för att jag inte behöver mer. Hade S gått att få med 200hk elmotor hade jag jämfört med den.

S var den enda elbil i stora premium segementet jag kunde hitta och som storleksmässigt är likvärdig en 5-serie.

Att 520n är riktig kombi och S en kombicupe har jag också bortsett från.

Edit: Kan tillägga att visst är det lite äpplen och päron. Men skall man hårddra det hade jag kunnat jämfört X mot svagaste X5 30d då även den uppfyller grundkraven för funktionen.

Tar man med dragvikter, kombi, möjlighet till utrustning, servicenät osv så går det inte att jämföra alls. Jag tog det som gick att få så lika som utbudet tillåter nu och det blir ändå lite haltande.

Oavsett frukter så var främsta tanken med min jämförelse att se om det fanns någon ekonomisk grund till att fundera på en S eller X.

Edit 2: Nu skulle jag jämföra en Tesla 3 mot en 3-serie eller A4. Utan att ha kollat skulle jag misstänka att det skiljer mindre än 400k, men ändå tillräckligt för att det är svårt att räkna hem en T3 på enbart kronor och ören.
 
Redigerat:
Nja, motoreffekten blir nog mera en bieffekt då merparten av de som köper fossildrivna bilar sällan nyttjar den.
Men visst den finns där så att säga "på köpet".
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är 313hk i X5 40d och innovation har i princip all utrustning utom 7 sits.

Det var en 520d jag jämförde S mot. Att det är liten motor i 520n är för att jag inte behöver mer. Hade S gått att få med 200hk elmotor hade jag jämfört med den.

S var den enda elbil i stora premium segementet jag kunde hitta och som storleksmässigt är likvärdig en 5-serie.

Att 520n är riktig kombi och S en kombicupe har jag också bortsett från.
Då får man också förtydliga att det är under de premisserna man jämför, annars haltar ju jämförelsen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då får man också förtydliga att det är under de premisserna man jämför, annars haltar ju jämförelsen.
Förtydliga att man jämför billigaste varianten av elbilen med en maxutrustad diesel med näst största motorn?
 
Missförstår du med vilje nu?

Ska man göra en jämförelse mellan två olika bilar får man förtydliga vad det är man är intresserad av i jämförelsen om det inte är att jämföra hela bilarna...

Exempelvis var priset en viktig parameter, men inte om motoreffekten var över 500hk. Hur ska jag veta det om du inte berättar det?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.