13th Marine 13th Marine skrev:
Exempelvis större motoralternativ?
Men nu känns det som att vi diskuterar om varandra här, blir svårt att följa om vi ska ha två parallella diskussioner.
Men varför större motor?? Jag piskar din Passat hybrid på Eco läget.
 
Nu jämförde vi väl ändå inte min Passat mot din bil... Vi jämförde en BMW nått med en Tesla...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu jämförde vi väl ändå inte min Passat mot din bil... Vi jämförde en BMW nått med en Tesla...
Och jag har frågat dig vad vi skall jämföra ekonomi mot. Tror rätt många inte ens har en 520d i sina filter när de letar bil åt familjen.

Jag tycker jag varit rätt snäll mot Tesla när jag jämfört ekonomi mellan en basic S och en 520d innovation. Många som skall ha familjekombi hade jämfört Teslan mot en Mondeo, Superb, Insignia, Passat mfl.
 
hsd hsd skrev:
Är det någon som har reagerat på kWh-priset i laddstolparna
Lite OT men här i Umeå så laddar man gratis vid IKEA, och Fortums snabbladdningsstation har inte fått igång betalsystemet än :D mycket bra :ok:
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Och jag har frågat dig vad vi skall jämföra ekonomi mot. Tror rätt många inte ens har en 520d i sina filter när de letar bil åt familjen.

Jag tycker jag varit rätt snäll mot Tesla när jag jämfört ekonomi mellan en basic S och en 520d innovation. Många som skall ha familjekombi hade jämfört Teslan mot en Mondeo, Superb, Insignia, Passat mfl.
Så nu ska vi jämföra en familjekombi istället? Vart vill du komma egentligen?

Det finns inga kombielbilar idag som inte är en premiumsportbil samtidigt...
Ska du jämföra ekonomin mellan två olika bilar får de väl vara nämnvärt likvärdiga...
Annars kan vi likväl jämföra Tesla mot Dacia...
 
Är nog väldigt svårt göre en jämförelse av bilar rent ekonomiskt går det säkert och beroende på vilka krav man ställer kan man säkert få ett resultat som slår åt båda hållen men rent utseende mässigt tycker jag inte Dacia och Tesla ligger så långt ifrån varandra båda ser billiga ut men endast 1 är det riktigt synd inte Tesla satsat lite mera på utseendet när dom lägger mycket krut på teknik och motor styrka och vill ligga i preminum klassen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så nu ska vi jämföra en familjekombi istället? Vart vill du komma egentligen?

Det finns inga kombielbilar idag som inte är en premiumsportbil samtidigt...
Ska du jämföra ekonomin mellan två olika bilar får de väl vara nämnvärt likvärdiga...
Annars kan vi likväl jämföra Tesla mot Dacia...
Nu har inte Dacia någon stor kombi att jämföra mot...

Det har hela tiden varit fråga om stor diesel/bensin kombi mot stor elbil samt stor diesel SUV mot stor el SUV och ekonomi det gällde.

Att jag inte tog den billigaste förbränningsbilen var bara för att göra jämförelsen lite jämnare.
 
En Duster lastar nog lika mycket som en Tesla gissar jag.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Är nog väldigt svårt göre en jämförelse av bilar rent ekonomiskt går det säkert och beroende på vilka krav man ställer kan man säkert få ett resultat som slår åt båda hållen men rent utseende mässigt tycker jag inte Dacia och Tesla ligger så långt ifrån varandra båda ser billiga ut men endast 1 är det riktigt synd inte Tesla satsat lite mera på utseendet när dom lägger mycket krut på teknik och motor styrka och vill ligga i preminum klassen.
För att inte nämna detaljfinish... Tror Dacia ligger minst 2 nivåer före Tesla där.
 
hsd
S smurfen72 skrev:
En Duster lastar nog lika mycket som en Tesla gissar jag.
Det går att dra släp med den också (y)
 
R Robert-san01 skrev:
Nu har inte Dacia någon stor kombi att jämföra mot...

Det har hela tiden varit fråga om stor diesel/bensin kombi mot stor elbil samt stor diesel SUV mot stor el SUV och ekonomi det gällde.

Att jag inte tog den billigaste förbränningsbilen var bara för att göra jämförelsen lite jämnare.
Ja var det bara de parametrarna som var viktiga, ekonomi och storlek så förstår jag att Teslan förlorar.
Min poäng var att du inte berättade i början att det var de parametrarna som var de du jämförde mot...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja var det bara de parametrarna som var viktiga, ekonomi och storlek så förstår jag att Teslan förlorar.
Min poäng var att du inte berättade i början att det var de parametrarna som var de du jämförde mot...
Det var ju just det jag skrev i första inlägget!!
 
Då får du gärna vara tydligare till nästa gång, för när du drar in en premiumbil med vettig utrustning och liknande tolkade jag det som att du försökte göra en så jämbördig jämförelse som möjligt (vilket jag ändå vill påstå att man brukar göra). Det var också detta jag opponerade mig emot då jag tyckte att fordonen inte var jämbördiga.
 
R Robert-san01 skrev:
För att inte nämna detaljfinish... Tror Dacia ligger minst 2 nivåer före Tesla där.
Vilka modeller av tesla har du tittat närmare på och kanske provkört?
 
Utbudet av el/hybridbilar i Europa i en prognos för närmaste åren.
https://www.nyteknik.se/fordon/stor-okning-av-laddbara-bilar-forutspas-6964976
Två konstateranden:
" om utvecklingen följer prognosen så har 22 procent av de tillverkade fordonen år 2025 ett uttag för laddsladden"
"för att kunna överge bensin och diesel måste ländernas regeringar se till att det finns skattemässiga incitament samt en fungerande laddinfrastruktur på plats."

Mycket av det som tråden berör gällande köp av elbil är just ekonomi, bilar är för dyra idag, och laddinfrastruktur när volymerna ökar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.