Jag misstänker att elbilsskeptiker får kalla kårar av den där typen av satsa-massiva-mängder-skattepengar-på-det-här-annars-...-artiklar. Jag får i alla fall det – trots att jag gillar elbilar – storslagna politiska projekt slår ofta fel.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Har väl varit Norges strategi vilket också visar sig resultatmässigt utifrån alla bilar med EL/EK/EV skyltar;)
Tror inte vi här uppe i norr är de som har störst problem utan de syd/mellaneuropeiska länderna.
Samtidigt ska man inte sticka under stolen med de utmaningar som finns för det kan få ännu mera negativa konsekvenser att inte belysa de utmaningar som finns, men även vara öppen för hur ett skifte ska finansieras. Det är ju lite av det den här tråden ska belysa, "köpa elbil" och vilka förutsättningar gäller idag men också imorgon om "laddningsfordon" 2-3 dubblas men infrastrukturen inte följer med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
optimum
Ett av elbilens problem är behovet av dyra mineraler, litium och kobolt.
Precis som övriga batterier vi sett historiskt kommer med största sannolikhet snart nya bättre batterier utvecklas.

Jämför med elverktyg så kommer de flesta ihåg problemen med nickel/kadmium batterier. (NiCD)
Sedan kom Nickel metall hydrid (NiMH) och Litium (Li-ion)

Effekten som kan lagras är bytydligt bättre och "minnesfunktionen" NiCD har är löst.
Även inom mobiltelefoner ser vi denna utveckling där de för 10-15 år sedan hade ett batteri som enkelt gick att byta då det gamla tog slut och moderna telefoner har integrerat batteri som oftast inte behöver bytas. Numera har dessa batterier enormt större kapacitet än tidigare generationer.

När elbilar får nya generationers batterier kommer dagens elbilar bli iskalla på begagnatmarknaden. Dessutom kommer inga ekonomiskt drivna återvinningsstationer tas fram för gamla elbilar batterier och kommer troligen bli ägarens kostnad att återvinna sin uttjänta elbil.

Min tro är att dagens elbilar kommer bli lika eftertraktade som en tjock-TV på Blocket.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Då är frågan, när kommer de "nya" som gör dagens elbilar osäljbara om tidigare artikel säger att 22% av sålda bilar 2025 är laddningsbara, det blir ju en flytande tidsaxel utifrån kontinuerlig utveckling och behov. Kan vara så att dagens elbilar begagnade framöver passar alldeles utmärkt för några målgrupper och där ny teknik passar målgrupper som idag inte har någon passande "laddningsbil". Titta på den fossila bilparken hur bilarna byter ägare fram tills det att de återvinns, där dagens 30mil/laddning elbil kanske passar utmärkt som andrahandsbil även om man nu endast kommer 20mil/laddning med ålderns rätt, t.o.m. 10mil/laddning skulle vara helt acceptabelt för en andrabil.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Min tro är att dagens elbilar kommer bli lika eftertraktade som en tjock-TV på Blocket.
Hur populär tror du en dieselbil blir då?;)
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vilka modeller av tesla har du tittat närmare på och kanske provkört?
Har tittat på S, S fl, X och 3. Alla har haft halvdan passning på karossdelar. Tolk och lista över toleranser verkar inte finnas eller så struntar QA i dem.
 
R Robert-san01 skrev:
Har tittat på S, S fl, X och 3. Alla har haft halvdan passning på karossdelar. Tolk och lista över toleranser verkar inte finnas eller så struntar QA i dem.
Det är ju fortfarande en amerikansk bil det handlar om... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
...
När elbilar får nya generationers batterier kommer dagens elbilar bli iskalla på begagnatmarknaden. Dessutom kommer inga ekonomiskt drivna återvinningsstationer tas fram för gamla elbilar batterier och kommer troligen bli ägarens kostnad att återvinna sin uttjänta elbil....
Det vi idag vet... är att batterierna överlever bilen, dvs man kan sälja dem på blocket när man skrotar bilen.
När batterierna också nått sin tekniska livslängd så kommer det finns ett råvaruvärde på dem, precis som det idag finns på kablar, blybatteri,
Sist jag var på återvinningsföretaget så köpte de kabelskrot för 7kr per kilo och bilbatteri för 5kr per kilo. liknande kommer det vara för dessa batteri i framtiden.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Det finns enormt många aspekter priset på elbilar (blir de dyrare eller billigare) teknikutveckling (hur länge kommer dagens att vara innan den kommer kännas gammal) laddkostnad (kommer skatt tas ut på laddning för att först bekosta utbyggnad och sedan bli kassako som ersättning för bensinskatten).
Därför kommer jag enbart att titta vad som finns här och nu.
Bortsett från tesla så finns Kia Eniro. Kostar 450 kkr minus 60 så runt 400 kkr. Räckvidd 40 mil på en laddning. En nästankombi kan lasta ung lika mycket som en v60. Kanske kommer få dragkrok. För daglig användning fungerar den bra, väldigt sällan någon far långt, majoriteten av resor är under 5 km. Motsvarande kostar kanske 250 kkr. Om vi enbart räknar bensinkostnad så har man gjort breakeven vid 15000 mil. (Räknar 15 kr mil för bensin (som bara kommer bli dyrare och ett pris som är alldeles för högt för laddning 5 kr mil). Det är 7 år vid 2000 mil per år. Det täcks av batterigarantin. Då 7 år senare har man betalt lika mycket. Hur mycket bilarna är värt är då oväsentligt då elbilarna har blivit billigare och bättre. Men under tiden har man antingen andats in cancerogena ämnen eller inte. Så det finns en hälsoaspekt i det (har inte dragit in klimat eller säkerhet i beräkningen) jag tror att hur man än gör kommer man att betala lika mycket för att äga bil nu som i framtiden. Problemet är att det är 1 års väntan på kian. Vill man ha Kia esoul finns det demobilar att köpa (ca 20 i Sverige). Tesla m3 finns men går på halvmiljonen som ligger lite för långt bort.
 
M Mickepet skrev:
Det finns enormt många aspekter priset på elbilar (blir de dyrare eller billigare) teknikutveckling (hur länge kommer dagens att vara innan den kommer kännas gammal) laddkostnad (kommer skatt tas ut på laddning för att först bekosta utbyggnad och sedan bli kassako som ersättning för bensinskatten).
Därför kommer jag enbart att titta vad som finns här och nu.
Bortsett från tesla så finns Kia Eniro. Kostar 450 kkr minus 60 så runt 400 kkr. Räckvidd 40 mil på en laddning. En nästankombi kan lasta ung lika mycket som en v60. Kanske kommer få dragkrok. För daglig användning fungerar den bra, väldigt sällan någon far långt, majoriteten av resor är under 5 km. Motsvarande kostar kanske 250 kkr. Om vi enbart räknar bensinkostnad så har man gjort breakeven vid 15000 mil. (Räknar 15 kr mil för bensin (som bara kommer bli dyrare och ett pris som är alldeles för högt för laddning 5 kr mil). Det är 7 år vid 2000 mil per år. Det täcks av batterigarantin. Då 7 år senare har man betalt lika mycket. Hur mycket bilarna är värt är då oväsentligt då elbilarna har blivit billigare och bättre. Men under tiden har man antingen andats in cancerogena ämnen eller inte. Så det finns en hälsoaspekt i det (har inte dragit in klimat eller säkerhet i beräkningen) jag tror att hur man än gör kommer man att betala lika mycket för att äga bil nu som i framtiden. Problemet är att det är 1 års väntan på kian. Vill man ha Kia esoul finns det demobilar att köpa (ca 20 i Sverige). Tesla m3 finns men går på halvmiljonen som ligger lite för långt bort.
Eller så räknar man som en miljöpartist i mina krokar. Han jämförde sin eNiro med en XC40 T5. Då blev det lika dyrt. ;)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Däremot så kanske man ska se till lite udda konstruktioner hur de kommer att fungera med tidens tand, tänker då på Tesla med måsvingedörrarna om de är så praktiska vintertid, regn och när de börjar bli lite slitna. Brukar vara en på besök hos grannen så jag har haft mina funderingar. Sportbilar som "sällan används" och oftast när solen skiner är en sak men som bruksbil.
Men det kanske fungerar.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med släp kommer du just ingenstans med särskilt många elbilar då de flesta av dem inte är typgodkända för drag. Men det är på gång, så det får bli ett lite längre svar.

De senaste elbilarna har en nominell körsträcka på ca 450 km. Det blir i praktiken kortare än så då det är i blandad körning och de drar mer i högre farter. Så låt oss säga 350 km. 250 eller 300 kanske en kall vinterdag.

Dina arbetsresor skulle alltså inte varit något problem. Resorna med släp är i vissa fall värre (om vi bara antar att det alls blir lagligt med dragkrok snart). Din månatliga resa gissar jag oftast skulle gå bra. 100 km med släp för en bil som kan klara det fyrdubbla utan släp känns väl inom marginalen. Jag gissar att du oftast stannar en stund också, så att du skulle hinna ladda en del. För sannolikt blir returresan lite för lång annars, men med några timmars laddning på en trefasladdare tar du dig nog hem. Annars krävs förstås en snabbladdare någonstans längs vägen.

Dina extremexempel vore förstås omöjliga om det inte finns snabbladdare längs vägen. Men det kanske det gör, eller kommer att göra i relativ närtid.

Men visst finns det fall där en elbil ännu inte duger. Och när de duger är de i många fall fortfarande för dyra. Men för de allra flesta räcker de väldigt långt redan idag, även om det nog inte gäller dig.
Med tanke på att det finns drygt 60000 hästtransporter registrerade och att det görs ca 378000 tävlingsstarter (ej trav medräknat) per år ( då tillkommer transport till träning med minnst lika mycket) och att det på tävlingsplatsen knappast kan erbjudas laddning för 100 ekipage samtidigt, så anar jag att omställningen kommer att ta tid. För tänk vad hästmaffian kan göra om de vill. Minns Jerringpriset;)
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
sunnis
optimum optimum skrev:
Ett av elbilens problem är behovet av dyra mineraler, litium och kobolt.
Precis som övriga batterier vi sett historiskt kommer med största sannolikhet snart nya bättre batterier utvecklas.

Jämför med elverktyg så kommer de flesta ihåg problemen med nickel/kadmium batterier. (NiCD)
Sedan kom Nickel metall hydrid (NiMH) och Litium (Li-ion)

Effekten som kan lagras är bytydligt bättre och "minnesfunktionen" NiCD har är löst.
Även inom mobiltelefoner ser vi denna utveckling där de för 10-15 år sedan hade ett batteri som enkelt gick att byta då det gamla tog slut och moderna telefoner har integrerat batteri som oftast inte behöver bytas. Numera har dessa batterier enormt större kapacitet än tidigare generationer.

När elbilar får nya generationers batterier kommer dagens elbilar bli iskalla på begagnatmarknaden. Dessutom kommer inga ekonomiskt drivna återvinningsstationer tas fram för gamla elbilar batterier och kommer troligen bli ägarens kostnad att återvinna sin uttjänta elbil.

Min tro är att dagens elbilar kommer bli lika eftertraktade som en tjock-TV på Blocket.
Vad är det för specifik ny batteriteknik som du syftar på som inte har släppts än? Det finns inget nytt som är redo för kommersiell produktion. Batteriutvecklingen kommer inte från ovan, utan varför det finns en batteriutveckling för fordon är endast PGA att konsumenter köper nya elbilar. De tekniska framsprången handlar ju mest om att ny teknik har bättre potential att utvecklas vidare , inte att den nödvändigtvis är bättre.

Att en s.k kioskvältar-teknik skulle haverera begagnatmarknaden händer inte, frågan om det ens någonsin hänt fordonsmarknaden? Försöker komma på andra framsteg om det har totalt sabbat begagnatmarknaden :thinking: Kan ju tänka mig några men det är ju inget som har tagit en natt, utan utfasningen tar ju ändå några år för den nya tekniken är så alltid så extremt dyr så begagnatmarknaden blir aldrig direkt påverkad.
 
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur populär tror du en dieselbil blir då?;)
Dieselbilar har redan sjunkit kraftigt i andrahandsvärde och skulle givetvis sjunka rejält om elbilar med motsvarande prestanda fanns att köpa under priserna för vad dieselbilar säljs för idag.
Inte omöjligt om man ser till elektronikutveckling för övrigt.
En elbil är inte så komplicerad och med storvolymstillverkning kan de bli riktigt billiga.
Så antag att man kunde få fram en ny generation batterier som är enkla att tillverka och av billiga råvaror med betydligt mer energi i förhållande till vikt.
Då är även jag intresserad av en elbil. Skulle givetvis kunna tänka mig en Tesla X som uppfyller våra behov rätt så bra men inte till det priset.

Men nu gällde det inte dieselbilar utan om elbilar är rätt tid att köpa nu.
Kan förstå att de som köpt en elbil idag är oroliga för andrahandsvärdet.
 
john68 john68 skrev:
Med tanke på att det finns drygt 60000 hästtransporter registrerade och att det görs ca 378000 tävlingsstarter (ej trav medräknat) per år ( då tillkommer transport till träning med minnst lika mycket) och att det på tävlingsplatsen knappast kan erbjudas laddning för 100 ekipage samtidigt, så anar jag att omställningen kommer att ta tid. För tänk vad hästmaffian kan göra om de vill. Minns Jerringpriset;)
Det är förstås ingen som hävdar annat än att det tar tid. Nån bra dragbil som går på el finns som sagt inte ens om vi håller oss till bilar under miljonen.

Men med det sagt skulle jag ändå vilja ifrågasätta premissen. Är det inte inom rid- och hästsport som i de flesta andra sporter att flertalet tävlingar är relativt lokala? Om vi antar att 90 % av alla starter sker med hästar stallade inom tio mil från tävlingsplatsen, då är nog inte elbilar så långt ifrån att vara funktionella även för många hästägare.

Som sagt, inte idag, men kanske relativt snart.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.