S Stadsbonden skrev:
Har snabbräknat på det där, jämförde CO2-utsläpp mellan en Tesla 3 och en Audi A6 diesel. Räknade att bilarna tog lika mycket att Producera och la därefter på batteripaketet på Teslas siffror. Fick till break-even vid 6000 mil, därefter avsevärd fördel till Teslan. Räknade även utifrån tysk ful-el.

En förbränningsmotor är fruktansvärt ineffektiv, runt 75-80% av energin i soppan åker ut som värme genom avgasröret/kylningen. En elmotor tar har ett spill på 10-15%. Man vaskar alltså minst en 500-ing vid varje tankning.
Skall inte en T3 jämföras med en A4?
 
S smurfen72 skrev:
utvecklingen går ju framåt tänk när man kan ladda lika snabbt som man tankar en vanlig bil och batteriet räcker lika länge
Varför skulle man vilja det? Nackdelarna, precis som fördelarna, med en elbil är annorlunda mot en bil med förbränningsmotor. Att konstruera batterier som går att ladda på 90 sekunder går säkert, men det vore inte rimligt. Men säg att du kan ladda en mil i minuten och alltid börja din resa med 45 mils räckvidd. Hur ofta skulle du då ha ett reellt problem undantaget i Norrlands inland?
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Glesbygden kan väl åka på biogas?
I Småland, Värmland och Dalarna har jag svårt att tro att elbilar inte skulle funka även för majoriteten av landsbygdsbor. I Norrlands inland kan det för vissa vara knepigare. Men el finns det faktiskt även i glesbygd, om än inte i obygden.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Angående artikeln om Vattenfalls investeringsvilja så står det i Artikeln:





Ajajaj, snart riskerar nog Vattenfall att gå i konkurs, så det är begripligt att man drar ner på investeringarna.
Grunden i investeringsbedömning är inte om bolaget är lönsamt utan om investeringen i sig är lönsam. Det råder därmed därmed ingen konflikt mellan att tjäna miljarder och att avstå från investeringar, så länge bolaget är ekonomiskt rationellt drivet. Vattenfall är ingen myndighet.
 
S smurfen72 skrev:
Rätt sällan jag sträckkör 80 mil men det är nog också rätt sällan mina pausar stämmer med där det finns laddare. Styr man om resorna tar lite mera pauser på ställen där det finns laddare funkar det bra men vill man inte det så är det för tidigt att köpa elbil. Jag liksom de flesta är dåligt insatt i om det är nån miljö nytta med elbil men har inte intresse heller att lägga så mycket pengar på en bil heller så det spelar mindre roll.
Att elbilar är bättre för miljön kan man nog säga med stor säkerhet och framförallt så är förbättrings potentialen bättre, i takt med att mer förnyelsebar energi används vid tillverkning av el och bil så blir elbilen bättre och bättre medans fossilbilen inte kan sänka sina utsläpp så mycket.
https://www.nyteknik.se/fordon/bilbranschen-elbilen-ar-battre-for-miljon-6952144
Artikel om elbilar med en man som diskuterar fördelarna med elbilar ur klimatsynpunkt.
 
halper halper skrev:
Med den bil vi har laddar man i ungefär 600 km/h, eller alltså cirka en mil per minut för motorvägsfarter (vi kör lagliga 110 km/h just nu, med en snittförbrukning den senaste timmen på ca 1,28 kWh/mil).

Så nu ska vi avverka ca 10 mil innan vi äter middag och efteråt (förhoppningsvis) söver fyraåringen.
Snabb laddning, 600km/h..
 
S Stadsbonden skrev:
Tror inte heller att elbil är universallösningen, däremot lösningen för majoriteten av befolkningen. Glesbygden kan väl åka på biogas?
Jag tror inte glesbygden behöver avstå elbil dom flesta bilar som kommer nu har 40+ mil och det finns rätt många laddplatser redan och fler byggs ut hela tiden.
https://uppladdning.nu/
 
Jo, det är för tidigt att köpa elbil. Söndag i morrn och de öppnar först kl 10...:worried:
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Helt sant..många bilar är över 50-55mil, förra veckan var vi ut med husvagnen, stannade och åt burgare, samtidigt vek en Tesla in och stoppade in sladden och tog en burgare, laddade 30min, sen drog han..
 
hsd
Är det någon som har reagerat på kWh-priset i laddstolparna
 
optimum optimum skrev:
Kom med konkret uppgift om vad jag har fel på så kan jag bemöta det.
Anser mig normalt insatt i både el-bilar och bensin/dieselbilar.
Att det i tråden skrivs om solceller när vi diskuterar om det är för tidigt att köpa elbil hör inte ihop. Tror även du ser den kopplingen.
optimum optimum skrev:
Menar du mig så har du tokfel. Har nog fler moderna prylar än genomsnittet. BIl XC60 diesel och kostar hälften av vad en motsvarande elbil gör. Därför anser jag att för mig och många andra med motsvarande behov av bil så är det för tidigt att köpa elbil. Körsträcka funkar nog bra med elbil för oss men inte när man vill använda dragkrok eller lastförmåga.
Vi kan börja med denna samt att du frågade hur en elbil ska laddas av solceller på natten.
Jag hoppas att jag missförstod dig och att du förstår hur de hela hänger ihop.
Du får gärna visa en uträkning på hur din bil kam vara billigare än elbil. Kan garantera dig att den är omkörd innan mätaren står på 20k mil.
Saker som ska finnas med
1 skatten per år.
2 faktisk förbrukning
3 inköpspris beg eller ny
4 körsträcka till jobbet om du gör avdrag.
5 Körsträcka per år.
 
A Alexn72 skrev:
Vi kan börja med denna samt att du frågade hur en elbil ska laddas av solceller på natten.
Jag hoppas att jag missförstod dig och att du förstår hur de hela hänger ihop.
Du får gärna visa en uträkning på hur din bil kam vara billigare än elbil. Kan garantera dig att den är omkörd innan mätaren står på 20k mil.
Saker som ska finnas med
1 skatten per år.
2 faktisk förbrukning
3 inköpspris beg eller ny
4 körsträcka till jobbet om du gör avdrag.
5 Körsträcka per år.
Samt service och underhåll..! Ingen motorolja, luftfilter, kamrem/kedja, inget avgassystem, elbilens service kostar 1/4 Motför en fossil..
 
N Nerre skrev:
Nu får du nog hålla isär argumenten här.

Det är de som är för elbilar som använder argumentet att "man kan ladda hemma eller på jobbet".

Om jag behöver tanka på väg nånstans så tar det mig 5-10 minuter. Vilken elbil kan snabbladdas till en räckvidd på 50 mil på så kort tid?

Som jag har sagt tidigare, titta på batteridrivna elverktyg som hantverkare använder. Snabbladdning är i princip inget argument alls där, det är utbytbara batterier som gäller. Ofta avverkar man 3-4 batterier på en arbetsdag och sen får de laddas över natten.
Elverktygen är så bra nu för tiden så byter knappt en gång per dag, så nej det är inte utbytbara batterier som gäller.
 
optimum
A Alexn72 skrev:
Vi kan börja med denna samt att du frågade hur en elbil ska laddas av solceller på natten.
Jag hoppas att jag missförstod dig och att du förstår hur de hela hänger ihop.
Du får gärna visa en uträkning på hur din bil kam vara billigare än elbil. Kan garantera dig att den är omkörd innan mätaren står på 20k mil.
Saker som ska finnas med
1 skatten per år.
2 faktisk förbrukning
3 inköpspris beg eller ny
4 körsträcka till jobbet om du gör avdrag.
5 Körsträcka per år.
Den bil som jag skulle behöva för vår familjs behov verkar enligt vad som kommit fram i tråden vara en Tesla X. Rätt eller fel?
Kanske finns någon mer som kan dra släp på upp emot 2000kg

En sådan bil kostar drygt 1 miljon kronor och är betydligt dyrare än fossildrivna alternativ.
Har man inte sådana behov funkar säkert flera alternativ med elbil Men nu är vår familjs behov sådant och därför passar inte enklare elbilar. Möjligen en hybrid men de kommer troligen vara helt iskalla om några år då elbilar är mer färdigutvecklade och kan bli riktiga alternativ för oss med behov som få elbilar klarar idag och till vettiga priser.

Men det jag frågade dig var varför du skriver skit om min kunskap om elbilar och solceller?
Solceller är helt ireelevant i denna tråden.
Jag kan tillräckligt om elbilar och den skitiga värld där mineraler till batterierna framställs.

Så varför kastar du skit och försöker krypa runt med massa annat?
 
optimum optimum skrev:
Den bil som jag skulle behöva för vår familjs behov verkar enligt vad som kommit fram i tråden vara en Tesla X. Rätt eller fel?
Kanske finns någon mer som kan dra släp på upp emot 2000kg

En sådan bil kostar drygt 1 miljon kronor och är betydligt dyrare än fossildrivna alternativ.
Har man inte sådana behov funkar säkert flera alternativ med elbil Men nu är vår familjs behov sådant och därför passar inte enklare elbilar. Möjligen en hybrid men de kommer troligen vara helt iskalla om några år då elbilar är mer färdigutvecklade och kan bli riktiga alternativ för oss med behov som få elbilar klarar idag och till vettiga priser.

Men det jag frågade dig var varför du skriver skit om min kunskap om elbilar och solceller?
Solceller är helt ireelevant i denna tråden.
Jag kan tillräckligt om elbilar och den skitiga värld där mineraler till batterierna framställs.

Så varför kastar du skit och försöker krypa runt med massa annat?
Väntar fortarande på ett sakligt svar om vi ska diskutera.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.