Hej,

Jo visst har BOSE sådana system. Kolla på www.bose.com, under Homebuilding / Remodeling solutions.

Undrar dock vad du menar med "integreras i smarta hem"?

Nja, alla större anläggningar från Bose är multiroom, sen finns det lite olika högtalarlösningar beroende på om du ska ha dem inbyggda i väggen eller utanför, men all bygger ju på deras centrala enheter. Mycket av de häftigare grejorna för inbyggd installation finns inte längre, såsom basenheter integrerade i plattan osv.

Det som är otroligt bra med BOSE är att deras fjärrkontroller inte drivs med IR utan med ett radiogränssnitt. Det betyder att du kan vara i ett helt annat rum o byta... ljud.

Hej,

kör Bose LS48 med 4 zoner. Du kan ansluta 14 zoner totalt. Eftersom systemen använder passiva högtalare kan Du använda vilka högtalare som helst.

Själv har jag 2 par bose högtalare 151 i kök och badrum samt uterums högtalare på altanen och vanliga 5-1 systemet i vardagsrummet.

Radio som fjärr är väl bra men funkar inte alltid pga väggar kanske är förstärkta, etc. Deras PM2 är dock kanonbra som fjärrkontroll. Har en Pioneer 506XDE som TV men har inte fått den att fungera med Bose systemet, trots att det skall gå. Har dock inte hunnit labba och använder troligen fel kod för TV:n.

Helt ok för ljud.

Sen kan man tycka en hel del om funktionen för att ladda ner musik på hårddisken.... Den är kopplad mot en interndatabas som skall känna igen vilken  skiva som laddas ner. Det gör den inte ofta, om musiken är bränd/nertankad... Funkar i 50% av fallen. DET är irriterande. Umusic är dock riktigt bra!

Vad pratar vi om för pengar i ett sånt här system igentligen?

Tror jag gav 60 tkr för allt och då var det med:

LS48
tre stora slutsteg.
tre st PMU (Fjärrkontroller)
Två par 151:surprised:r
1 par 251:surprised:r utomhus.

All landar på 25-30% på listpris. ÅF marginal är 50%. Köp dock inte några USA system som ibland säljs på blocket till bra priser. Man missar uppdateringarna som kommer varannan/var tredje månad.

Köpte det nytt på Ljud-Bild på Kungsmässan i kungsbacka/Göteborg. helt orginal i orginalkartong. Maj -05. Hälsa Du från mig.

För syftet är det bra. Hade ett stort B&O system tidigare och det var kanon! Ljudmässigt har att göra med en massa saker och där var B&O INSTALLATIONEN bättre, men knappast produkterna. Körde då Canton in wall i taken, i lådor, med betong bjälklag.... Lite bättre resonans......

Men inget av systemen flyttar direkt mycket luft, så det är ju inget "hårdrocksystem" eller "nattklubbssystem"!!! :) Kanske skulle jag valt Canton som inbyggnadshögtalare men det har mycket med lådorna att göra.

Det är helt enkelt ett bra integrerat system för ljud.

Vad finns det för alternativ till Bose på marknaden?

Skulle helst vilja ha ett system som även kan använda vanliga monitorer som display/meny.

/Jonas

Bose kan det men det finns många system. www.vedos.se har väl några. B&O ett annat.

Alla system med OSD funtionalitet egentligen? Fast man använder ju aldrig det. I o f sig när man programmerar/namnger artister man tankat ner och har Bose PMU. Det är en rätt fräck funktion faktiskt.

Man slipper tjötet om vilken artist som spelar... ;D Och kan välja vilken artist eller låt man skall spela.

Jag skulle gärna vilja ha ett system som även hanterar bild. (TV och video)
Några tips?

/Jonas

Skall man vara seriös och beprövad (dvs ej mmc) så är det vad jag vet endast B&O som har fungerande enkla lösningar. Hyffsade investeringar bara för att få dit det. Men funktionaliteten är kanon.

MMC är för nytt och för buggigt. Om ett par år så är det säkert att rekommendera men jag skulle aldrig köpa det nu eller dra det i ett hus nu.

Sen så går det ju självklart att bygga lösningar och kanske kan Crestron och/eller www.vedos.se vara några alternativ. Men det blir troligen billigare med B&O.

Och så kommer säkert alla förslagen med Pinnacle, etc men jag kan bara inte se det som vardagslösningar med vardagsfunktionalitet.

B&O är nog det enda professionella systemet.

Glömde en sak.

IHC kan också integreras med B&O och troligen även Bose. (Det kan nog Lövskog bäst)

Det innebär att B&O konktrollen kan styra ljus, markiser, persienner, etc, utöver alla andra audio/video/data funktioner som det normalt kan styra. Då kan Du automatisera mörkläggning, filmdukar, projektorer, hemmabiosystem, etc.

Men B&O kan även integreras med en massa andra system. Visas bl a på Brand Design Concept center i Göteborg (Bakom Liseberg vid Kanoldshuset.)

Där har dom så att Du kan titta på film, musik, semesterfoton, semesterfilmer, dämpa ljuset, stänga skjutdörrar, dimra lysrör, ljusscenarior, mm, mm. Brutalt fräckt gjort! Åk dit och kolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.