Hej,
Jag behöver hjälp med kopplingen av en dubbeltrapp. Ena vippan går till ytterbelysning. Andra går till hallbelysning med trappfunktion.
Bifogar bild på nya brytaren samt bild på gamla med en skiss på hur kablarna var kopplade. (Det var även en bygelkoppling.)
Tacksam för hjälp med vilken kabel som ska vart på nya.

• Transparent förpackning med en ny dubbeltrappströmbrytare med kopplingsschema på baksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal dubbeltrappbrytare med skiss på kabelkopplingar ovanpå en bänkyta.
    Skapa konto
Andra tråden om inom 5 minuter om samma sak. Ett enkelt mätinstrument för 100 kr hjälper dig att finna ut hur den gamla brytaren är uppbyggd. Sedan får man omsätta det och jämföra med schemat på den nya brytaren.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är ny här så har inte koll på hur det här forumet fungerar. Med andra ord så går det alltså inte att lista ut utan hjälp av mätinstrument.

Eftersom det inte finns någon standard och ingen märkning på den gamla brytaren så återstår bara att mäta.

Bef. brytare ska ha samma två växlande kontakter som du ser på schemat på den nya brytaren.
Det går nog att klura ut hur kablarna ska sitta om du tittar bakom den andra befintliga trappbrytaren osv. Men det blir enklare att mäta upp den gamla brytaren och sedan överföra det till den nya.

Den nya brytaren indikerar med siffrorna 1 och 2 de två skilda kretsarna med sina växlande funktioner.
405014.jpg

Man kan gissa, men vi gissar inte inom detta med elinstallation för det finns ingen anledning till att gissa för det kan i värsta fall gå farligt fel. Men skulle man ändå gissa så skulle det kunna vara så du har två halvor, vänster och höger, att de två "P" du ritat motsvarar "pil in" på din nya strömbrytare. Det skulle innebära, om man fortsätter att gissa, att trappen är sparkopplad, svart är fas. Ha det som utgångspunkt när du mäter upp den gamla strömbrytaren. Är den sparkopplad är det viktigt att sätta grön (mellantråd) och gul (tändtråd) på höger sida rätt.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Okej, ja den enda märkningen som finns är "P" (L) vilket även är utmärkt på skissen. Trodde att det räckte men det gör det alltså inte. Att svart är fas vet jag. Hade hoppats att det skulle vara vara enkelt att svara men dubbeltrapp verkar vara klurigt och vågar inte chansa. Blir väl att leta upp en elektiker antar jag.

Som sagt, köp ett instrument så kan du klurar ut hur den gamla brytaren är uppbyggd, tar kanske 5 minuter.
Sedan är det enkelt att överföra det till den nya brytaren.
Elektrikerkostnad går kanske lös på 1000 kr.

Alt. leta fram ett batteri, lite små elkablar och en passande glödlampa, då går det också att få klarhet i hur det hänger samman.

Tack allihopa för att ni tog er tid att svara.

Från vår synvinkel vet vi absolut ingenting om din anläggning. Men om du vet att svart är fas så är det till stor hjälp. Om du dessutom vet att den gamla strömbrytaren idag "fungerar" så är det också till hjälp. Slutligen har du kanske också en allmän uppfattning om standarden i din elinstallation, om det finns skäl till att misstänka felaktigheter och konstiga trappkopplingar etc. Så detta är också ett sätt att kontrollera och mäta, men vi kan som sagt inte säga så.

Om jag fortsätter GISSA så skulle det kunna vara så här där jag ritat in pin in och pil ut på dina gamla strömbrytare. För den vänstra halvan (1), välj pil ut uppe till vänster så tror jag att lampan kommer att lysa när övre delen av vippan är intryckt. Koppla annars tändtråden till pil ut nere i mitten.

Handritad skiss av en strömbrytare med märkningar för kablar och anslutningar, markerade med pilar och text.
Skapa konto

Observera att du enligt ditt schema även har en vidarekoppling av fasledaren, kanske till ett uttag under strömbrytaren? Det är olämpligt att skarva denna fasledare två gånger på strömbrytaren. Bättre att använda en Wago 221.

• Gilla
Sussi H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.