Se bilderna. Jag gjorde utsnitt. Är det inte bygeln som syns i fotot?
Elektriskt kopplingsschema med utmärkta plintar för nolla och jord samt en markerad bygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med skylt märkt "Vorsicht! Spannung", kablar och bygel markerad med cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygeln gör i princip samma sak som nollskruven i en central som matas med PEN-ledare. Den utgör punkten där man delar på nolla och jord. Mp står föresten för Mittelpunkt, vilket är tyska för det vi kallar nolla.

Det är i alla fall ursprungligen plintarna under skylten "Vorsicht! Spannung" som är avsedda för inkommande matning.

Skulle jag bygga om denna maskinen för att användas i en modern verkstad så skulle jag använda plint 4 (Mp) för nollan och plint 5, jord för jord, efter att jag försäkrat mig om att plint 5, 9 och 10 liksom jordstiften i de tre steckdose (stickkontakter) som syns i schemat verkligen är förbundna, liksom att jord också är förbunden med chassiet. Skruven i chassiet ovanför inkommande plintarna är inte avsedd för kablar utifrån, utan allt ska in på plint. Om bygeln 4-5 sitter kvar så kommer man vid femledaranslutning att lösa en jordfelsbrytare direkt.

Det finns några skumma grejer till:

Om du kopplade extra uttaget på plintarna 6-9 för "umformerschrank" (omformarskåp) så som det ser ut, så är det något som är knas om det är spänning på för jämnan. För enligt schemat så ligger ju 6-9 efter HS, alltså Hauptsteller eller om man så vill, huvudbrytare.

Nästa skumma sak är plintarna 15 och 16 (I och II) som används till gula kabeln. 14 är enligt schemat Mp, alltså Mittelpunkt (nolla). Den är byglad till 15 med blecket mellan radplintarna. Är det 400V mellan 15 och 16 så är något på tok. För då är det 400V på Mp också...

Ännu en bra fråga är var ledningen mellan plint 4 (Mp på inkommande)och plint 14 (Mp) finns. Den finns i schemat, men jag kan inte se den i verkligheten.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
OK nu är jag med, jag gick och kollade och nej den där bygeln går till "mP", svårt att se från foto förstås
Men det finns ingen koppling mellan jord och nolla någonstans på plintarna då jag kollar med multimetern.

Och du har även rätt, jag hade fel om plintarna 6-9 dom ligger bakom HS1, vet inte varför jag trodde annorlunda igår.... Så det ser rätt och funkar enligt schemat.

Plintarna 15 och 16's koppling är ett mysterium för mig.

Jag har verifierat att jorden är kopplad till chassit och att nollan är inkopplad också.
 
14, 15 och 16 är förmodligen avsedda för att koppla om manöverspänningen, och spänningen till de två stickkontakterna, mellan endera en fas och nollan, så som det är kopplat nu, när maskinen används med 400V eller mellan två faser när maskinen används på platser med 230V huvudspänning. Flyttar man blecket som sitter mellan 14 och 15 till att sitta mellan 15 och 16 så kommer transformatorn och uttagen att matas mellan R-fas och S-fas istället för som nu mellan R-fas och nollan.

Jag tror inte att 14, 15 och 16 egentligen är avsedda att anslutas till något annat.

Troligen är motorerna lindade för 230/400V också, så man får givetvis koppla om mellan Y och D där också om man byter spänning.
 
Ja det stämmer 14 och 15 är ihopkopplade, så ena uttaget är kopplat till två faser och neutral, men den ena fasen är kopplad till nollan. Kan man faktiskt göra så och få 230V?

Annars gällande det saknade blecket mellan nolla och jord, jag funderar att kanske det gjordes sådär förr i tiden kanske inte alla hade fem ledare eller nolla i sina elnät, standarderna var väl inte lika strikta förr... Så då nyttjade dom jorden istället för nollan? Så det var kopplat så för att det skulle funka i alla eventualiteter för kunden? Och förmodligen togs bygeln bort då det blev modernare tider och dom som körde maskinen hade nolla.
 
Redigerat:
Vi sätter moderna fasfärger på schemat så klarnar det kanske. De violetta ledarna kopplas alltså endera som nu ihop med nolla, vilket ger 230V mellan R-fas (brun) och nolla (blå) till manövern i ett 400V system. Eller så kopplas de violetta ledarna till S-fas (svart) vilket ger 230V mellan R-fas och S-fas i ett 230V system.

Den lilla bygeln mellan radplintarna är alltså det enda man flyttar för att välja spänning.
Äldre elektroschematik som visar kopplingar med R-fas, nolla och S-fas med färgkodade ledningar och radplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta blev väldigt råddigt och det är väl mitt fel för jag såg då jag läste schemat att jag hade något fel i min förståelse av kretsen. Då jag ser på schemat ser jag att det är logiskt ihopsatt, 14 och 15 är inte kopplade till någon fas så man får 230V till transformatorn enligt hur jag förväntar mig att det ska funka.

Det som har orsakat konfunderingen är för att jag antagit att 15 var kopplat till en fas, för jag får utslag på multimetern då jag kopplar ihop 14,15 och 6 (U)... Men det blir inte klart från schemat hur eller varför det är så.
 
Alltså på något vis är det kopplat såhär då jag testar med multimetern.
Skiss av en elektrisk kopplingsschema med överliggande markeringar för att illustrera kretstester med multimetern.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Alltså på något vis är det kopplat såhär då jag testar med multimetern.
[bild]
Jo, men det är det ju! Via primärlindningen på transformatorn. Men det borde vara rätt många ohm över den.

Angående 400V och nollor och sådant:
Det är just för att man inte alltid har nolla som man normalt har en 400/230V transformator för att få 230V i maskinerna. Det är inte heller självklart att jord ligger på nollans nivå eller kan belastas. Den här maskinen skulle exempelvis inte kunna anslutas i ett IT-system på exempelvis ett fartyg.

Man måste här bestämma sig för om maskinen ska betraktas som en elcentral som vi kan mata med en PEN-ledare eller som en utrustning som ska klara sig med det som den matas med. Som elcentral så är lösningen man valt ok, men man begränsar sig till nät med belastningsbar jord, alltså det vi kallar PEN. Ser man det istället som utrustning så har man istället som sagt gjort det som man i spiskontakter brukar kalla för en "fulnollning", dvs anslutit nollan till jord. Det är väldigt vanligt att man ser det på äldre maskiner som kanske fått arbetsbelysning eller liknande efterhandsmonterat, men där ingen bemödat sig med att byta anslutningskabeln till en femledare, eller installera transformator. Men här är det som sagt från fabrik.

Men nu är ju maskinen redan ombyggd till femledarsystem, så då faller hela frågan om PEN eller fulnollning.

Idag finns det ju också lite praktiska aspekter på varför det är olämpligt med PEN ut till maskiner såsom att reglerna, i alla fall i Sverige, säger att PEN ska vara minst 10mm2.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
OK så det är därför... Tack för du förklarade det, det där med transformatorer är något jag inte riktigt har på klart (ännu). Jag satt och markerade ut färgerna på mitt schema här och började misstänka att har det något med denna att göra.... Men har inte riktigt på klart gällande en transformators funktion.
 
Jag läser också att en orsak man brukade ha nolla och jord kopplade var ifall man skulle tappa nollan av nån orsak, då kan det visst hända vissa 230V kretsar blir 400V kretsar. Så man garderade sig mot detta på dehär viset. Om jag fattat rätt.

Jag antar i moderna system så är det uttänkt på något annat vis.
 
Första testkörningen med allt mer eller mindre monterat.



Överföringen till den vertikala spindeln har ljud vid högre hastigheter men det kunde jag notera redan då jag hade isär det att det var en komponent med mycket ljud, två raka kugghjul som för ljudet.
 
  • Gilla
Björn Melander och 8 till
  • Laddar…
Jag har använt ordet tidigare i den här tråden och det är: Imponerande!

Vilken otrolig resa den här maskinen gjort sedan den kom i din ägo, väldigt roligt att få följa.

Men nu får du förlåta en som bara hade trä- och syslöjd i grundskolan (det senare var obligatoriskt på sjuttiotalet där jag gick i skola, därför kan jag sticka hjälpligt men är hyggligt kass på metallarbete i alla former) — vad kan du mer detaljerat göra med den här fantastiska maskinen?

Summa sumarum, snyggt jobbat!
//Ronnie
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Tack men ännu är det inte över, spenderade resten av dagen att koka maskindelar i lut. Fasiken vad effektivt det är på att ta bort skit. Ultraljudstvätten skäms. Har en hög smådelar som jag inte fotat också.

Efter lutbadet (eller flera upprepade bad med skrubbningar) och högtryckstvätt så fick dom en sista högtryckstvätt och blåstes av med kompressorn. Sen WD40 på ett papper och gnid på de känsliga ytorna med pappret.

7XpBhfi.jpg

Imorgon får jag maskera om jag hinner, sambon vill vi ska på veterantraktorträff och loppisrace, och sen är det barnkalas.
 
  • Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
vad kan du mer detaljerat göra med den här fantastiska maskinen?
Jag glömde det här, men med en fräs och en svarv är snarare frågan vad kan man inte göra?

Jag har planerat att t.ex. tillverka stålhållare till min svarv, något som är ganska dyrt att köpa och som man gärna vill ha många av:
sidohallare_1hobby3_medium.jpg

Som ett exempel. Meningen är att kunna tillverka lite vad som helst som jag vill ha.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Wow!!! Så läckert!

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.