Fast som det är nu gäller ju hastighetsbegränsningarna i gott före och när föret är sämre kör man långsammare. Svårare än så behöver det inte vara.
 
Problemet med variabla hastighetsskyltar är att de inte är juridiskt gällande. På sträckorna gäller den skyltade hastigheten.
Med problem menar jag att det inte går att ha hastighetskontroller om det skulle behövas.
 
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Fast som det är nu gäller ju hastighetsbegränsningarna i gott före och när föret är sämre kör man långsammare. Svårare än så behöver det inte vara.
Tycker du ja ... :D
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
S StenQL skrev:
Osäker på om jag uppfattar din poäng. Men, om du märker att din gamla pappa har svårt att hantera en vänstersväng så hoppas jag dels att du inte tänker att ”det där får läkaren ta hand om när farsan kollar blodtrycket på måndag” (alternativt, ”han ska ju göra körkortstester i november, dom tar säkert hand om det där”). Dels hoppas jag att du pratar med din pappa om din oro och tar initiativ till en undersökning på vårdcentralen för att undersöka om han exempelvis har en begynnande demens eller det som kallas småkärlssjuka. Och att du där berättar om trafiksituationen, eller på annat sätt informerar vårdcentralen om det. Då kan läkaren både hjälpa din pappa med en eventuell sjukdom, ta en diskussion med honom om bilkörning (som du förstås också redan gjort), samt göra en anmälan om olämplighet att ha körkort.

Är det en för dig främmande person som du bevittnar hoppas jag att du kontaktar polisen i första hand. Kan ju lika gärna vara en drog- eller rattfylla.

Så tycker jag att vi ska agera i ”ett gemensamt och ansvarstagande samhälle”.
Håller helt med dig och jag hoppas agera så om nån närstående till mig börjar tappa. Allt funkar ju om man har anhöriga eller närstående. Men att behöva polisanmäla ensamma stackare eller par som inte har nåt socialt skyddsnät...?
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Om du syftar på StenQL:s inlägg om att kontakta polisen så menade han att om man såg en person som körde illa kan det vara en rattfylla..
 
harry73 harry73 skrev:
Tänk att man hade byggt ut väg 55 mellan Norrköping och Uppsala till motorvägsstandard eller väg 50 och 68 mellan Mjölby-Örebro-Gävle
Ja, att se till att hela 55an höll motorledsstandard hade varit fint, är ju redan 100-väg halva vägen ca. 50an skall dock faktiskt rustas upp så det blir 2-1 eller 2-2 och 100 i stort hela vägen. Det mesta är redan fixat, 100-väg Mjölby-Motala, Motala-Medevi och sen hela vägen genom Närke upp till påfarten till E18.
 
K knipo skrev:
Problemet med variabla hastighetsskyltar är att de inte är juridiskt gällande. På sträckorna gäller den skyltade hastigheten.
Med problem menar jag att det inte går att ha hastighetskontroller om det skulle behövas.
Var har du fått det ifrån?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tycker du ja ... :D
Jag glömde bort att somliga har som hobby att bete sig ansvarslöst bara för att det är lagligt........ fast dem kommer man aldrig åt såvida man inte har så stränga lagar att laglydiga medborgare inte får göra någonting annat än ligga i soffan och glo på TV och vänta på socialbidrag 24 timmar i dygnet.
 
galento
S StenQL skrev:
Osäker på om jag uppfattar din poäng. Men, om du märker att din gamla pappa har svårt att hantera en vänstersväng så hoppas jag dels att du inte tänker att ”det där får läkaren ta hand om när farsan kollar blodtrycket på måndag” (alternativt, ”han ska ju göra körkortstester i november, dom tar säkert hand om det där”). Dels hoppas jag att du pratar med din pappa om din oro och tar initiativ till en undersökning på vårdcentralen för att undersöka om han exempelvis har en begynnande demens eller det som kallas småkärlssjuka. Och att du där berättar om trafiksituationen, eller på annat sätt informerar vårdcentralen om det. Då kan läkaren både hjälpa din pappa med en eventuell sjukdom, ta en diskussion med honom om bilkörning (som du förstås också redan gjort), samt göra en anmälan om olämplighet att ha körkort.

Är det en för dig främmande person som du bevittnar hoppas jag att du kontaktar polisen i första hand. Kan ju lika gärna vara en drog- eller rattfylla.

Så tycker jag att vi ska agera i ”ett gemensamt och ansvarstagande samhälle”.
Kruxet är ju att det inte kan vara så lätt att försöka övertyga den anhörige om
att det är dags att ställa bilen då denna blir vansinnig och inte vill höra på detta.
Därför vore det bra med nån typ av enklare läkarkontroll då detta "biter" bättre
än att bara anhöriga säger det. Klarar man detta så är ju allt frid och fröjd

Tycker det är fel att lägga allt på de anhöriga ,läkaren har mer kunskap om
kroppen och dess funktioner, mediciner och biverkningar osv.

Har själv kört mc i flera decennier och har också sett hur det
kan fungera för äldre i korsningar och vänstersvängar som Sten QL skriver.
Bl.a en gång höll jag på att bli överkörd av en äldre dam som genade i
en T korsning , som tur var hade jag en lättare mc så jag hann undan men
jag tror inte hon såg mej överhuvudtaget , ingen ögonkontakt stirrade rakt fram.

Påstår absolut inte att man är nån felfri förare själv men än så länge fungerar
sinnena.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag körde i veckan från Stockholm till Vimmerby och tillbaks (inte på samma dag och inte absolut närmaste vägen). I det stora hela en lugn resa utan alltför många märkliga händelser i trafiken. I stort sett höll folk både hastigheten och avstånden bra. Några körde kanske lite för fort och några lite för nära, men inget extremt. Så här såg resan ut.

1. Stockholm söderut på E4/E20. Vägen är trefilig, vilket innebär att de flesta ligger i mittfil eller vänsterfil. Ingen större skillnad på män/kvinnor eller ung/gammal
2. Kö på E4/E20, så vi körde genom Södertälje. Här valde en bilist att stanna i högerfil för att släppa av sitt sällskap i bilen (20 meter längre fram fanns en busshållsplats att svänga in på). Resultatet var att övrig trafik fick väja. Förare: Yngre man
3. Ett stopp för bränsle vid Sillekrog. När vi skulle ut på motorvägen igen körde föraren framför i 10 km/h länge innan gaspedalen trycktes ned och sen in på motorvägen (110 km/h) i 50-60 km/h. Förare: medelålders man som vände sig och kollade barnen (?) i baksätet.
4. Köer i Söderköping. Jag stannade trots grönt ljus vid en korsning då det inte fanns plats på andra sidan. Bilisten bakom tutade tre gånger med lite mellanrum. Förare: medelålders man.
5. Längre söderut 2-1 väg med hastighetsbegränsning 100 km/h. Jag kom ifatt några bilar som framfördes i 80 km/h. Jag körde om dem när det blev tvåfiligt igen. Förare: äldre män
6. Ytterligare lite längre söderut landsväg 100(?) km/h. Jag möter 3 bilar, 1 kör om de andra två. Den omkörande inser att han inte hinner om båda så han ligger kvar i mötande fil (där jag kommer) i avvaktan på att jag ska försvinna?! Förare: medelålders man
7. Vid cirkulationsplatserna i närheten av Astrid Lindgrens värld så var det tät trafik från flera håll, så alla (!) körde enligt kugghjulsprincipen istället för att den som var i cirkulationsplatsen har företräde. Förare: samtliga
8.Hemvägen lugn med samma problem att hitta högerfil när man närmade sig Stockholm. Förare: samtliga
9. Mötte en sunkig raggarbil som släpade bakändan i marken. Förare: yngre.medelålders man

Kommentarer:
2. Stanna inte på körbanan, utan kör av om du ska släppa av folk
3. Kolla barnen innan du startar, sen koncentrera dig på trafiken. Blir det problem i baksätet så kör åt sidan
4. Är det fullt på andra sidan korsningen så ska man inte köra in.
6. Lämna tillbaks körkortet (om du har något) och kör aldrig mer bil
7. Snyggt samarbetat!

Min slutsats som medelålders man: Det bästa sättet att bättra på trafiksäkerheten är att plocka bort de äldre från vägarna, eller iallafall de som inte kan hålla hastigheten så vi andra slipper förlora 30 sekunder.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
För att komma åt yngre män som kör för fort kanske man skulle begränsa dom till att endast köra bilar med max 60 hästkrafter dom första 6 åren.
 
A Alfons3301 skrev:
För att komma åt yngre män som kör för fort kanske man skulle begränsa dom till att endast köra bilar med max 60 hästkrafter dom första 6 åren.
Och de äldre? Tvingar ner gasen när farten går ner under 80 på motorvägen?
 
Fairlane
Frågan är om det hjälper. Min första bil var en VW golf modell 1 med 72 Hk. Topphastighet 160 km/h, räckte utan problem att köra långt över tillåten hastighet även på motorväg.
 
Mikael_L
A Alfons3301 skrev:
För att komma åt yngre män som kör för fort kanske man skulle begränsa dom till att endast köra bilar med max 60 hästkrafter dom första 6 åren.
Hjälper det mot vansinniga filbyten, att man inte använder blinkers, att man inte tar det lugnt när det är begränsad sikt i bostadsområden etc, att inte kör om när kan ske säkert ...
 
Accelerationshjälp vid motorvägpåfarter kanske borde finnas på nya bilar, dom kan ju göra det mesta annat i dag automatiskt som att styra, bromsa, väja mm
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.