I samband med att jordvärmepumpen flyttar ut i ladugården tänkte jag att blivande pannrum där även får innehålla diverse närverksprylar. Men hur löser jag kabeldragningen bäst? Slänga ner ett 110 avlopsrör för att dra genom kablar allt eftersom det behövs? Tänkte nog dra in det i matkällaren för att kunna dra det vidare. Kommer bokstavligen gödsla med tomrör i tak och väggar. Men så börja jag räkna på antal kablar och det blir fort väldigt många och det är ändå 20m vägg-vägg mellan byggnaderna. Så jag började fundera på om jag skulle sätta upp en kombicentral och slänga in en Switch där för att reducera antalet kablar. Jag tar gärna emot förslag på bra lösningar då jag saknar erfarenhet av liknande projekt.

• Gilla
Tiger79
  • Laddar…
Du kan mycket väl sätta en switch i huset.
Jag har tvärt om, en kabel ut till verkstan och en 8 portars switch där.

Fundera lite på om du ska dra fiber mellan husen med tanke på åska.

Protte

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Men varför sätta nätverksprylarna i lagårn, uppkopplade kossor?

Protte

• Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
En switch och patchpanel i huset och sen fiber mellan byggnaderna.
Ett 50 mm kabelskyddsrör för signalkablar och ett till för kraft är en lösning på rördragningen.
25 mm eller grövre gör det lätt att dra färdigkontakterad fiber

Lever jag som jag lär?
Japp. Har tre fiberpar mellan mina byggnader

• Gilla
Segge
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Men varför sätta nätverksprylarna i lagårn, uppkopplade kossor?

Protte
Haha, ja kossorna har tagit pension sen länge och jag har inga planer på att återuppta den verksamheten. Lagården står bra till, har fri sikt till 4G mast (kanske 5G i framtiden), fiber blir nog bara en dröm då det ligger i obygden med hög medelålder. Bearbetar dock ortsbefolkningen som tror att det bara är för dom som spelar, och att radiolänk och 5G är bättre. Microservern (som nu står och brummar här bredvid mig), router, 24p swich, brandvägg, UPS osv tänkte jag skulle få stå där ute där det finns väldigt mycket plats, till skillnad från boningshuset.

Att sätta en 24p-switch i lagården medför ju också att du måste dra 24x20m kabel hela vägen dit ut. Det verkar onödigt knöligt och dyrt. Server och router kan väl gärna stå där om det ändå fanns fördelar med det, men den kabelstammen känns som att det inte finns mycket fördelar att utlokalisera. Den ryms kanske i matkällaren?

• Gilla
Segge och 1 till
  • Laddar…
Du ska ha så kort antennkabel (brukar ha sma eller N kontakt) då du har stora signalflrluster i den.
Så sätt modem eller vad du KU har som gör om signalerna till ethernet så nära antennen som möjligt.
Sen en mediakonventerare som gör om från ethernet till fiber och en fiber från lagårn till huset och switch och patchpanel där.
Klydda inte med koppar mellan byggnaderna.
Det är ett tipps från proffset.

• Gilla
Segge
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Att sätta en 24p-switch i lagården medför ju också att du måste dra 24x20m kabel hela vägen dit ut. Det verkar onödigt knöligt och dyrt. Server och router kan väl gärna stå där om det ändå fanns fördelar med det, men den kabelstammen känns som att det inte finns mycket fördelar att utlokalisera. Den ryms kanske i matkällaren?
Jo det var lite det jag insåg också. Men som Mats skrev, drar en fiber mellan, men POE kör jag nog från switchen så det halverar om inte mer antalet nätverkskablar mellan husen.

På det avståndet klarar du dig med koppar förvisso men för att nörda til det det en aning så kan man alltid leka lite med fiber, tex en Ubiquiti EdgeRouter X SFP ger dig 1GE mellan switcharna med lämplig fiber och två SFP's.

Någon i tråden förmodligen snart påstå att 1GE mellan switcharna inte är nog så då får du ev hoppa upp på en Ubiquiti EdgeSwitch 8 i respektive ende och dubbla fiber (och här blottar jag min okunskap i denna produkt och antar att den klarar LACP över två portar i active/active mode utan det finns begränsningar över hur trafiken fördelas mellan dessa portar utifrån begränsningar i "X-tuple hashing" osv)

Rimligtvis finns större nördar än så som kan googla upp en 10GE switch då en SFP+ idag inte kostar direkt mycket och givetvis finns switchar med flera portar men då börjar det bli 4-8KSEK per switch vi snackar om. Alt leta upp något
10GBASE-T nätverkskort som du kan köra 10GE över koppar på.

Har vi större nördar än så på forumet? :cool::geek:

Personligen skulle jag nog kört någon produkt med 1-2 burar för SFP i respektive ände och multi-mode fiber. Någon tusenlapp totalt, rimligt komplext och förmodligen utrustning som bara kommer gå och gå utan underhåll

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du ska ha så kort antennkabel (brukar ha sma eller N kontakt) då du har stora signalflrluster i den.
Så sätt modem eller vad du KU har som gör om signalerna till ethernet så nära antennen som möjligt.
Sen en mediakonventerare som gör om från ethernet till fiber och en fiber från lagårn till huset och switch och patchpanel där.
Klydda inte med koppar mellan byggnaderna.
Det är ett tipps från proffset.
Önskar jag hade mer plats i huset, men det är nästan så mitt kontor från stå i en skrubb. Har verkligen bytt ner mig senaste 10 åren. När vi flyttade till nuvarande hus från lägenhet fick jag ett efterlängtat kontor/dator rum, men för 2 så sedan fick jag ge upp det för barnen och fick flytta ut det till vardagsrummet igen, nu blir det den plats som blir över, den lilla hall som blir på överbåningen med 100% snetak. Jaja, barnen växer väl upp någon gång :rofl:

M myrstack skrev:
På det avståndet klarar du dig med koppar förvisso men för att nörda til det det en aning så kan man alltid leka lite med fiber, tex en Ubiquiti EdgeRouter X SFP ger dig 1GE mellan switcharna med lämplig fiber och två SFP's.

Någon i tråden förmodligen snart påstå att 1GE mellan switcharna inte är nog så då får du ev hoppa upp på en Ubiquiti EdgeSwitch 8 i respektive ende och dubbla fiber (och här blottar jag min okunskap i denna produkt och antar att den klarar LACP över två portar i active/active mode utan det finns begränsningar över hur trafiken fördelas mellan dessa portar utifrån begränsningar i "X-tuple hashing" osv)

Rimligtvis finns större nördar än så som kan googla upp en 10GE switch då en SFP+ idag inte kostar direkt mycket och givetvis finns switchar med flera portar men då börjar det bli 4-8KSEK per switch vi snackar om. Alt leta upp något

Personligen skulle jag nog kört någon produkt med 1-2 burar för SFP i respektive ände och multi-mode fiber. Någon tusenlapp totalt, rimligt komplext och förmodligen utrustning som bara kommer gå och gå utan underhåll
Juniper QFX5200-48S-DC här :) Finns 6st 40GE portar på dessa, drar lite ström. Kör unifi för POE enheter.

S Segge skrev:
Önskar jag hade mer plats i huset, men det är nästan så mitt kontor från stå i en skrubb. Har verkligen bytt ner mig senaste 10 åren. När vi flyttade till nuvarande hus från lägenhet fick jag ett efterlängtat kontor/dator rum, men för 2 så sedan fick jag ge upp det för barnen och fick flytta ut det till vardagsrummet igen, nu blir det den plats som blir över, den lilla hall som blir på överbåningen med 100% snetak. Jaja, barnen växer väl upp någon gång :rofl:
Vi byggde/bygger ganska stort, så jag fick in ett serverrum, det är väldigt skönt att ha ett riktigt litet datacenter hemma.

M myrstack skrev:

Haha det så såna här svar jag gillar, man ska aldrig nöja sig med "good enough", all-in framtidssäkra :rofl:
Skulle verkligen vilja nörda mer i sånt här och allt vad gäller nätverk, server och smarthem, tyvärr går dom flesta av dygnets timmar åt till att sova och jobba. Funderat på denna kombicentral, verkar finnas plats att dra ethernet, får dock kolla måtten för switchen, Ubiquiti är det jag tänkt köra på, inte hunnit sätta mig in i exakt var jag ska ha.

S Segge skrev:
Funderat på denna kombicentral, verkar finnas plats att dra ethernet, får dock kolla måtten för switchen, Ubiquiti är det jag tänkt köra på, inte hunnit sätta mig in i exakt var jag ska ha.
Jag hade inte gett mig in i kombicentraler. Dåligt med plats för allt i ett skåp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.