Förra veckan köpte jag två av denna på biltema:
https://www.biltema.se/hem/sakerhet/larm/gps-sparningsenhet-2000042552
Efter att ha slitit mitt hår i flera dagar lämnade jag tillbaka dem och fick pengarna tillbaka.
Såhär i efterhand är jag nyfiken på om nån annan här köpt den och fått den att fungera?
Vad var jag missnöjd med då? Följande:
-Appen som tillhör spårningsenheten är utvecklad i Kina (surprise) och en del av menyerna och informationen bestod av kinesiska tecken, även om det mesta var på engelska. Senast appen uppdaterades var 28 december 2018. Prylen är dock helt ny i biltemas sortiment. Då borde appen vara mer up to date.
-Man fick precis en chans på sig att skriva i rätt IMEI-nummer, SIM-kortnummer samt information om det man ville spåra (om man tex hade enheten på ett husdjur kunde man ge den ett namn, födelsedatum etc). När man fyllt i detta och tryckt OK passerade man point of no return. Ingen meny i hela appen erbjöd möjlighet att redigera dessa uppgifter. Tough luck om man råkade skriva en siffra fel på SIM-kortnumret. Då är det kört. Att försöka registrera om enheten helt var också bara att glömma. En gång reggad, alltid reggad.
-Appen hittade aldrig spårningsenheterna. Ingen av dem. Jag hade kunnat leva med att jag inte skrev in all info om det jag ville tracka, bara enheterna hade funkat. Men icke (enheterna var påslagna med ett grönt blinkande ljus som indikerade att de var sökbara, och SIM-korten var tankade med pengar, så vad som var fel har jag ingen aning om).
-Instruktionsboken var bristfällig och saknade väsentlig information. Exempelvis började spårningsenheten blinka rött om man tryckte på powerknappen en gång till efter att man slagit på den. Varför? Var det nåt specialläge? Instruktionsboken gav inget svar.
Fick nog efter några dagars felsökande och anser att en sån här pryl skall vara betydligt mer användarvänlig. Blev dock inga problem att få pengarna tillbaka trots brutna förpackningar och enheter som bara är att kassera eftersom det inte går att ändra infon jag reggat på dem.
Men är som sagt nyfiken på om jag missat något väsentligt och om någon här fått den att fungera?
https://www.biltema.se/hem/sakerhet/larm/gps-sparningsenhet-2000042552
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha slitit mitt hår i flera dagar lämnade jag tillbaka dem och fick pengarna tillbaka.
Såhär i efterhand är jag nyfiken på om nån annan här köpt den och fått den att fungera?
Vad var jag missnöjd med då? Följande:
-Appen som tillhör spårningsenheten är utvecklad i Kina (surprise) och en del av menyerna och informationen bestod av kinesiska tecken, även om det mesta var på engelska. Senast appen uppdaterades var 28 december 2018. Prylen är dock helt ny i biltemas sortiment. Då borde appen vara mer up to date.
-Man fick precis en chans på sig att skriva i rätt IMEI-nummer, SIM-kortnummer samt information om det man ville spåra (om man tex hade enheten på ett husdjur kunde man ge den ett namn, födelsedatum etc). När man fyllt i detta och tryckt OK passerade man point of no return. Ingen meny i hela appen erbjöd möjlighet att redigera dessa uppgifter. Tough luck om man råkade skriva en siffra fel på SIM-kortnumret. Då är det kört. Att försöka registrera om enheten helt var också bara att glömma. En gång reggad, alltid reggad.
-Appen hittade aldrig spårningsenheterna. Ingen av dem. Jag hade kunnat leva med att jag inte skrev in all info om det jag ville tracka, bara enheterna hade funkat. Men icke (enheterna var påslagna med ett grönt blinkande ljus som indikerade att de var sökbara, och SIM-korten var tankade med pengar, så vad som var fel har jag ingen aning om).
-Instruktionsboken var bristfällig och saknade väsentlig information. Exempelvis började spårningsenheten blinka rött om man tryckte på powerknappen en gång till efter att man slagit på den. Varför? Var det nåt specialläge? Instruktionsboken gav inget svar.
Fick nog efter några dagars felsökande och anser att en sån här pryl skall vara betydligt mer användarvänlig. Blev dock inga problem att få pengarna tillbaka trots brutna förpackningar och enheter som bara är att kassera eftersom det inte går att ändra infon jag reggat på dem.
Men är som sagt nyfiken på om jag missat något väsentligt och om någon här fått den att fungera?
Bästa svaret
En sådan tjänst kräver förmodligen en fungerande server någonstans, eftersom det inte är så lätt att få 2 enheter som baseras på mobiltelefoni att kommunicera direkt med varandra. Servern kanske var nere?
Hade du stängt av SIM-kortets begäran om PIN-kod vid uppstart? Förhoppningsvis blinkar enheterna inte grönt om man glömt en så grundläggande sak.
I manualen står det att man ska fylla i "uppgifterna som efterfrågas" i steget innan man lägger till en enhet. Det var kanske telefonen IMEI-kod etc som skulle matas in i appen?
En intressant rad i manualen:
"Max radiofrekvenseffekt: <159 dBm"
Tur att det står "mindre än" 159 dBm, för den effekten är inte att leka med.
Det finns nog ingen radiosändare med så hög effekt, som bör mätas i TW (TeraWatt).
Hade du stängt av SIM-kortets begäran om PIN-kod vid uppstart? Förhoppningsvis blinkar enheterna inte grönt om man glömt en så grundläggande sak.
I manualen står det att man ska fylla i "uppgifterna som efterfrågas" i steget innan man lägger till en enhet. Det var kanske telefonen IMEI-kod etc som skulle matas in i appen?
En intressant rad i manualen:
"Max radiofrekvenseffekt: <159 dBm"
Tur att det står "mindre än" 159 dBm, för den effekten är inte att leka med.
Det finns nog ingen radiosändare med så hög effekt, som bör mätas i TW (TeraWatt).
Jag känner att här har vi troligen svaret Tack för ett klokt inlägg. Men eftersom det aldrig dök upp någon påminnelse om PIN-koden varesig i manual eller i appen tänkte jag inte på det. Naturligtvis borde jag (som ändå känner mig hyfsat normalbegåvad) tänkt på att testa det. Samtidigt är det absolut en detalj som bör framgå i manualen. Inte alla som ens känner till att PIN-koden kan stängas av. Och som du säger, enheten bör inte blinka grönt om man missat en sådan grundläggande detalj. Känner att en infodisplay på enheten kunde underlättat.B b_hasse skrev:
Så om någon till äventyrs tänkt testa denna enhet, stäng av PIN-koden på SIM-kortet innan ni sätter den i enheten. Dock anser jag att appen är mycket bristfällig eftersom viktig info om telefonnummer etc inte går att uppdatera efter att man registrerat den, samt att delar av den är på kinesiska.
Redigerat:
Jag köpte för något år sedan en GPS-spårningsklocka från Kina. Den kommunicerade med gprs som mina kontantkort tydligen inte stödde. Klockan fungerade inte tyckte jag. Testade då med mitt sim-kort från annan operatör, då fungerade klockan klockrent.
Kanske något liknande här. Kontantkorten du testat kanske inte har tekniken som krävs.
Kanske något liknande här. Kontantkorten du testat kanske inte har tekniken som krävs.
Vilken klocka köpte du? Fungerar den bra?M Martin_o skrev:Jag köpte för något år sedan en GPS-spårningsklocka från Kina. Den kommunicerade med gprs som mina kontantkort tydligen inte stödde. Klockan fungerade inte tyckte jag. Testade då med mitt sim-kort från annan operatör, då fungerade klockan klockrent.
Om du söker efter ”gps tracking watch q50” på någon kina-site så hittar du något liknande. Jag handlade för några år sedan då är inte säker på om det är exakt samma. Den gör sitt jobb och barnen kan ringa från klockan och det går att ringa till den. I appen ser man vart klockan är. Nu är barnen äldre och har varsin IPhone istället.O oskarsch skrev:
Tack säljer du dina enheter? Annars köper jag från Ali!M Martin_o skrev:Om du söker efter ”gps tracking watch q50” på någon kina-site så hittar du något liknande. Jag handlade för några år sedan då är inte säker på om det är exakt samma. Den gör sitt jobb och barnen kan ringa från klockan och det går att ringa till den. I appen ser man vart klockan är. Nu är barnen äldre och har varsin IPhone istället.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Om du kan vänta tills i augusti kanske detta kan vara något ?
https://www.swetrack.com/products.html#
Har deras Swetrack Lite i EU mopeden och den fungerar alldeles utmärkt.
https://www.swetrack.com/products.html#
Har deras Swetrack Lite i EU mopeden och den fungerar alldeles utmärkt.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Den är liten och smidig men kräver extern strömkälla. Finns ett inbyggt batteri men det räcker bara någon dag. Den nya verkar vara lite mer portabel och förhoppningsvis med bra batterikapacitet.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Läs det här innan ni köper billiga Gps-klockor till era barn: https://www.troyhunt.com/how-to-track-your-kids-and-other-peoples-kids-with-the-tictoctrack-watch/
Hur mycket kostar dessa sim-kortsspårare i drift på ett år? Är lite sugen på att ge bort en i present men det känns ju lite halvschysst om det medför "stora" återkommande kostnader.
Swetrack stod det ju 49:-/månad, dvs 588:-/år. Inte kan väl ett sim-kort i en dylik dra mer än en femhundring om året?
Fördelen är ju såklart att det bara är att lägga på autogiro och glömma, men å andra sidan så kan ju att pilla med sim-kortet en gång om året kan ju vara värt en del hundralappar...
Swetrack stod det ju 49:-/månad, dvs 588:-/år. Inte kan väl ett sim-kort i en dylik dra mer än en femhundring om året?
Fördelen är ju såklart att det bara är att lägga på autogiro och glömma, men å andra sidan så kan ju att pilla med sim-kortet en gång om året kan ju vara värt en del hundralappar...
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Har haft den installerad på en moped nu i drygt ett år och det fungerar alldeles utmärkt. 49 kr i månaden är småpengar och den är dessutom så väl gömd att ta ur den för att hålla på med ett SIM kort är för mycket jobb.
Redigerat: