Suck. Blev upptäckt och utringd i trädgården.. istället för verkstadsfix blir det såga granit.. En granitplatta på en träterrass med en vinkelslip och en mall av papp, redo för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Efter stenen så var det iaf lite roligt med motorsågen En hög av nysågade trädstammar bredvid en yxa och ett litet staket under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara hugga den med..
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Har fixat till det gamla lyftbordet till uteplatsen. I sitt tidigare liv på Kolswa gjuteri användes bordet som underlag till gassvetsning så troligen därför var bordsskivan konvex. Det syns inte inte så tydligt på bilden men plåten var ca 15 mm högre på mitten. Det gjorde inget när jag hade en planskiva som topp då den fixerades med distanser i hörnen men nu behövde den riktas. Passade på att jämföra batteri- mot sladdvinkelslip. Batteri är väldigt trevlig men ca halva tiden tog det med sladd så för resterande hörn blev det sladd.
Gamla lyftbordet med konvex plåtskiva, vinkelslip på batteri, sladdvinkelslip och slägga, gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat gammalt lyftbord i metall med sliten blå färg och grön gräsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade först att rikta med slägga men kaninerna uppskattade inte riktigt klangen så provade med hydralrikt och lyftkedja. Tog givetvis för mycket Så plåten blev 2 cm konkav...
Ett gammalt lyftbord av stål på en uteplats, verktyg på en arbetsbänk och en gasflaska intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt lyftbord renoverat med riktningsverktyg, kedjor och hydraulisk utrustning på en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter en omgång finjustering med handverktyg :ok::D
Ett gammalt lyftbord med rostig röd skiva och verktyg, fotograferat i solljus med skuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat lyftbord med vattenpass på toppen och verktyg för riktning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
tommib
Inte mitt hus, så det hamnar i den här tråden. Sommarens projekt, ett av flera, är ett förvaringsskåp. Bara spillbitar och återanvänt trallvirke, därav lite "shabby chic".

Obyggt förvaringsskåp av spillbitar och återanvänt trallvirke vid röd stuga, sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort förvaringsskåp av spillbitar och återanvänt trallvirke bredvid ett rött trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förhoppningsvis blir det lite färg också. Gångjärn får vi se, det är en bonus i så fall.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Byggt ett provisoriskt tak på stabben. Några tröd och fyra plåtar fattas på taket men sedan är det färdigt. Det skall väl stå några år tills jag behöver virket.
Allt material till taket utom spikarna är skräp som har kommit till användning. Skräpvirke som grannen skulle elda upp och några torrgranar till stolpar och en ranglig björk som stod och hängde över en unggran och några plankor som min farbror sågade av en omkullblåst torrgran och litet bakan från sågningen och några vridna plankor som jag hade kasserat och några brädlappar från en rivning.

Stort tack till DennisCAs föräldrar som gav mig den gamla rostiga plåten gratis då de bytte tak på pannrummet för ett par år sedan. Nu kommer den till nytta.

Jag tog till litet extra på höjden för att ha rum för nästa års vindfällen. Året efter större vindfällningar brukar det alltid falla några träd till.
 
  • Provisoriskt träkonstruktionstak med obeklädda taksparrar och staplad virkeshög under, i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vanpire och 13 till
  • Laddar…
Dyckertpickan (Senco SFN1) slutade fungera för några veckor sedan, slagstiftet gick inte tillbaka. Det visade sig vara en packning som fallit i bitar.
Verktygsbänk med isärtagen dyckertpistol, verktyg och buntband för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en chansning och lappade ihop resterande delar av packningen med ett buntband. Fick de två största bitarna att precis täcka lufthålen.
Packning i bitar bredvid en Senco SFN1 dyckertpicka med ett buntband som reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Osannolikt nog fungerade det! :p
Ett stycke av en packning fastsatt med buntband mellan fyra dyckertnaglar på en träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 8 till
  • Laddar…
tommib
Idag fixades en ny bojsten. Stenen baxades ca 100 m på en stig från vedbod till stuga.
Stor bojsten på gräsmark med träd i förgrunden och brygga och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där fick den ett 12 mm hål och en expanderbult + lyftögla installerad. Sen baxades den ner till bryggan nedanför med hjälp av ett spett. Fick hjälp i första lyftet av frugan, sen började hon mumla något om bäckenbotten och att jag fick klara mig själv så det gjorde jag.
En stor sten bunden till en träbrygga vid vattnet, med rep och en lyftanordning runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderade länge på hur vi skulle göra för att få den på plats 20 m ut från bryggan. Kom till sist fram till att det bästa var att hänga den under pontonen och staka oss ut. Kollade djupet så att den skulle få plats, behövde flytta den två meter åt vänster för att få tillräckligt djup.
Bojsten med lyftögla och kätting på en brygga vid sjö, person delvis synlig, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I det här läget var den också försedd med kätting och boj. Moster får vara med på ett hörn också. Nyopererad och får inte lyfta men bra på knopar och klurigheter.

Hur får man ner den i vattnet då utan att slå sönder bryggan? Man bygger en A-ram förstås.
En A-ram av trä ligger på mossbeklädd mark, använd för att lyfta en bojsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bojsten med lyftögla och kätting på en brygga vid vattnet, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som en extra bonus hamnar stenen då längre upp från bryggan och blir lättare att "plocka upp" under pontonen.

Nyinstallerad bojsten under vatten med kätting och flytande röd boj brevid träbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Videon när vi gör det hela misslyckades tyvärr kapitalt. Eventuellt var det relaterat till att min fru höll vår 7-månaders i famnen samtidigt.

En person står på en träbrygga med rep och en sten med lyftögla och kätting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är stenen uppdragen från botten o h hänger under pontonen. Nu var det bara att staka sig ut i kraftig motvind och släppa den på rätt ställe genom att kapa tampen. Till sist gick det och nu guppar den fint i viken.
Träbrygga som sträcker sig ut i en sjö med en boj synlig i vattnet, molnig himmel och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
S_B_O och 14 till
  • Laddar…
Byggde en jigg för att fräsa urtag till stolpar på altanen.
Hemmagjord träjigg med måttmarkeringar och metallstyrning för fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen använde jag den, på en himla massa ställen.
En nytillverkad altan med trästolpar och urfrästa urtag synlig vid en av stolparnas bas mot grus och plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 6 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Packar inför fjälltur, men lite verkstad hann jag ändå med...
Har du bara kapat handtagen? Inte borrat ur skaftet? ;)
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Har du bara kapat handtagen? Inte borrat ur skaftet? ;)
Dessutom bör man väl rycka bort åtminstone vartannat strå! :geek:
 
  • Gilla
siggebo och 1 till
  • Laddar…
Dottern fyller två år imorgon. Hon älskar att leka matlagning så vi ville ge henne ett kök. Vi tyckte att alla färdiga kök kändes plastiga och rangliga utom Ikeas och det har många av våra vänner så det kändes lite tråkigt.


Vi förvandlade detta:
Före-bild av en gammal träskänk på ett trägolv som ska omvandlas till ett leksakskök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till detta:
Hemmagjort barnkök med vask, kran, spishällar och underskåp, byggt av återanvänt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt gjort av saker vi hade hemma. Nu ska det bara ställas in i hennes rum ikväll utan att hon vaknar.
 
  • Gilla
  • Wow
vanpire och 29 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Dottern fyller två år imorgon. Hon älskar att leka matlagning så vi ville ge henne ett kök. Vi tyckte att alla färdiga kök kändes plastiga och rangliga utom Ikeas och det har många av våra vänner så det kändes lite tråkigt.


Vi förvandlade detta:
[bild]


Till detta:
[bild]

Allt gjort av saker vi hade hemma. Nu ska det bara ställas in i hennes rum ikväll utan att hon vaknar.
Snyggt!
Lycka till med att smyga in det ;)
 
  • Gilla
heab och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte att anmäla henne till Sveriges Yngsta Mästerkock …
 
  • Haha
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Får kanske ge det ett par år till:thinking:
Glädjen var total i morse(y)
 
  • Gilla
VidarH och 5 till
  • Laddar…
Gjorde ett väldigt stort fönstergaller lite mindre med vinkelslip o svets. Allt utom ramen var solitt stål... gick åt några skivor Ett vitmålat fönstergaller delvis nedmonterat ligger på marken med dekorationer och verktyg runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassat fönstergaller av solitt stål med dekorativa element, monterat på ett fönster, sett inifrån ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.