Hej!

Vi ska renovera undervåningen här efter sommaren och har lite planer på att riva lite bärande väggar för att få en mer " öppen " planlösning.

Se bilden nedan.

Nummer 1 :

Riva bärande innervägg, ca 4000mm mellan kök och vardagsrum. Vad behövs för balk? Jag överdimensionerar hellre och är säker på att det håller. Förmodligen kör vi på HEA då limträbalken bygger ner väldigt mycket..

Nummer 2 :

Riva bärande yttervägg. Idag har vi ett fönsterparti på ca 3500mm långt. Detta vill vi ta bort och sätta in ett fasadparti som är öppningsbart istället. OM det går, så vill vi gärna ha detta hela vägen bort till det andra fönstret och dra ifrån detta lite från altandörren. Det handlar om ca 6000mm långt fasadparti. Går detta ens att göra? Finns det någon balk som klarar av detta? Vad behövs?

Tacksam för svar!

• Planritning över en undervåning med markerade förändringar, inklusive en 4-meter bärande vägg som ska tas bort och en 6-meter ytterväggsförändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det behövs mycket mer information för en bedömning. Framför allt behövs riktiga ritningar, inte mäklarritningar av ovanstående typ. Särskilt viktig är en sektionsritning. Dessutom behövs info om ort, byggnadsår och byggnadssätt.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det behövs mycket mer information för en bedömning. Framför allt behövs riktiga ritningar, inte mäklarritningar av ovanstående typ. Särskilt viktig är en sektionsritning. Dessutom behövs info om ort, byggnadsår och byggnadssätt.

Okej! Jag tar fram ritningar som jag har och lägger in snart!

D Daniel Rhodes skrev:
Okej! Jag tar fram ritningar som jag har och lägger in snart!
Här kommer bilder på takstolsplan, mellanbjälklag, syllplan och grundplan.

Huset är byggt 2001 och ligger i Östergötlands län, Linköping. Ritning av ett mellanbjälklag för ett hus byggt 2001, med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
Skapa konto
Arkitektritning med planlösning för grundplan av ett hus byggt 2001 i Linköping, inklusive måttangivelser.
Skapa konto
Ritning över mellanbjälklag i ett hus från 2001 i Östergötland med mått och utmärkta bjälkpositioner.
Skapa konto
Arkitektritning av husgrund med måttangivelser, daterad 2001 från Linköping, Östergötland.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.