Hej,

Vi ska snart flytta in i ett hus som vi köpt. Där står en värmepump och elpanna från 2006, IVT Optima 700 med elpanna 290 A/W.

Förbrukning per år ligger på ca 20 000 kwh, huset finns i Malmö, och det är radiatorer, inte golvvärme.

Ska jag överväga att köpa en ny värmepump, med tanke på den tekniska utvecklingen senaste 13 åren?

Tack

En värmepump från 2006 är inte särskilt gammal men 20.000 kWh/år i Malmö låter ganska mycket. Hur stort är huset? När är det byggt? Har det pool?

Byggt 1924, boyta 140kvm. Men en inredd källare (ca50kvm) och vind (20kvm) som också värms upp.
Ingen pool eller liknande resurskrävande maskiner

Så länge det inte blir kallare än -15 så funkar den i stort sett lika bra som en ny pump. Dock håller jag med om att förbrukningen verkar hög.
Hur ser värmekurvan ut?

Skriv av alla temperaturer när kompressorn har gått en stund. Du kan även gå in i fabriksmenyn (välj accessnivå i avancerade menyn och knappa in dagens datum på formen mmdd som kod fast lägg på 1 på varje siffra, dvs '1719' i dag) och läs av drifttider för kompressor respektive elpatron.

Ok. Man behöver räkna lite på det. Störst fördel att byta till en ny värmepump är det om man bor längre norrut då nya modeller klarar lägre utetemperaturer. Skulle först kolla om Optima'n ger den effekt den ska genom att t.ex. läsa av olika temperaturer när den går, 20.000 kWh låter lite väl högt. På varmepumpsforum.com finns en egen tavla för luftvattenvärmepumpar och IVT om man vill få fler expertråd på IVT.

Att byta en fungerande VP+panna bara för att byta är inte riktigt bra, det med förbrukningen är en sak som beror på vanorna hos dom boende, vad vet du om EL-tillskottet. Hur stort är huset ? Har du läst hela manualen noga, är inte säker att det framgår i displayen hur många timmar som EL-tillskott har varit. Tycker ni ska bo en vinter och känna er för och se om det är några justeringar som kan göras

F
Han säger förbrukning per år. Är det total förbrukning eller bara värme

• Gilla
Alexander Viksten
  • Laddar…
Tack för svar!
Återkommer med värmekurva och mer detaljer när vi får tillgång till huset och jag kan göra avläsningen.

Finns ingen anledning att byta om den fungerar. Be någon tekniker göra en översyn på den. Är 20000 kWh inkl hushållsel?

F Fakathong skrev:
Han säger förbrukning per år. Är det total förbrukning eller bara värme
Enligt nuvarande ägare är fördelningen 14000kwh värme och 6000kwh hushållsel

L lordi skrev:
Finns ingen anledning att byta om den fungerar. Be någon tekniker göra en översyn på den. Är 20000 kWh inkl hushållsel?
Ja inklusive hushållsel

Dessutom finns där en försäkring från Arctic där kostnaden ligger på 5000kr(!) per år, vad är era tankar kring en sådan försäkring?

Premien för en sådan tilläggsförsäkring stiger från år till år och till slut har man betalat väldigt mycket sammanlagt. Har man en tajt hushållsbudget kan det ge en extra trygghet men personligen avstår jag dylika försäkringar. Om den finns nu är det ju bra att kontrollera värmepumpen ordentligt innan man ev. avslutar försäkringen. Optima 700 ska klara ner till -10 grader ute innan den stänger av kompressorn och bara kör på elpatron. I Malmö är det väl extremt sällsynt med -10 grader tror jag.

H hus12345 skrev:
Dessutom finns där en försäkring från Arctic där kostnaden ligger på 5000kr(!) per år, vad är era tankar kring en sådan försäkring?
Det Arctic-försäkringen gör, är att den vid en skada täcker självrisk och åldersavdrag från din ordinarie hemförsäkring. Det är ett avvägande om den är värd att ha på en äldre VP. Premien stiger ju äldre VPn blir, men å andra sidan ökar ju risken för haveri.

F
Om man sätter in alla pengar från försäkringar man egentligen inte behöver på ett fondkonto eller liknande, så har man nog säkert pengar där om man behöver och mer därtill

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.