5 707 läst · 15 svar
6k läst
15 svar
Separation med problem
Sida 1 av 2
Hejsan.
Jag och min sambo äger en liten gård 50/50. Jag ska flytta och han säger att han tar över lånen och jag blir skuldfri!? Har förstått att det inte går till så. Saken är den att han är våldsam och slagit mig och haft sönder inredning. Han har dessutom brutit upp golvet utan att återställa eller ens pratat med mig om det, kom hem en dag och såg förödelsen. Han menar att han gör vad vill eftersom han betalar. Han säger t o m att han har rätt att kasta ut mig. Värdet på huset sjunker ju eftersom han förstör inredning. Hur går jag vidare? Har jag rätt att be honom återställa huset?
Långt inlägg och jobbigt att skriva.
Mvh / Cita 66
Jag och min sambo äger en liten gård 50/50. Jag ska flytta och han säger att han tar över lånen och jag blir skuldfri!? Har förstått att det inte går till så. Saken är den att han är våldsam och slagit mig och haft sönder inredning. Han har dessutom brutit upp golvet utan att återställa eller ens pratat med mig om det, kom hem en dag och såg förödelsen. Han menar att han gör vad vill eftersom han betalar. Han säger t o m att han har rätt att kasta ut mig. Värdet på huset sjunker ju eftersom han förstör inredning. Hur går jag vidare? Har jag rätt att be honom återställa huset?
Långt inlägg och jobbigt att skriva.
Mvh / Cita 66
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 657 inlägg
Vet du ungefär vad gården är värd och hur mycket lån ni har? Köpte ni den för ganska länge sedan eller om ni inte lånade till hela köpet finns det kanske ett stort värde att dela på utöver lånen.
Börja exempelvis med att fråga banken du har lån hos vad de värderar gården till. Den siffran blir nog ganska ungefärlig, men kan vara en bra plats att börja på.
Om din ex-sambo medvetet förstör egendom som ni äger tillsammans kan han bli skadeståndsskyldig för det. Han låter som en dålig man och jag tycker att du gör bra som lämnar honom, men det är nog jobbigt att stämma honom för skadan, så det är nog enklast att låta bli. Men se till att få ut halva värdet av det som finns nu.
Lycka till!
Börja exempelvis med att fråga banken du har lån hos vad de värderar gården till. Den siffran blir nog ganska ungefärlig, men kan vara en bra plats att börja på.
Om din ex-sambo medvetet förstör egendom som ni äger tillsammans kan han bli skadeståndsskyldig för det. Han låter som en dålig man och jag tycker att du gör bra som lämnar honom, men det är nog jobbigt att stämma honom för skadan, så det är nog enklast att låta bli. Men se till att få ut halva värdet av det som finns nu.
Lycka till!
Som Hemmakatten skrev så är kvinnojouren en bra start. De har för det mesta ett stort kontaktnät. Du är inte den enda kvinnan i denna situationen, tyvärr. (Lämna våldsam man med hus, lån etc som skall klaras upp).
Träffa honom aldrig ensam, speciellt inte för att diskutera huset osv. Då det säkert kan trigga till ett våldsamt beteende om du ställer krav på värdering osv.
Ta hand om dig!
Träffa honom aldrig ensam, speciellt inte för att diskutera huset osv. Då det säkert kan trigga till ett våldsamt beteende om du ställer krav på värdering osv.
Ta hand om dig!
Tack snälla ni för respons. Jag tar till mig det ni skrivit, ska skaffa ett annat boende, kan få hjälp med det. Jag vill inte lämna hunden och det är svårt med kvinnojouren då. Polisanmälan och hus mm därefter. Ska be kuratorn på hjärnskadecenter om hjälp och polisen. Tack än en gång.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Om han slår dig skall du som sagt aldrig vara i närheten av honom ensam. Hunden låter du honom ta hand om tillfälligt om du inte kan få hunden med dig direkt. Det kan gå våldsamt till och din säkerhet får ses som det absolut viktigaste!
Kontakta kvinnojouren snarast, även polisen för att göra en anmälan. Samla bevis på husets skick, foton etc så han inte saboterar för värdering.
Kontakta kvinnojouren snarast, även polisen för att göra en anmälan. Samla bevis på husets skick, foton etc så han inte saboterar för värdering.
Kvinno jouren kan säkerligen hjälpa till med råd och hjälp med kontakter även om du måste fixa boende på annat håll.
Tyvärr kan det vara svårt att få ersättning för de skador han orsakar på huset. Det han säger om att han tar över lånen och du blir skuldfri kan ju vara en acceptabel lösning om lånen motsvarar eller överstiger fastighetens värde.
Hur mycket den är belånad kan du få reda på via din bank, jag förutsätter att du står som låntagare. Du bör kunna se det på din internetbank.
Värdet på fastigheten kan du få en uppskattning på Booli.se. Antagligen får du fylla i lite uppgifter där. Ha dock i minne att det kan vara en rätt grov uppskattning.
Hur mycket den är belånad kan du få reda på via din bank, jag förutsätter att du står som låntagare. Du bör kunna se det på din internetbank.
Värdet på fastigheten kan du få en uppskattning på Booli.se. Antagligen får du fylla i lite uppgifter där. Ha dock i minne att det kan vara en rätt grov uppskattning.
Jag vill tacka er för er respons tidigare. Han är nu anmäld och jag har flyttat ut. Har fått hjälp med målsägarbiträde som även kan hjälpa till med bodelningen. 2 frågor som jag undrar över : han är inte skriven där fast vi bott som sambos, vad gör det för skillnad när bohag mm ska delas upp?
Han gick in med sin bostadsrätt som säkerhet på lånen och jag antar att lånen för bostadsrätten bakades in i huslånet, vad händer då?
Han gick in med sin bostadsrätt som säkerhet på lånen och jag antar att lånen för bostadsrätten bakades in i huslånet, vad händer då?
Hej!C Cita66 skrev:
Först och främst vill jag säga att du är oerhört stark som tagit steget och bestämt dig för att lämna en mycket destruktiv relation. Sedan vill jag nämna att många kvinnojourer idag samarbetar med olika organisationer för att ordna så att du och andra i liknande situation ska kunna sätta även sina djur i säkerhet. Detta har blivit mer utbrett genom att de som arbetar med misshandlade kvinnor ofta upplever att kvinnor drar sig för att lämna en farlig situation av oro för vad som ska hända med deras älskade husdjur om de söker sig till ett skyddat boende, då dessa inte har möjlighet att ta emot de drabbades djur. Men om det är så att din man motsätter sig att du tar med dig hunden så måste du i första hand se till att sätta dig själv i säkerhet, även om det känns hemskt. Jag instämmer övriga om att du aldrig bör vara ensam med maken, att spela in eventuella samtal samt spara alla konversationer via sms, mejl etc.