Avslutningsvis är vi nu utanför väggen på brunshålssidan. Ni ser kanske ett litet hål vid sidan av hålet för PEM-slangen som är för elen. På detta hål avslutar elektrikern med ett dubbeluttag. Många kanske tycker att ett eluttaget med stickpropp är olämpligt för en brunnsmatning, men jag tycker det är toppen i service synpunkt. Den elektriker jag pratade med sade att det är helt ok. Men väldigt ovanligt.
Jag hoppas att ända fram till dubbeluttag et går det att dra FK vilket jag tror är billigaste lösningen. Rätta mig gärna.
Kommentera mer än gärna.

• Bild under hus visar PEM-slang för eldragning och platsen för det planerade dubbeluttaget vid brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
F fredand44 skrev:
Hej
Tackar för alla svar!
Styrkan med byggahus.se!!

Tänkte förklara lite mer exakt.
I detta utrymme kommer elmatningen som ni ser på bilden. Här tror jag EKK:n på bilden lämpligast dras till en dosa. Bakom dosan blir det ett hål rätt igenom väggen.
(se nästa inlägg)
Att du vågar visa upp den där bilden på elforumet här (och alltså inte i tråden "värsta elkopplingen"). :crysmile: :cool:

Mikael_L
Jag tycker det är en rätt utmärkt ide att dra matningen genom ett VPrör (eller flexslang, som ett något lite sämre alternativ) som är klamrat i "taket" i krypgrunden.
Men, sen skulle jag helst se EXQ (EKK-typ) eller EXLQ (EKLK-typ) i röret, inte 3 st lösa FK.

Och så skulle jag helst dra röret obrutet genom hela krypgrunden om det går, dvs hålen ut i det fria på bägge sidorna borrat högt upp så VP-röret går att dra rätt genom.
Och om det passar bra så blir det utmärkt med ett uttag/säkerhetsbrytare eller dosa direkt på rörutloppen.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att du vågar visa upp den där bilden på elforumet här (och alltså inte i tråden "värsta elkopplingen"). :crysmile: :cool:
Ja man har hjärtat lite i halsgropen då man bekänner färg.

• Älska
  • Haha
  • Gilla
beqen och 2 till
  • Laddar…
Den där planen verkar knasig med en massa dosor så fort det blir en sväng.
Varje koppling är en källa till fel.
Att använda flexslang på sådana raksträckor är ju värre än EKK, använd rör.

Protte

• Gilla
FredrikGnistan
  • Laddar…
Hej
Kruxet är att nu sitter jag på lite flexslang som är bättre monterad än tar plats i garaget ett par år. Dessutom vill jag inte ha en sådan här böj dom jag har för likadan flexslang fast för TP-kabel.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det är en rätt utmärkt ide att dra matningen genom ett VPrör (eller flexslang, som ett något lite sämre alternativ) som är klamrat i "taket" i krypgrunden.
Men, sen skulle jag helst se EXQ (EKK-typ) eller EXLQ (EKLK-typ) i röret, inte 3 st lösa FK.

Och så skulle jag helst dra röret obrutet genom hela krypgrunden om det går, dvs hålen ut i det fria på bägge sidorna borrat högt upp så VP-röret går att dra rätt genom.
Och om det passar bra så blir det utmärkt med ett uttag/säkerhetsbrytare eller dosa direkt på rörutloppen.
PS du har helt rätt att det kan vara bättre med annan kabel än FK, det får elektrikern avgöra.

Du ska använda material som är lämpade för uppgiften, inte MÅSTE använda det som ligger i garaget.

Protte

• Gilla
Knastrumpeten och 3 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Kruxet är att nu sitter jag på lite flexslang som är bättre monterad än tar plats i garaget ett par år. Dessutom vill jag inte ha en sådan här böj dom jag har för likadan flexslang fast för TP-kabel.
[bild]
Har du FK liggande i garaget också eftersom det verkar bränna så? Går bara att leda till vattnet att doppa nosen också vore väl att ta i för mycket. Förstår ärligt talat inte varför du inte kan ta till dig av lite hur en sån dragning kan göras vettigt och i princip samma jobb? Finns som sagt ingen anledning att ha dosor vid genomgång av väggar etc och om det blir så ingen anledning att gå in i annat än membranen på dem (i detta fallet då med kabel företrädesvis).

Helt rätt!
Men flexslang eller vp måste väl vara hugget som sticket tänker jag.

Mikael_L
F fredand44 skrev:
Kruxet är att nu sitter jag på lite flexslang som är bättre monterad än tar plats i garaget ett par år.
Jag har 4 st ganska schyssta vinterhjul som står och skräpar i garaget, men de är inte till den bil jag har nu.
Men jag tänkte att jag borrar lite nya hål i fälgarna, bättre att jag kör på dem än att de tar plats i garaget.

Kanske knäpp liknelse, men oavsett så tycker jag man väljer det som passar, istället för det som passar dåligt.
Men OK, flexslang är väl OK, nätt och jämt. :)
edit: fast klamrad någorlunda tätt, så ja ganska OK, säg max 30-40 cm mellan.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Helt rätt!
Men flexslang eller vp måste väl vara hugget som sticket tänker jag.
Du behöver ju varken eller om du drar kabel direkt. Jag vet att jag är och varit svår mot dig men det var väl upplagt och bäddat för det.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Mikael_L
Fördelen med VP/flex är väl det extra mekaniska skyddet, främst gentemot gnagare då.

Det är ju ännu en orsak att dissa flex och istället välja VPrör, ty flexslang klarar även de minsta gnagarna att komma genom, medan de går bet på VPrör.

Så är det naturligtvis men med tex EXLQ e.dyl är det väl förspänt med gnagarskydd också. Med VP och den kabeltypen riktigt säkert speciellt lagt så det inte ger naturliga bryggor, vägar att krypa, hänga i tex enligt utmärkta LBK råden.

Nu är vi ju ute i vansinnigheter sett till TS och han kan givetvis använda slang eller rör men jag vore nöjdare om det ges upp att dras FK i detta fallet. Tanken är att lite peka på hur man som hempulare kan komma bort från tydliga tecken som bäddar för de som vill angripa. Dit hör inte jag tvärtom och skonar inte sämre val eller dåliga jobb oavsett vem som utfört det. Så bygger man framåt lite i taget här på forumet i stället för att på sluttande plan släppa genom små brister i varje punkt möjligtvis sedda som oväsentliga, av mindre vikt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Kommentera mer än gärna.
Lite OT, inget du frågat om,
Jag hoppas att du har en lucka i trallen över borrhålet så att det går att få upp pumpen när något händer med den.
Betongpelare under trädäck med pump och gul slang täckt av silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för silvertejpslagning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.