15 276 läst · 48 svar
15k läst
48 svar
Kopplingsdosa för 20mm flex slang
Avslutningsvis är vi nu utanför väggen på brunshålssidan. Ni ser kanske ett litet hål vid sidan av hålet för PEM-slangen som är för elen. På detta hål avslutar elektrikern med ett dubbeluttag. Många kanske tycker att ett eluttaget med stickpropp är olämpligt för en brunnsmatning, men jag tycker det är toppen i service synpunkt. Den elektriker jag pratade med sade att det är helt ok. Men väldigt ovanligt.
Jag hoppas att ända fram till dubbeluttag et går det att dra FK vilket jag tror är billigaste lösningen. Rätta mig gärna.
Kommentera mer än gärna.
Jag hoppas att ända fram till dubbeluttag et går det att dra FK vilket jag tror är billigaste lösningen. Rätta mig gärna.
Kommentera mer än gärna.
Att du vågar visa upp den där bilden på elforumet här (och alltså inte i tråden "värsta elkopplingen").F fredand44 skrev:
Jag tycker det är en rätt utmärkt ide att dra matningen genom ett VPrör (eller flexslang, som ett något lite sämre alternativ) som är klamrat i "taket" i krypgrunden.
Men, sen skulle jag helst se EXQ (EKK-typ) eller EXLQ (EKLK-typ) i röret, inte 3 st lösa FK.
Och så skulle jag helst dra röret obrutet genom hela krypgrunden om det går, dvs hålen ut i det fria på bägge sidorna borrat högt upp så VP-röret går att dra rätt genom.
Och om det passar bra så blir det utmärkt med ett uttag/säkerhetsbrytare eller dosa direkt på rörutloppen.
Men, sen skulle jag helst se EXQ (EKK-typ) eller EXLQ (EKLK-typ) i röret, inte 3 st lösa FK.
Och så skulle jag helst dra röret obrutet genom hela krypgrunden om det går, dvs hålen ut i det fria på bägge sidorna borrat högt upp så VP-röret går att dra rätt genom.
Och om det passar bra så blir det utmärkt med ett uttag/säkerhetsbrytare eller dosa direkt på rörutloppen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Den där planen verkar knasig med en massa dosor så fort det blir en sväng.
Varje koppling är en källa till fel.
Att använda flexslang på sådana raksträckor är ju värre än EKK, använd rör.
Protte
Varje koppling är en källa till fel.
Att använda flexslang på sådana raksträckor är ju värre än EKK, använd rör.
Protte
Hej
Kruxet är att nu sitter jag på lite flexslang som är bättre monterad än tar plats i garaget ett par år. Dessutom vill jag inte ha en sådan här böj dom jag har för likadan flexslang fast för TP-kabel.
Kruxet är att nu sitter jag på lite flexslang som är bättre monterad än tar plats i garaget ett par år. Dessutom vill jag inte ha en sådan här böj dom jag har för likadan flexslang fast för TP-kabel.
PS du har helt rätt att det kan vara bättre med annan kabel än FK, det får elektrikern avgöra.Mikael_L skrev:Jag tycker det är en rätt utmärkt ide att dra matningen genom ett VPrör (eller flexslang, som ett något lite sämre alternativ) som är klamrat i "taket" i krypgrunden.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Du ska använda material som är lämpade för uppgiften, inte MÅSTE använda det som ligger i garaget.
Protte
Protte
Har du FK liggande i garaget också eftersom det verkar bränna så? Går bara att leda till vattnet att doppa nosen också vore väl att ta i för mycket. Förstår ärligt talat inte varför du inte kan ta till dig av lite hur en sån dragning kan göras vettigt och i princip samma jobb? Finns som sagt ingen anledning att ha dosor vid genomgång av väggar etc och om det blir så ingen anledning att gå in i annat än membranen på dem (i detta fallet då med kabel företrädesvis).F fredand44 skrev:
Jag har 4 st ganska schyssta vinterhjul som står och skräpar i garaget, men de är inte till den bil jag har nu.F fredand44 skrev:
Men jag tänkte att jag borrar lite nya hål i fälgarna, bättre att jag kör på dem än att de tar plats i garaget.
Kanske knäpp liknelse, men oavsett så tycker jag man väljer det som passar, istället för det som passar dåligt.
Men OK, flexslang är väl OK, nätt och jämt.
edit: fast klamrad någorlunda tätt, så ja ganska OK, säg max 30-40 cm mellan.
Fördelen med VP/flex är väl det extra mekaniska skyddet, främst gentemot gnagare då.
Det är ju ännu en orsak att dissa flex och istället välja VPrör, ty flexslang klarar även de minsta gnagarna att komma genom, medan de går bet på VPrör.
Det är ju ännu en orsak att dissa flex och istället välja VPrör, ty flexslang klarar även de minsta gnagarna att komma genom, medan de går bet på VPrör.
Så är det naturligtvis men med tex EXLQ e.dyl är det väl förspänt med gnagarskydd också. Med VP och den kabeltypen riktigt säkert speciellt lagt så det inte ger naturliga bryggor, vägar att krypa, hänga i tex enligt utmärkta LBK råden.
Nu är vi ju ute i vansinnigheter sett till TS och han kan givetvis använda slang eller rör men jag vore nöjdare om det ges upp att dras FK i detta fallet. Tanken är att lite peka på hur man som hempulare kan komma bort från tydliga tecken som bäddar för de som vill angripa. Dit hör inte jag tvärtom och skonar inte sämre val eller dåliga jobb oavsett vem som utfört det. Så bygger man framåt lite i taget här på forumet i stället för att på sluttande plan släppa genom små brister i varje punkt möjligtvis sedda som oväsentliga, av mindre vikt.
Nu är vi ju ute i vansinnigheter sett till TS och han kan givetvis använda slang eller rör men jag vore nöjdare om det ges upp att dras FK i detta fallet. Tanken är att lite peka på hur man som hempulare kan komma bort från tydliga tecken som bäddar för de som vill angripa. Dit hör inte jag tvärtom och skonar inte sämre val eller dåliga jobb oavsett vem som utfört det. Så bygger man framåt lite i taget här på forumet i stället för att på sluttande plan släppa genom små brister i varje punkt möjligtvis sedda som oväsentliga, av mindre vikt.