5 668 läst · 36 svar
6k läst
36 svar
Anlägga begränsnings/guide-kabel
Ställer en till dum fråga men som tekniker vill jag veta innan jag gör
När klipparen passerar avgränsningskabeln, när kommer den vända?
Är det när kabeln är mitt under skär/klipp-plattan, dvs hur mycket kan jag räkna med att klipparen avverkar utanför slingan?
När klipparen passerar avgränsningskabeln, när kommer den vända?
Är det när kabeln är mitt under skär/klipp-plattan, dvs hur mycket kan jag räkna med att klipparen avverkar utanför slingan?
Står nog i manualen...jocke4u skrev:
R600 8cm utanför begränsningskabeln enligt manualen i alla fall! Men i verkligheten upplever jag det mer som 5cm...
Sen upplever jag att det beror på vilken vinkel som klipparen kommer mot kabeln med. Alltså ibland sticker den ut mer över kabeln o ibland mindre.
Edit: var sensorn/sensorerna sitter på klipparen vet jag inte...
Du ställer själv in hur långt över kabeln den ska gå.jocke4u skrev:
Att lägga ner 200m kabel på en komplicerad tomt tog kanske 3 timmar med liten ansträngning. Kantskäraren kom väl till pass runt hörn och på krångliga ställen.
Körde den stora vinkelslipen för guidekabeln; för handkraft och ganska svettigt. Hade sen en rostfri plåt som jag vidgade springan lite och en lite kapad plast-slida till morakniv för att stoppa ned kabeln. Gick för det mesta bra men rök en hel del
Köpte för begränsningslingan en billig kantskärare från Jem o Fix
https://www.jemfix.se/kantskaerare-cofa/2101/9038311/
Efter 4 reparationer (bl.a. träskruvar som lossnade och ersattes med genomgående, svetsen till plåten som sprack och förstärktes med plattjärn)...när sen själva plåtvinkeln gav sig så var hoppet ute för denna.
Kantskärare likt denna är för små-pillare inte för att gräva ner kabel +100 meter
Köpte för begränsningslingan en billig kantskärare från Jem o Fix
https://www.jemfix.se/kantskaerare-cofa/2101/9038311/
Efter 4 reparationer (bl.a. träskruvar som lossnade och ersattes med genomgående, svetsen till plåten som sprack och förstärktes med plattjärn)...när sen själva plåtvinkeln gav sig så var hoppet ute för denna.
Kantskärare likt denna är för små-pillare inte för att gräva ner kabel +100 meter
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Min vinkelslip har tre alternativa fästpunkter för det främre handtaget, alla med M12 gänga. Jag kunde fästa ett vanligt, galvat vinkelbeslag i två av hålen och i det ytterligare ett likadant beslag som i sin tur sitter i pirran.Scout skrev:
Inte mitt stoltaste ögonblick som konstruktör men funktionen är det inget fel på!
Gräsmattan rullades i september förra året så i år har jag väl vattnat lite extra eftersom den fortfarande är så fin.
Men jag håller med, på filmen ser den nästan overklig ut!
Hej!
Hur tätt behöver man sätta märlorna om man tänker lägga tråden ytligt? Manualen tror jag skrev 75 cm, men jag tycker det låter väldigt tätt. Vilka erfarenheter har ni?
På sträckor där jag gräver ner den, behöver man överhuvudtaget märlor då?
Hur tätt behöver man sätta märlorna om man tänker lägga tråden ytligt? Manualen tror jag skrev 75 cm, men jag tycker det låter väldigt tätt. Vilka erfarenheter har ni?
På sträckor där jag gräver ner den, behöver man överhuvudtaget märlor då?
Kan det vara vettigt med ett mellanting mellan ytlig kabel och nedgrävd kabel? Jag funderar på att bara göra en grund skåra, så att kabeln ligger ca 3-4 cm ner (alt. ca 5-6 cm ner). Jag tänker att den då fortfarande går att justera någorlunda lätt (?) samtidigt som den ligger någorlunda bra (utan märlor).
Har ni några tips, råd, synpunkter kring dessa tankar?
PS. Suveränt forum det här. Här får man verkligen massor av hjälp, inte minst genom att läsa igenom den här tråden!
PS. Suveränt forum det här. Här får man verkligen massor av hjälp, inte minst genom att läsa igenom den här tråden!
B BjornSk skrev:Kan det vara vettigt med ett mellanting mellan ytlig kabel och nedgrävd kabel? Jag funderar på att bara göra en grund skåra, så att kabeln ligger ca 3-4 cm ner (alt. ca 5-6 cm ner). Jag tänker att den då fortfarande går att justera någorlunda lätt (?) samtidigt som den ligger någorlunda bra (utan märlor).
Vi monterade beg.kabeln med märlor, guiden grävde vi ner med en snitt i grässvålen med en spade.
Har du bra grästillväxt så försvinner beg.kabeln ner i gräset och blir helt osynlig efter några månader.
Läser du manualen, tänker efter lite innan installation ska du inte behöva ändra kabelläggningen.