Hej,

Jag tänkte monterat en takfläkt ovanför matsalsbordet. Men jag hittade ingen träregel, bara gipsskiva. Jag fick avsluta installatinen för jag är högts tveksam till att en gipsskiva klarar av att hålla upp en takfläkt. Enligt manual behöver det klara 15,9kg och helst monteras i en träregel.
Går det att lösa ändå på något vis, tänker typ mollyplugg? Men som sagt, tveksam till vikten.
Är det bara att avbryta tanken med att ha en fläkt på det här stället?

Väldigt tacksam för hjälp

• Elektriska kablar sticker ut ur ett hål i taket med gipsskiva, inga synliga träreglar för takfläktinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En takfläkts motor och monteringsbracket på ett golv, omonterad och med kablage.
    Skapa konto
  • Takfläktens monteringsbeslag med elanslutningar på ett träbord under installationen.
    Skapa konto
Med största säkerhet sitter takdosan i en regel/kottling som kan bära fläkten. Den sitter troligen över eller på sidan av dosan så ta nått smalt och känn efter i kanten mellan skivan och dosan.

En molly klarar ca 25kg rakt ut (ner i detta fallet) och då är det säkerhetsfaktorer inräknat i det. Det är två hål i fästet men de sitter ganska nära varandra så du kan inte räkna med 2 x25kg men det är ändå långt till 15kg. Själva fläkten väger ju inte mer än ett par kg så de tar nog höjd för rörelsen oxå.

Hej och tack för svar. Problemet är att där takdosan sitter precis bredvid ett snedtak(till vänter om takdosan på bilden) Så jag kan inte montera fläkten rakt under takdosan. Fläktbladen kommer slå i taket.

A
Ett alternativ är att fästa en plyfaskiva i taket med flera mollyplugg och sen skruva fläkten i den. Det blir mycket vibrationer och risken är stor att två plugg till sisst drar upp hålen.

• Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
En molly klarar ca 25kg rakt ut (ner i detta fallet) och då är det säkerhetsfaktorer inräknat i det. Det är två hål i fästet men de sitter ganska nära varandra så du kan inte räkna med 2 x25kg men det är ändå långt till 15kg. Själva fläkten väger ju inte mer än ett par kg så de tar nog höjd för rörelsen oxå.
Åh fan, då kan alltså det funka med molly ändå:thinking:

Molly nära ett doshål är ingen höjdare

E elmont skrev:
Molly nära ett doshål är ingen höjdare
Skulle inte hänga en sån fläkt i bara gippsen. Risken finns att hela gipsskivan ger med sej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.