Hej,
Jag tänkte monterat en takfläkt ovanför matsalsbordet. Men jag hittade ingen träregel, bara gipsskiva. Jag fick avsluta installatinen för jag är högts tveksam till att en gipsskiva klarar av att hålla upp en takfläkt. Enligt manual behöver det klara 15,9kg och helst monteras i en träregel.
Går det att lösa ändå på något vis, tänker typ mollyplugg? Men som sagt, tveksam till vikten.
Är det bara att avbryta tanken med att ha en fläkt på det här stället?
Väldigt tacksam för hjälp
Jag tänkte monterat en takfläkt ovanför matsalsbordet. Men jag hittade ingen träregel, bara gipsskiva. Jag fick avsluta installatinen för jag är högts tveksam till att en gipsskiva klarar av att hålla upp en takfläkt. Enligt manual behöver det klara 15,9kg och helst monteras i en träregel.
Går det att lösa ändå på något vis, tänker typ mollyplugg? Men som sagt, tveksam till vikten.
Är det bara att avbryta tanken med att ha en fläkt på det här stället?
Väldigt tacksam för hjälp
En molly klarar ca 25kg rakt ut (ner i detta fallet) och då är det säkerhetsfaktorer inräknat i det. Det är två hål i fästet men de sitter ganska nära varandra så du kan inte räkna med 2 x25kg men det är ändå långt till 15kg. Själva fläkten väger ju inte mer än ett par kg så de tar nog höjd för rörelsen oxå.
Hej och tack för svar. Problemet är att där takdosan sitter precis bredvid ett snedtak(till vänter om takdosan på bilden) Så jag kan inte montera fläkten rakt under takdosan. Fläktbladen kommer slå i taket.
Åh fan, då kan alltså det funka med molly ändåNicro skrev:En molly klarar ca 25kg rakt ut (ner i detta fallet) och då är det säkerhetsfaktorer inräknat i det. Det är två hål i fästet men de sitter ganska nära varandra så du kan inte räkna med 2 x25kg men det är ändå långt till 15kg. Själva fläkten väger ju inte mer än ett par kg så de tar nog höjd för rörelsen oxå.
Liknande trådar
-
Hur lagar jag "ångspärren" på äldre gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var köper man Gyproc Habito armerad gipsskiva?
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Fast monterad takfläkt, med jord i ojordat rum..
El -
Kan man kapa och skruva tillbaka en monterad gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik