1 905 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Styrning av en iTec 9
Hej
Jag har nyligen fått en iTec9 installerad tillsammans med en Compact inomhusmodul(varmvatten + styrning/värme).
Som uppvärmning har jag golvvärme, Uppnår Smatrix.
Min fråga är hur jag skall ställa in värmepumpen, för att få den att producera mer värme än vad som är "normalt".
Det jag vill uppnå är att Uponor Smatrix kontrollerar värmen( med individuella termostater i varje rum) dvs pumpen skall börja skicka ut värme lite förtidigt jämfört med ett golvvärme system som styrs av värmepumpen.
Just nu så har jag pumpen inställd på standardvärden, kurva 40C, max ut temp 45C och värmestopp 17= ingen värme under 17 grader ute temp.
Huset står i Göteborg.
Jag har nyligen fått en iTec9 installerad tillsammans med en Compact inomhusmodul(varmvatten + styrning/värme).
Som uppvärmning har jag golvvärme, Uppnår Smatrix.
Min fråga är hur jag skall ställa in värmepumpen, för att få den att producera mer värme än vad som är "normalt".
Det jag vill uppnå är att Uponor Smatrix kontrollerar värmen( med individuella termostater i varje rum) dvs pumpen skall börja skicka ut värme lite förtidigt jämfört med ett golvvärme system som styrs av värmepumpen.
Just nu så har jag pumpen inställd på standardvärden, kurva 40C, max ut temp 45C och värmestopp 17= ingen värme under 17 grader ute temp.
Huset står i Göteborg.
En värmepump behöver en viss volym att jobba mot ska den starta mot stängda termostater finns risken att den stoppar direkt eller larmar på grund av lågt flöde om den inte är inkopplad mot en inne del med nån typ av volymförstorande lösning som ger flöde hela tiden. Det bästa och billigaste är att låta bli att köpa termostater göra en fast inreglering av värme systemet och ev ha termostat i nått enstaka rum men hur fränt är det och tillverkarna vill ju sälja fräcka tillbehör som ska spara massor.
Hej
Det sitter redan termostater i alla rum så att inte använda dem är inget alternativ.
Båda fördelarna har bypass öppen så möjlighet till flöde finns det hela tiden.
K
Det sitter redan termostater i alla rum så att inte använda dem är inget alternativ.
Båda fördelarna har bypass öppen så möjlighet till flöde finns det hela tiden.
K
Tack, Då testar jag med 1 grad