Hej, följt detta fantastiska forum flera år, nu till min första fråga här:
Skickade in en bygglovsansökan för komplementbyggnad, ett förråd/garage med uterum 2018-05-14.
Bygglovet beviljades så som ansökt, efter många påminnelser, 2019-05-03.
Handläggningstiden i ärendet blev, från inlämning till beslut i fysisk brevlåda, faktiskt exakt på dagen 1 år (!).
Jag har för någon vecka sen överklagat bygglovsavgiften och menar att den borde reduceras enligt reglementet i
Plan- och bygglagen: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/avgifter/avgiftsreduktion/
Ärendet har blivit vidareskickat till Länsstyrelsen för avgörande, därifrån har jag idag fått följande yttrande från kommunen, som jag inte svarat på ännu:
Angående att "ärendet bedömdes vara komplett 2019-04-17 så vet jag inte om det egentligen har någon relevans. I mailkonversation så har en administratör skrivit redan 2019-02-11 "dessa kompletteringar gör ditt ärende helt komplett"
Är det någon här som vet vad som gäller? Kommunen menar att "bestämmelser gäller inte för ärenden som inkommit före 1 januari 2019". Är det verkligen så?
Som jag ser det har kommunen brustit i maximal handläggningstid både detta året och förra.
Skickade in en bygglovsansökan för komplementbyggnad, ett förråd/garage med uterum 2018-05-14.
Bygglovet beviljades så som ansökt, efter många påminnelser, 2019-05-03.
Handläggningstiden i ärendet blev, från inlämning till beslut i fysisk brevlåda, faktiskt exakt på dagen 1 år (!).
Jag har för någon vecka sen överklagat bygglovsavgiften och menar att den borde reduceras enligt reglementet i
Plan- och bygglagen: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/avgifter/avgiftsreduktion/
Ärendet har blivit vidareskickat till Länsstyrelsen för avgörande, därifrån har jag idag fått följande yttrande från kommunen, som jag inte svarat på ännu:
Angående att "ärendet bedömdes vara komplett 2019-04-17 så vet jag inte om det egentligen har någon relevans. I mailkonversation så har en administratör skrivit redan 2019-02-11 "dessa kompletteringar gör ditt ärende helt komplett"
Är det någon här som vet vad som gäller? Kommunen menar att "bestämmelser gäller inte för ärenden som inkommit före 1 januari 2019". Är det verkligen så?
Som jag ser det har kommunen brustit i maximal handläggningstid både detta året och förra.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Tyvärr gäller inte reglerna för avgiftsreduktion dig då ansökan skickades in före årsskiftet.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Men oavsett om ärendet sägs vara komplett i februari, eller i april, så har de väl klarat 10v gränsen?
Läser mellan raderna att du funderar på/antar att lagen gäller mitt ärende från årsskiftet men inte retroaktivt.H hempularen skrev:
Från 2019-02-11 till 2019-05-03 var det nästan 12 veckor, ett ”övertramp” på nära 2 veckor då. Kanske inte så mycket att bråka vidare med om det inte var för principen.
Ytterligare komplicerande är att det fortsatte komma frågor efter att administratören skrivit att "dessa kompletteringar gör ditt ärende helt komplett". Bl.a skickades det senare i mars månad en ny anmodan om komplettering, dock till någon annans mailadress, där tappades ytterligare en månad innan jag påminde om mitt ärende igen …
Kan tillägga att detta är min första bygglovsansökan, också min första tvist av den här karaktären. Hade jag vetet vad som väntade hade jag inte ansökt.
För en månad sen hade jag inte en aning om att man kunde få reducerat avgiften för bygglov vid försening, snubblade i princip över lagtexten, därför visste jag inte i heller att bestämmelserna är nya från årsskiftet.
Jag har också, i min påtvingade läsning av PBL, förstått att handläggningstiden: ”får förlängas en gång med högst tio veckor. Om tiden förlängs ska ett beslut om förlängd handläggningstid tas.”
Något sådant beslut har jag inte fått (vi pratar 2018 då).
Det finns också några olika texter med ”Kravet på skyndsam handläggning gäller dock fortfarande.”, vilket man väl får anse har brutits …
Vad gällde egentligen för sånt här innan årsskiftet? Fick ett byggkontor verkligen bete sig hur som helst?
För en månad sen hade jag inte en aning om att man kunde få reducerat avgiften för bygglov vid försening, snubblade i princip över lagtexten, därför visste jag inte i heller att bestämmelserna är nya från årsskiftet.
Jag har också, i min påtvingade läsning av PBL, förstått att handläggningstiden: ”får förlängas en gång med högst tio veckor. Om tiden förlängs ska ett beslut om förlängd handläggningstid tas.”
Något sådant beslut har jag inte fått (vi pratar 2018 då).
Det finns också några olika texter med ”Kravet på skyndsam handläggning gäller dock fortfarande.”, vilket man väl får anse har brutits …
Vad gällde egentligen för sånt här innan årsskiftet? Fick ett byggkontor verkligen bete sig hur som helst?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag är säker på det. Sitter som vice ordförande i byggnadsnämnd och vi hade en lång dragning om hur det nya reglerna för avgift funkar.G Gotag skrev:
Du kommer inte att hitta någon text som säger att det inte gäller ärenden som var påbörjade 2018, utan texten i PBL säger att det gäller ärenden sökta efter 20190101.
Vi fick ex lägga ärenden från 2018 längst ner i högen och ta dem från 2019 före, just för att undvika avgiftsreduktion.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det kan tilläggas att kraven har inte ändrats från 2018 till 2019, det var bara att innan fanns inget "vite" om de inte klarade att hålla tiderna enligt PBL för handläggning.
Tack, låter inte så bra för mig, "ni" har alltså haft fall liknande mitt uppe i Länsstyrelsen för bedömning?R Robert-san01 skrev:Jag är säker på det. Sitter som vice ordförande i byggnadsnämnd och vi hade en lång dragning om hur det nya reglerna för avgift funkar.
Du kommer inte att hitta någon text som säger att det inte gäller ärenden som var påbörjade 2018, utan texten i PBL säger att det gäller ärenden sökta efter 20190101.
Vi fick ex lägga ärenden från 2018 längst ner i högen och ta dem från 2019 före, just för att undvika avgiftsreduktion.
Vad gällde innan årsskiftet?
Från att jag skickade in ansökan 2018-05-14 till 2019-02-06, nio månader, hände det -ingenting- med mitt ärende mer än en bekräftelse på att det var mottaget samt att jag påminde via mail två ggr, båda gångerna besvarades med att man var underbemannade, hårt belastade och att personal slutat. Med detta förfarande har det ju brutits mot minst 2-3 bestämmelser i PBL
Är det lönt att kommunicera detta som svar till Länsstyrelsen i ärendet? Några bra råd i så fall hur en sådan text ska se ut?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Nej, vi har inte haft några sådana ärende hos LS. Troligen pga att reglerna är så tydliga.
Före 2019 spelade det ingen roll hur lång tid handläggningen tog, kommunerna kunde inte mer än få ett "fy på er!" från förvaltningsrätten då PBL inte hade inskrivit några påföljder för långsam eller försenad handläggning. Mitt startbesked tog 4månader och trots att det var komplett enligt första begäran, begärde man nya kompletteringar. Inte heller det gick att få ersättning för.
Så, tyvärr är mitt råd att släppa och gå vidare. Det är bättre att lägga energin på något konstruktivt och vad handlar det om för pengar? 5-7000kr? Det är bara själva lovavgiften som reduceras, inte övriga avgifter.
Före 2019 spelade det ingen roll hur lång tid handläggningen tog, kommunerna kunde inte mer än få ett "fy på er!" från förvaltningsrätten då PBL inte hade inskrivit några påföljder för långsam eller försenad handläggning. Mitt startbesked tog 4månader och trots att det var komplett enligt första begäran, begärde man nya kompletteringar. Inte heller det gick att få ersättning för.
Så, tyvärr är mitt råd att släppa och gå vidare. Det är bättre att lägga energin på något konstruktivt och vad handlar det om för pengar? 5-7000kr? Det är bara själva lovavgiften som reduceras, inte övriga avgifter.
5-7000 stämmer bra. Hela avgiften är på 7332:-. Kostnaden för de olika delarna av avgiften är inte specificerad, trots att det enligt PBL ska vara det.
PBL: "Det är därför viktigt att det tydligt framgår i byggnadsnämndens taxa vilken avgift som avser vilket handläggningsmoment."
På fakturan är det sen ännu mer felaktigt ihopklumpat: Bygglovsavgift 7332:-
Jo det lutar väl åt att följa ditt råd och se detta som en läxa i hur en kommun har rätt/möjlighet att behandla sina invånare.
Om det handlat om ett privat företag som skött sina åtagande på detta sätt så hade det inte blivit långlivat.
PBL: "Det är därför viktigt att det tydligt framgår i byggnadsnämndens taxa vilken avgift som avser vilket handläggningsmoment."
Jo det lutar väl åt att följa ditt råd och se detta som en läxa i hur en kommun har rätt/möjlighet att behandla sina invånare.
Om det handlat om ett privat företag som skött sina åtagande på detta sätt så hade det inte blivit långlivat.
För ordningens skull, är bilden från kommunens taxa eller från en faktura? I taxan bör det framgå tydligare än sådär hur kostnaden är fördelad och beräknad, inte nödvändigtvis på fakturan som följer taxan om det där hänvisats vilka moment de tagit betalt för, så det där kan vara helt i sin ordning.G Gotag skrev:5-7000 stämmer bra. Hela avgiften är på 7332:-. Kostnaden för de olika delarna av avgiften är inte specificerad, trots att det enligt PBL ska vara det.
[bild]
Samt att citatet att det tydligt ska framgå är från kunskapsbanken på Boverket och inte från PBL. Det hjälper tyvärr inte sakfrågan i detta fall men det är ändå bra att hålla isär begreppen
Fotot i inlägg 11 är tillskickat mig via mail från handläggare på byggkontoret och kommer antagligen från deras ekonomiprogram.
Bifogar nedan bild på fakturan där hela summan kort och gott, felaktigt, är beskriven som Bygglovsavgift.
En liten detalj i kråksången är om jag blivit fakturerad enligt årets taxa, eller fjolårets då bygglovet enligt bestämmelserna skulle varit handlagt.
Sant att citerad text kommer från Boverkets hjälptexter och inte direkt från PBL. Kommer jag på hur man editerar inlägg här så kommer jag göra det, möjligheten finns inte just nu under de tre "plupparna".
Bifogar nedan bild på fakturan där hela summan kort och gott, felaktigt, är beskriven som Bygglovsavgift.
En liten detalj i kråksången är om jag blivit fakturerad enligt årets taxa, eller fjolårets då bygglovet enligt bestämmelserna skulle varit handlagt.
Sant att citerad text kommer från Boverkets hjälptexter och inte direkt från PBL. Kommer jag på hur man editerar inlägg här så kommer jag göra det, möjligheten finns inte just nu under de tre "plupparna".
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Man ska betala den taxa som gäller då ansökan lämnas in.G Gotag skrev:En liten detalj i kråksången är om jag blivit fakturerad enligt årets taxa, eller fjolårets då bygglovet enligt bestämmelserna skulle varit handlagt.
Precis som ärendet ska avgöras efter de lagar som gäller på dagen då ansökan lämnas in.
Liknande trådar
-
Entreprenör påför diverse avgifter
Juridik -
Vägförening och avgiftshöjning
Juridik -
Hur påverkar *trolig* höjning av elnätsavgifter caset för solceller?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Ta bort avgift för Lagfart + Pantbrev!
Juridik -
Gränserna för vägföreningsansvar: Avgiftsfrågor och utökade åtaganden
Juridik