Hej!
Behöver lite råd kring dimensionering av ett entretak med två pelare.
Tanken är att det ska vara ca 4,40 m brett tak (klätt med råspont och plåt) och djupet på verandan är 1,65 ca så jag antar att takbjälkarna blir något längre.
Takvinkeln är 18 grader, snözon 2.5. Min fråga är vad jag behöver ha för någon dimension på frontbalken mellan de två stolparna i framkant, samt på takbjälkarna? Jag har en ritning från hustillverkaren men den anger tre stolpar (och då 90x225 ovanpå) men sambon vill ha två...
Tacksam för svar!
Behöver lite råd kring dimensionering av ett entretak med två pelare.
Tanken är att det ska vara ca 4,40 m brett tak (klätt med råspont och plåt) och djupet på verandan är 1,65 ca så jag antar att takbjälkarna blir något längre.
Takvinkeln är 18 grader, snözon 2.5. Min fråga är vad jag behöver ha för någon dimension på frontbalken mellan de två stolparna i framkant, samt på takbjälkarna? Jag har en ritning från hustillverkaren men den anger tre stolpar (och då 90x225 ovanpå) men sambon vill ha två...
Tacksam för svar!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du bör nog förtydliga hur du tänker dig konstruktionen. Som jag fattar din beskrivning har frontbalken ingen bärande funktion. Den uppgiften faller på sidobalkarna och takstolarna. Lägg ut din ritning så blir det enklare.
Ser att jag beskrivet det lite tokigt.
På pelarna ligger frontbalken, som i sin tur bär upp takstolarna. Ett skärmtak med två pelare, principiellt som detta tak:
Men utan mittenpelaren då. Så, med två pelare och en spännvidd på 4,40... vad krävs för dimension på limträt tro?
Tack så länge!
På pelarna ligger frontbalken, som i sin tur bär upp takstolarna. Ett skärmtak med två pelare, principiellt som detta tak:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men utan mittenpelaren då. Så, med två pelare och en spännvidd på 4,40... vad krävs för dimension på limträt tro?
Tack så länge!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, det var något annat. Jag ska svara i morgon.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det räcker med 90x270, men det är inte fel att överdimensionera. Snölasten på ett sådant tak kan vara svårberäknad eftersom det finns ett tak ovanför.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
45x170 duger gott med den korta längden.