2 283 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Buskar träd från afrika?
Nu får man ta in växter men det kräver en j-a massa papper,, deet jag undrade var vilka som finns att köpa i sverige.J jonaserik skrev:
jag hittade baubabträd eller fröer att köpa men de blir ju skitstora.
Jag hoppades att andra träd buskar fanns att köpa,, i sverige lagligt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 727 inlägg
Växter för klimatet nära ekvatorn är normalt anpassade för jämn temperatur året om och kommer med stor sannolikhet att dö vintertid utan uppvärmning och tillskottsbelysning. Vi har ju många krukväxter från dessa områden just för att de trivs i en någorlunda jämn temperatur kring vår rumstemperatur, typ Monstera, de vanliga vita orkidéerna, rosenkalla och bajonettlilja.
Safari betyder ju resa och resor kan man ju göra till många ställen i Afrika med helt olika klimat, t.ex. regnskog, savann och öken. På savannen, som kanske är vanligast att man tänker på, växer det i huvudsak olika sorters gräs och sen mest enstaka träd som blir höga för att undkomma giraffernas betande.
Safari betyder ju resa och resor kan man ju göra till många ställen i Afrika med helt olika klimat, t.ex. regnskog, savann och öken. På savannen, som kanske är vanligast att man tänker på, växer det i huvudsak olika sorters gräs och sen mest enstaka träd som blir höga för att undkomma giraffernas betande.
Du får specificera vilken del av Afrika du är ute efter att imitera.....
Medelhavet, dvs nordafrika, är enkelt och för ändamålet lämpligt! Där finns massor med växter som trivs excellent i ett orangeri!
Är det savannkänslan du är ute efter fungerar olika former av gräs bra.
Är det regnskogen blir det svårt, de växterna vill ha jämn temperatur och hög luftfuktighet - svårt vintertid....
Medelhavet, dvs nordafrika, är enkelt och för ändamålet lämpligt! Där finns massor med växter som trivs excellent i ett orangeri!
Är det regnskogen blir det svårt, de växterna vill ha jämn temperatur och hög luftfuktighet - svårt vintertid....
Plockade med mig en frökapsel från ett stort träd i Singapore för många år sedan. Trädet hade jättestora, spännande, flikiga blad. Men frökapselns saft gav utslag på händerna (vilket läktes). Pluttade ner ett frö i kruka när jag kom hem. Tog sig på direkten. Efter ett halvår var plantan en meter hög. Pga platsbrist tog jag trädet till lunchrummet på jobbet. Det växte enormt och vi beskar det varje år rejält både på höjd och på sidorna. 4 år senare, då jag fått annan anställning, fick vaktmästaren såga det i bitar eftersom jag tvivlade på att någon ville ta över skötseln. Men det var ett spännande träd och rönte mycket uppskattning; blev dock mer intressant än vackert ... Jag kom aldrig underfund med vad det var för träd.
TS kan resa ut i världen och ta med sig frö hem! Det är spännande! Men var försiktig i Singapore - hemkommen fick jag veta att det var straffbart att knycka frön ...
TS kan resa ut i världen och ta med sig frö hem! Det är spännande! Men var försiktig i Singapore - hemkommen fick jag veta att det var straffbart att knycka frön ...
limpopo ligger i mitten norra delen av sydafrika,, det är bush men viss savann med baubabträd.KristinaRT skrev:Du får specificera vilken del av Afrika du är ute efter att imitera.....
vill som sagt ha en yuccapalm men en liknande fast afrikansk.
förutom gräs vad passar jämte en impalaantilop?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 727 inlägg
Fast kaffebuskar är stora:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arabiskt_kaffe
Liknande trådar
-
Hur få bort körsbärsfläckar från trädäck?
Altan & Uteplats -
ta bort stora buskar från trädgård och flytta trädgårdförråd??
Trädgård allmänt -
Trädäck över hallonbuskar från helvetet.
Altan & Uteplats -
Rensa från träd, buskar sly... Vad tänka på?
Häckar, Buskar & Träd -
Buskar o träd från grannes tomt
Övrigt husrelaterat