2 755 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Betsa plankor till bord separat eller efter montering?
Jag snickrar på ett matbord för inomhusbruk. Ytan blir i furu (kommer använda furugolv + kantlister i furu). Den obehandlade furun kommer jag betsa ganska mörk (typ Herdins oljebets 925 mörk ek eller 905 brun + Herdins hårdvaxolja som efterbehandling).
Borde man betsa plankorna och listen före det att jag monterar ihop dem? Eller borde jag montera bordsytan först och betsa alltihopa som en enhet?
Borde man betsa plankorna och listen före det att jag monterar ihop dem? Eller borde jag montera bordsytan först och betsa alltihopa som en enhet?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Skall planken limmas ihop eller ligga med springor?
Om de limmas ihop till en enhet skulle jag vänta med betsningen.
1 limma ihop, 2 slipa till jämn yta, 3 ytbehandla.
Skall de ligga med springor är det väl svårt att ytbehandla snyggt om de inte kan behandlas separat,
så man kommer åt kanterna.
Om de limmas ihop till en enhet skulle jag vänta med betsningen.
1 limma ihop, 2 slipa till jämn yta, 3 ytbehandla.
Skall de ligga med springor är det väl svårt att ytbehandla snyggt om de inte kan behandlas separat,
så man kommer åt kanterna.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag skulle, som jag skrev, slipa, betsa och olja efter det är hopbyggt.
Bästa svaret
Jag har betsat mina tre bord som jag byggt innan montering. Jag hade visserligen inte spontat virke eller limmat mot plywood. Gissar att de kommer att torka isär något trots limningen. Blir ju inte så roligt när alla springor lyser med obehandlat virke (om du nu inte får ner betsen i alla skarvar ändå).
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Med någon sorts klick, obehandlad furu limmat på ena sidan av en plywood är det MYCKET står risk att bordet blir kupigt.
Ska det fungera måste det sättas klick/furu även på undersidan, det måste vara symmetriskt
Protte
Ska det fungera måste det sättas klick/furu även på undersidan, det måste vara symmetriskt
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Har du limmat rätt så kan det inte torka isär, ifall du inte gett skivan möjlighet att röra sig med ovala hål i underredet. Spärrar man skivan på tvärsen får man problem.W wikander1 skrev:Jag har betsat mina tre bord som jag byggt innan montering. Jag hade visserligen inte spontat virke eller limmat mot plywood. Gissar att de kommer att torka isär något trots limningen. Blir ju inte så roligt när alla springor lyser med obehandlat virke (om du nu inte får ner betsen i alla skarvar ändå).
Protte
Är ett alternativ att inte limma mor plywooden och istället dra i några skruvar underifrån? Om det ändå blir en fast ihopkopplad yta är det kanske inte något som måste sitta stenhårt i plywooden?
Fick även tips om att göra ytan med fiskbensparkett i ek. Antar att ek rör sig mindre och att man i så fall kan limma på den på plywooden och sedan olja in det istället för att betsa. Vet inte om det finns något enkelt sätt att få en mörkare ton på ek.
Fick även tips om att göra ytan med fiskbensparkett i ek. Antar att ek rör sig mindre och att man i så fall kan limma på den på plywooden och sedan olja in det istället för att betsa. Vet inte om det finns något enkelt sätt att få en mörkare ton på ek.