Tjena all byggahusare, min semester börjar snart stunda och fy vad hemskt det skulle vara att bara få sitta still..... :crysmile::sweat:

Jag har tröttnat på att dra den fula trädgårdsslangen över halva tomten för att få tillgång till vatten i familjens soldusch.

Jag tänkte mig att gräva ner en pemslang och eventuellt ha två korta stumpar av trädgårdsslang kopplad mellan vattenutkastaren -> pemslang samt pemslang -> soldusch.

Nu till min fråga hur klarar sig pemslangen på vintern? Sträckan det handlar om är ungefär 10-12m.

Jag har läst att det oftast är kopplingarna som spricker före slangen i sig. Hade ju egentligen inte tänkt gräva allt för djupt, bor i norra skåne, så vintern och frosten är inte allt för evig.

Går det att få upp pemslangen lite snyggt vid vattutkastaren? Något förslag så det inte ser allt för jävligt ut?

Bara mata mig med förslag på utförande och vad som anses fungera;)(y)

Tappa alltid ur oavsett var i landet du är, .gör en liten mage ner på lågställe med T-stycke+ventil som öppnas och tömmer kopplingarna

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Tappa alltid ur oavsett var i landet du är, .gör en liten mage ner på lågställe med T-stycke+ventil som öppnas och tömmer kopplingarna
Vänligen förtydliga hur man gör en liten mage med T-stycke och ventil på en nergrävd slang?

Förslag: dra hela vägen utan några kopplingar under mark eller på lågpunkt där det står vatten alls. Gräv ur i slutet så du får till en acceptabel radie. Är du orolig så blåser du snabbt ut den med tryckluft istället, det kommer att bli jättebra.

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
F fsn skrev:
tryckluft istället,
Om man nu inte är ägare till kompressor vad gör man då ? Det med mage, på lägsta raksträckan grävs ca 2 dm djupare och ca 1 meter långt, då blir det mage och där sättes ett T-stycke med ventil, går utmärkt att tömma slangen då

F
J jonaserik skrev:
Om man nu inte är ägare till kompressor vad gör man då ? Det med mage, på lägsta raksträckan grävs ca 2 dm djupare och ca 1 meter långt, då blir det mage och där sättes ett T-stycke med ventil, går utmärkt att tömma slangen då
Hur då? Vänligen rita en bild.

nikasp
Vi har sommarvatten och det funkar utan problem, vi har väl ca 15 meter under vägen från grannen, max 2-3 dm, till pumpen och sen 5 meter till nedgrävt till uromhuskranen. Vi har haft så i fyra år (Katrineholmstrakten) och slangen har hållit hittills.

J jonaserik skrev:
Om man nu inte är ägare till kompressor vad gör man då ?...
Okej, det här är inte verktygsdelen av forumet, men jag tycker nog ändå att det var en lite konstig fråga... Man skapar naturligtvis en köprådstråd i verktyg/maskiner och tar reda på vilken kompressor man ska köpa! ;)

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.