J jimmyboy_666 skrev:
Oki kanon tackar! Likadant med magnetkontakten tar man den utan ingång för extern larmgivare då den är mindre storlek på eller?
Kan man montera en rörelsedetektor i uterum för att förhindra för tjuven att ens komma in där innan larmet går eller är risken för falsklarm för stor?
Alltså jag kan inte spc specifika delar, jag kan enbart larmteknik, har aldrig jobbat med spc, ska du inte ha extern larmgivare så känns det ganska onödigt att välja en sån som har en sån ingång.

Antar att uterummet är i glas, rörelsedetektor fungerar om man placerar den rätt. Men är det låsbart utrymme så hade jag hellre valt en glaskross.

Om du kör trådlöst så hade jag inte monterat något trådlöst därute, dom drar slut på batterierna fortare i vinter sen.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
ltfrebac ltfrebac skrev:
Har också ett SPC på väg efter mkt funderande. Vill minnas att larmet ska aktiveras eller nått sånt? Har för mig att nån av trådskaparna här hade möjlighet att resetta? nycklar eller liknande? Är detta något som måste göras med ett nytt larm?
Behövs ingen aktivering. Om du klantar dig kan det däremot behövas en återställning av en nyckel. Det finns hjälp att få här isf. Börja streckläs tråden nu så har du svar på alla frågor :)
 
  • Gilla
ltfrebac
  • Laddar…
Behöver hjälp med hur jag skall koppla in en branddetektor till mitt expansionskort.

Vanderbilt FI/CQR338-4L-12V
SPC E652
ELQXB 2x2x0,5 (Vit, Blå, Turkos, Lila)

Jag har förstått att jag behöver en utgång för ge detektorn ström och 1 ingång för larmsektionen.
1 motstånd 4,7k i serie på ingång.

Är jag rätt på det?

Schematisk översikt av ett expansionskort med märkningar för anslutning av branddetektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Installationsinstruktioner för en branddetektor, inklusive kopplingsschema och justeringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mr L skrev:
Behöver hjälp med hur jag skall koppla in en branddetektor till mitt expansionskort.

Vanderbilt FI/CQR338-4L-12V
SPC E652
ELQXB 2x2x0,5 (Vit, Blå, Turkos, Lila)

Jag har förstått att jag behöver en utgång för ge detektorn ström och 1 ingång för larmsektionen.
1 motstånd 4,7k i serie på ingång.

Är jag rätt på det?
Ja, om du vill kunna återställa rök via map eller app måste du kunna bryta strömförsörjningen till detektorn genom att sätta en reläutgång i serie med strömförsörjningen. Dvs utgången du markerat är ett relä som kopplas i serie med 12v.
Edit: Och använd två motstånd, ett i serie och ett parallellt med detektorn om du vill kunna skilja på larm och sabotage. Koppla så slingan bryts helt om du tar ur detektorn så får du sabotage istället för larm då.
 
Redigerat:
C crallian skrev:
Ja, om du vill kunna återställa rök via map eller app måste du kunna bryta strömförsörjningen till detektorn genom att sätta en reläutgång i serie med strömförsörjningen. Dvs utgången du markerat är ett relä som kopplas i serie med 12v.
Edit: Och använd två motstånd, ett i serie och ett parallellt med detektorn om du vill kunna skilja på larm och sabotage. Koppla så slingan bryts helt om du tar ur detektorn så får du sabotage istället för larm då.
Tänker att det vill man väl. Kunna återställa via appen.

Så strömmen tar jag från 12V > COM (UT) > BRAND (2) och tillbaka till - på E652
Och Larm på en ingång (I8) med 4,7K i serie vidare till 6 och tillbaka från 4 till E652 (COM)
Och ett motstånd 4,7K mellan 6 & 4.
 
M Mr L skrev:
Tänker att det vill man väl. Kunna återställa via appen.

Så strömmen tar jag från 12V > COM (UT) > BRAND (2) och tillbaka till - på E652
Och Larm på en ingång (I8) med 4,7K i serie vidare till 6 och tillbaka från 4 till E652 (COM)
Och ett motstånd 4,7K mellan 6 & 4.
Yes. Enda lilla nackdelen med att göra så är att du får brandlarm om du plockar ner detektorn. Vet tyvärr inte hur man ska komma ifrån det utan att använda power supervisior relä vilket kanske är overkill? Det hade varit bättre tänker jag om man kunde sätta motståndet mellan 4 och 6 på detektorn istället för i basen, då hade man sluppit det problemet, men jag tror inte det går.
Edit: Isåfall är det kanske nästan lika bra att bara göra den enkelbalanserad och låta alla avbrott vara larm som du tänkte från början, men jag vet inte...
 
Redigerat:
C crallian skrev:
Yes. Enda lilla nackdelen med att göra så är att du får brandlarm om du plockar ner detektorn. Vet tyvärr inte hur man ska komma ifrån det utan att använda power supervisior relä vilket kanske är overkill? Det hade varit bättre tänker jag om man kunde sätta motståndet mellan 4 och 6 på detektorn istället för i basen, då hade man sluppit det problemet, men jag tror inte det går.
Ja det hade ju varit smidigt om det fanns en lösning på det. Men nu är det uppe och rullar.

Ingången ligger som brand på område brandvarning och utgången ligger konfigurerad som Område Brandvarning och då Brand. Nu skall det bara testas hur det fungerar i praktiken.
 
Hej

Uppgradering av ett SPC, från ver. 3.6.6 | R.21359 till 3.8.5 eller 3.9.1. Kan man uppgradera direkt till dessa nya versioner från 3.6 eller måste man mellanlanda på nån interim-version?

//Fredrik
 
RilleRock
ltfrebac ltfrebac skrev:
Hej

Uppgradering av ett SPC, från ver. 3.6.6 | R.21359 till 3.8.5 eller 3.9.1. Kan man uppgradera direkt till dessa nya versioner från 3.6 eller måste man mellanlanda på nån interim-version?

//Fredrik
Du måste mellanlanda då det är ett nytt filsystem, ta backup innan.
Alla dokumentation hur du gör finns med i fw-paketet du laddar ner från https://www.spcsupportinfo.com.
 
A Ajare skrev:
Jag har provat detta har startat om centralen och tagit bort SPCW 120 och satt dit den igen.
Gröna dioden lyser på kortet men ingen annan av de tre.
Såg på nätet att det skulle finna en firmware 3.9.5 men inte vart den går hitta. Troligtvis inte det som är lösningen på mitt problem. Någon som vet om det finns firmware till SPCW120 att hitta någonstans?
A Ajare skrev:
Är det någon som är haj på spc 3.9.1?
Jag har laddat ner detta och ska lägga till en trådlös IR WPIR.
Jag har satt in sändarmotagaren SPCW 120.
Men jag får inte upp detektorn i listan. Har även en knapp WRMT som jag inte får kontakt med.
I webgränssnittet står det under "sändarlista"

SW. and HW. versions pending

Är det någon ny firmware till SPCW 120 jag skulle behöva kanske?

Hej
Hur gick det för dig med detta fel.Har precis samma problem. Har version 3.9.1 och tolkar det som att den ska funka med spcw120. Får dock inte heller upp den i sändarlistan eller kan förbinda RD eller MK med den.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Du måste mellanlanda då det är ett nytt filsystem, ta backup innan.
Alla dokumentation hur du gör finns med i fw-paketet du laddar ner från [länk].
Jag skaffade en ny SpcW 120 och då fick jag igång det.
 
J jimmyboy_666 skrev:
Hej
Hur gick det för dig med detta fel.Har precis samma problem. Har version 3.9.1 och tolkar det som att den ska funka med spcw120. Får dock inte heller upp den i sändarlistan eller kan förbinda RD eller MK med den.
Jag skaffade en SPCW 120 och fick då igång det.
 
A Ajare skrev:
Jag skaffade en SPCW 120 och fick då igång det.
Ok så det var fel på enheten tror du?
Kör du med 3.9.1 versionen än alltså?
 
ingen mer som har någon input om detta,får verkligen inte igång SPCW120 sändaren. Ska det lysa mer än grön diod på den? Nått i spcconnect som jag missat?
 
Jag tycker att audio/video-verifikation är en användbar funktion och jag har fått det att fungera i appen för en installatörs-användare, men i artikeln nedan står det:
"If an SPC panel is part of an SPC connect installer account then a new feature will activate on the user device which will allow the user to view verification data."
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=4755
Jag tolkar det som att
a) jag måste ha ett installatörskonto med en kostnad om 1€/månad.
b) användare av panelen ska kunna se verifikationsdata.

Hittills har jag alltså bara lyckats se verifikationsdata i appen om jag loggar in som installatörsanvändaren. Vanliga användare kan inte se verifikationsdata. Hur har ni som använder audio/video-verifikation konfigurerat?

Skärmdump av en säkerhetsapp som visar audio/video-verifikationszoner markerade för Bakre dörr, Entrédörr och Altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C CM.gbg skrev:
Jag skapar verifikationssektioner enligt den här instruktionen:
[länk]

Jag har:
  • Skapat en kamera kamerasom fungerar
  • Skapat en verifikationssektion och lagt till kameran
  • Lagt till verifikationssektionen till en zon
...men verifikationssektionen syns inte i appen. Vad gör jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.