hej,
Undrar om någon har bra koll på min fråga nedan.
Vi har ett sommarhus på västkusten. Tvn fungerar klockrent under den första veckan. Men därefter börjar bilden att pixla sig och tappa signalen. Det är samma sak varje år och vi vet inte riktigt vart vi ska börja.

Tacksam för tips.

TV via antenn eller bredband? När börjar det funka igen? Nästa sommar eller efter en omstart?

Är det vanlig antenn, så är det med den du bör starta. Kolla signal och kvalité i någon meny på TV eller box, samtidigt gör små justeringar av antennens läge.
Kanske behövs det en ny antennplats med högre monteringshöjd för antennen.

useless useless skrev:
TV via antenn eller bredband? När börjar det funka igen? Nästa sommar eller efter en omstart?
Det är antenn. När det väl börjar strula så är det ostabilt enda tills att man åker hem. Vi är där 2-3 veckor i stöten.

E etompau skrev:
Är det vanlig antenn, så är det med den du bör starta. Kolla signal och kvalité i någon meny på TV eller box, samtidigt gör små justeringar av antennens läge.
Kanske behövs det en ny antennplats med högre monteringshöjd för antennen.
Det som är så konstigt är att det funkar klockrent första dagarna och först därefter börjar strula.

J
Flytta fram klockan i tvn? Nej men skämt åsido, om det inte är något väderrelaterat med signaler över vatten eller liknande så borde ju en omstart hjälpa om det är något som byggs på efter en tid.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ta loss antennsladden och sätt tillbaka den igen. Har man dålig signal kan det hjälpa.
Vet inte vad som påverkar, oxid på metall?
I fritidshuset brukar jag få snurra 2-3 ggr/år på kontakter i tv och antennuttag och störningarna kommer när träden fått löven utslagna och det regnar.

Kablar och kontakter oxiderar över tid och försämras, särskilt om de utsätts för saltstänkt klimat. Kontakter vid och runt antennen utomhus blir snabbt anfrätta om man inte skyddar dem. Kablar som ligger utan tillsyn kan angripas av råttor och möss och andra skadedjur. Antennen kan gradvis ha blåst ur sitt läge en aning; digital-TV är allmänt känsligt för sånt.

Men framförallt kan själva TV:n vara knas — ta hem den och testa i permanentbostaden. Det låter spontant som att det är det mest sannolika.

Sitter TV:n i jordat uttag? En del elektronik behöver det. Har den fått sig något åsknedslag när ni inte varit där? Ett åskskydd (om ni har jordade eluttag, annars är de verkningslösa) är en billig försäkring.

Stänger ni av den medelst standby på fjärrkontrollen? Ge 17 i det, använd ALLTID huvudströmbrytaren på TV:n. (På gammaldags tjock-TV var detta helt nödvändigt för att TV:n skulle fungera som den skulle, men även nya platt-TV-apparater behöver det.)

En galvanisk avskiljare på antennkabeln kan också vara värd att testa; det har med potentialskillnader att göra och är också vanligare än man tror (beroende på utrustning).

Vänd på stickkontakten! Jo, jag skojar inte.

Gör rent kontakterna med elektronikspray (finns på våra vanligaste gubbdagis). Kontakter utomhus ska tejpas ordentligt med vulkaniserande gummitejp (som smälter ihop till en enda gummiklump med tiden). Byt gamla kablar. Ta reda på exakt var närmsta sändarantenn finns och rikta in mottagarantennen noga med hjälp av GPS och kompass. Var extra observant på om det finns synliga hinder i siktlinjen — t ex träd som vuxit till sig med åren, sånt påverkar mer än man tror.

Lycka till!

ricebridge ricebridge skrev:
Kablar och kontakter oxiderar över tid och försämras, särskilt om de utsätts för saltstänkt klimat. Kontakter vid och runt antennen utomhus blir snabbt anfrätta om man inte skyddar dem. Kablar som ligger utan tillsyn kan angripas av råttor och möss och andra skadedjur. Antennen kan gradvis ha blåst ur sitt läge en aning; digital-TV är allmänt känsligt för sånt.

Men framförallt kan själva TV:n vara knas — ta hem den och testa i permanentbostaden. Det låter spontant som att det är det mest sannolika.

Sitter TV:n i jordat uttag? En del elektronik behöver det. Har den fått sig något åsknedslag när ni inte varit där? Ett åskskydd (om ni har jordade eluttag, annars är de verkningslösa) är en billig försäkring.

Stänger ni av den medelst standby på fjärrkontrollen? Ge 17 i det, använd ALLTID huvudströmbrytaren på TV:n. (På gammaldags tjock-TV var detta helt nödvändigt för att TV:n skulle fungera som den skulle, men även nya platt-TV-apparater behöver det.)

En galvanisk avskiljare på antennkabeln kan också vara värd att testa; det har med potentialskillnader att göra och är också vanligare än man tror (beroende på utrustning).

Vänd på stickkontakten! Jo, jag skojar inte.

Gör rent kontakterna med elektronikspray (finns på våra vanligaste gubbdagis). Kontakter utomhus ska tejpas ordentligt med vulkaniserande gummitejp (som smälter ihop till en enda gummiklump med tiden). Byt gamla kablar. Ta reda på exakt var närmsta sändarantenn finns och rikta in mottagarantennen noga med hjälp av GPS och kompass. Var extra observant på om det finns synliga hinder i siktlinjen — t ex träd som vuxit till sig med åren, sånt påverkar mer än man tror.

Lycka till!
Tack så mycket för tipsen! Ska testa ikväll!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S Sikki_mixx skrev:
hej,
Undrar om någon har bra koll på min fråga nedan.
Vi har ett sommarhus på västkusten. Tvn fungerar klockrent under den första veckan. Men därefter börjar bilden att pixla sig och tappa signalen. Det är samma sak varje år och vi vet inte riktigt vart vi ska börja.

Tacksam för tips.
Ett sånt här filter har räddat många av mina kunder:
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/televes-4g-lte-mastfilter-med-easy-f-p30244
De har ett en annan typ av filter som jag inte hittar på hemsidan som man kan sätta inne om det är lättare. 4G/LTE-störningar är vanligt på västkusten, hur det ser ut i övriga landet har jag ingen aning om. :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Skulle kunna vara ett stabilitetsproblem?

Är stugan helt nedstängd när ni inte är där, eller rycker ni ut sladden till TVn?

I så fall tycker jag att ni ska prova att rycka strömmen helt (dra ut sladden ur väggen) när det strular och se om de hjälper. Eventuellt låta den vara urkopplad någon timme om det första inte hjälper.

Ändå borde det inte vara för mycket störningar från andra sändare just nu, eftersom det är lågsäsong för solfläckar. Men det är så mycket som borde, särskilt inom trådlös sändningsteknik som är full av bisarra fenomen. T ex går radiovågor mycket längre när det mörknar, så om störningarna sammanfaller med mörkrets (nåja) inbrott så kan det vara en ledtråd.

Annars kan man få bra kvalitet via internet. En trådlös router med externa antenner samt en Apple TV löser det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.