Du använder med fördel en träskruv till detta. T.ex. 4x50mm eller liknande.
 
Med osb behöver du inte använda plugg, iallafall inte om gängorna placeras i OSB:n. Köp vanliga 6mm träskruv och kör in i osb:n annars.
 
Jag gör som ni säger och kör på träskruv.

tack så mycket!
 
Om gipsen är 13mm, osbn 11mm. Hur lång ska då skruven vara?
 
Raka Raka skrev:
Om gipsen är 13mm, osbn 11mm. Hur lång ska då skruven vara?
Lagom. ;)

Typ 40mm utstick från fästet och kollat så det är gäng där OSB hamnar. Dvs så det inte är slät del där den kan fästa. Ex några helgängade 6x40-50 kan jag tänka mig är lagom.

De klarar ca 20-25kg/skruv när de sitter i OSB.
 
Skruven ska lagom gå igenom OSB-skivan och inget mer. Utsticket bakom OSB-skivan bidrar ju inte till hållfastheten så den är helt onödig. Så i ditt exempel skulle jag ha valt en skruv som är ca 30mm plus tjockleken på det som du vill skruva upp.

Bara för att vara tydlig så håller en träskruv i OSB+gips för närmare 300kg och inte 20-25 som nämns här ovanför. Det är så starkt att det verkar orimligt. :)
 
J
Janus82 Janus82 skrev:
Skruven ska lagom gå igenom OSB-skivan och inget mer. Utsticket bakom OSB-skivan bidrar ju inte till hållfastheten så den är helt onödig. Så i ditt exempel skulle jag ha valt en skruv som är ca 30mm plus tjockleken på det som du vill skruva upp.

Bara för att vara tydlig så håller en träskruv i OSB+gips för närmare 300kg och inte 20-25 som nämns här ovanför. Det är så starkt att det verkar orimligt. :)
Ni kanske båda har rätt, beroende på om men menar belastning vertikalt eller horisontellt? Alltså att den kan bära en last neråt på 300 och att en last på 20 kilo utgör ett moment motsvarande 300!?
 
Näe, den ena har helt fel och den andra har rätt.

 
  • Gilla
Dr4co och 1 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Näe, den ena har helt fel och den andra har rätt.

[bild]
Nä det har du helt rätt i. Om man inte tänkt hänga upp en kofot rakt ut på väggen. Då skulle kanske 20 räcka:D
 
  • Gilla
ULC och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Näe, den ena har helt fel och den andra har rätt.

[bild]
Intressanta värden de fått de fått fram.

Esse anger ex 50kg i utdrag för en 5x60 som är indragen i C14 virke.

Nu har iofs Essve haft problem med skruvar som gått av, men man får väl anta att deras data gäller frisk skruv.

Skärmdump av en PDF med en skruv och en tabell som visar lastkapacitet för olika skruvlängder i trä, med fokus på 5x60 storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robert-san01 skrev:
Intressanta värden de fått de fått fram.

Esse anger ex 50kg i utdrag för en 5x60 som är indragen i C14 virke.

Nu har iofs Essve haft problem med skruvar som gått av, men man får väl anta att deras data gäller frisk skruv.

[bild]
Ja, men beakta möjligheten att dragproven har utförts på lite olika sätt. SP har ju skruvat upp en plåtlåda på väggen och fyllt den med skrot tills den ramlar ner (fritt beskrivet) och Essve har antagligen gjort regelrätta dragprov på en enskild skruv. I ena fallet är systemet en skruv och ett skåp, i andra fallet är systemet som testas en skruv. Jag gissar bara, men mätmetoden skulle kunna förklara skillnaden. SP's test är ju relevant i den bemärkelsen att det ofta liknar det vi vill göra med skruvar, det praktiska lastfallet är relevant.
 
Essves uppgifter är ju max "tillåten last". De har ju naturligtvis bakat in en säkerhetsmarginal i de uppgifterna. Det är ju trots allt en väldigt stor skillnad i påfrestningarna om man försiktigt ökar lasten så som SP har gjort i sina tester eller om man ganska oförsiktigt släpper ner en tung färgburk eller verktygslåda på en hylla.
 
Mikael_L
Ja när det kallas "tillåten last" så torde det vara inbakat en säkerhetsmarginal, tycker jag.
Och den är troligen ganska stor också, minst det dubbla.
I vissa sammanhang har man säkerhetsmarginaler på 8ggr, eller ännu mer.

Jag skulle inte heller lasta så utdragskraften blev exakt 169 kg (enligt SP test) och sen sova gott. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja när det kallas "tillåten last" så torde det vara inbakat en säkerhetsmarginal, tycker jag.
Och den är troligen ganska stor också, minst det dubbla.
I vissa sammanhang har man säkerhetsmarginaler på 8ggr, eller ännu mer.

Jag skulle inte heller lasta så utdragskraften blev exakt 169 kg (enligt SP test) och sen sova gott. :)
Verkligen inte. Tänk om en mygga behöver stanna och vila vingarna en stund. Då är det kört för hyllan. :p
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.