N Nalleman64 skrev:
Bra för en katt skaffar man inte bara för att bli av med råttor och möss. Den skaffar man för att det ska bli en älskad familjemedlem.
Det ena utesluter väl inte det andra. Det katter jag haft har då samtliga verkat uppskatta jakt på "småvilt" och jag lovar att de inte blir mindre älskade som familjemedlemmar för att de tar en del skadedjur av daga.

När de släpar in blåbärsskitande flygdugliga småfåglar eller flygduglig fladdermöss kan dock kärleken ta en stunds paus... :mad:

B Byggahus.se skrev:
Råttor fullkomligt älskar choklad sa Anticimex till mig
Testade med choklad och jordnötter och jordnötssmör med.

• Gilla
Byggahus.se
  • Laddar…
Eric Öbo
KristinaRT KristinaRT skrev:
Pest orsakas av en bakterie som evt spreds via loppor på råttor, men det är en ifrågasatt teori....
[länk]
En smula off topic måhända men japp, den är ifrågasatt. Det är grejen med teorier - eftersom de ska kunna falsifieras ligger det i deras natur att de ifrågasätts med jämna eller ojämna mellanrum. Jag läste en massa om digerdöden för ett par år sedan och mitt intryck var att det fortfarande är loppor som smittspridare-hypotesen som har det starkaste stödet.

Kanske påpekats. Men undvik gift. Då lägger den sig bara på ett hopplöst ställe och dör. Något den kan göra ändå förstås. Luktar fruktansvärt, som när den ensamme grannen i trappuppgången efter någon vecka.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Vattenfylld hink är knappast vare sig humant eller tillåtet. Tycker du själv det är en bra metod att ett djur skall lida en kvalfull död genom drunkning?
Jag har aldrig förespråkat användande av en sådan fälla, ansett att det är en bra metod eller tycker att djur skall dö på det viset.
Tagga ned lite är du snäll.

Den fällan är tillåten så länge man inte fyller vatten i hinken. Den skall vittjas var femte timme och mössen skall avlivas så att de inte utsätts för onödigt lidande. Det finns klara regler för det. Annat är att betrakta som brott mot jaktlagstiftningen, faktiskt.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Konstig anledning att ha djur att ha dem primärt som fångare av möss. I min värld har man husdjur av kärlek till djuren och inte i första hand som skadedjursbekämpare.
Anledningen till att man skaffar husdjur kan vara flera.
Jag antar att du bor i stan?
Har du mycket möss inomhus?
Jag är lantis, och därför kan det hända att möss letar sig in i huset.
Hur mycket djurvän man än är tror jag ingen uppskattar söndergnagade, nerpissade kläder och prylar där mössen dragit fram och boat o härjat runt.
Bara för att min primära anledning till att ha katt är musbekämpning betyder inte det att de inte är omtyckta. De bor inomhus (tyvärr tycker jag där. Mycket hår överallt, men det överlever jag) och de blir väldigt omhändertagna med kel och annat.
Hade jag bott i stan hade jag inte haft katt.

Redigerat:
  • Gilla
Polyene och 2 till
  • Laddar…
Just när det gäller råtta tror jag det är ett för stort byte för en katt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Konstig anledning att ha djur att ha dem primärt som fångare av möss. I min värld har man husdjur av kärlek till djuren och inte i första hand som skadedjursbekämpare.
Så en katt som bor i en lägenhet och kelas och gosas med har ett mer naturligt och bra liv än vår katt som bor i stallet?

Den är primärt skaffad för att hålla efter ohyra och är inte särskilt intresserad av att hänga med någon annan än hästarna. Hon får fri tillgång till kattmat och vatten. Ibland är hon borta några dagar men kommer alltid hem. Om vi inte hade skaffat katt hade vi fått ta till gift mot skadedjuren. Nu slipper vi det.

• Gilla
Polyene
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Just när det gäller råtta tror jag det är ett för stort byte för en katt.
Det behöver det inte vara.
Våra katter har som sagt tagit råttor, i synnerhet en av katterna, en hona.

Vilka ”sjukdomar” menar du att råttor sprider?

Skadedjur är de definitivt, de förstör, och kan underminera små byggnader. Dessutom luktar det om de bygger bon under altanen.

TS - Fällor eller Anticimex! Ibland ingår skadedjursbekämpning i hemflrsäkringen.

Fö ganska ovanligt m katter som kan/vågar ta råttor. Terriers är bättre på just det. Däremot brukar råttor undvika att bo nära katter, för säkerhets skull.....
Va!! Vågar inte ta råttor!! Du kan aldrig ha haft en katt!!

G Grumsgrums skrev:
Det finns olika katter och det finns olika råttor... ;)

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört att det bästa att använda som bete i fällor är Snickers - choklad och nötter ska tydligen gå hem hos gnagare ;)
Fläsksvål också!

Staffans2000
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
låna en terrier de verkar vara bra råttfångare

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
KristinaRT
G Grumsgrums skrev:
Vi har katt, och hon vågar ta råttor. Hon tar hem dem också :sick:...

Med de flesta katter vågar inte eftersom råttor är stora (200-300 g jft m en mus på 20-30g) och aggressiva. De flesta katter har självbevarelsedrift och fulla matskålar hemma (vilket även vår katt har, men hon verkar gilla en utmaning....)

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.