59 406 läst · 77 svar
59k läst
77 svar
Råttan under trädäck- hjälp!
Det ena utesluter väl inte det andra. Det katter jag haft har då samtliga verkat uppskatta jakt på "småvilt" och jag lovar att de inte blir mindre älskade som familjemedlemmar för att de tar en del skadedjur av daga.N Nalleman64 skrev:
När de släpar in blåbärsskitande flygdugliga småfåglar eller flygduglig fladdermöss kan dock kärleken ta en stunds paus...
En smula off topic måhända men japp, den är ifrågasatt. Det är grejen med teorier - eftersom de ska kunna falsifieras ligger det i deras natur att de ifrågasätts med jämna eller ojämna mellanrum. Jag läste en massa om digerdöden för ett par år sedan och mitt intryck var att det fortfarande är loppor som smittspridare-hypotesen som har det starkaste stödet.KristinaRT skrev:
Kanske påpekats. Men undvik gift. Då lägger den sig bara på ett hopplöst ställe och dör. Något den kan göra ändå förstås. Luktar fruktansvärt, som när den ensamme grannen i trappuppgången efter någon vecka.
Jag har aldrig förespråkat användande av en sådan fälla, ansett att det är en bra metod eller tycker att djur skall dö på det viset.N Nalleman64 skrev:
Tagga ned lite är du snäll.
Den fällan är tillåten så länge man inte fyller vatten i hinken. Den skall vittjas var femte timme och mössen skall avlivas så att de inte utsätts för onödigt lidande. Det finns klara regler för det. Annat är att betrakta som brott mot jaktlagstiftningen, faktiskt.
Anledningen till att man skaffar husdjur kan vara flera.N Nalleman64 skrev:
Jag antar att du bor i stan?
Har du mycket möss inomhus?
Jag är lantis, och därför kan det hända att möss letar sig in i huset.
Hur mycket djurvän man än är tror jag ingen uppskattar söndergnagade, nerpissade kläder och prylar där mössen dragit fram och boat o härjat runt.
Bara för att min primära anledning till att ha katt är musbekämpning betyder inte det att de inte är omtyckta. De bor inomhus (tyvärr tycker jag där. Mycket hår överallt, men det överlever jag) och de blir väldigt omhändertagna med kel och annat.
Hade jag bott i stan hade jag inte haft katt.
Redigerat:
Just när det gäller råtta tror jag det är ett för stort byte för en katt.
Så en katt som bor i en lägenhet och kelas och gosas med har ett mer naturligt och bra liv än vår katt som bor i stallet?N Nalleman64 skrev:
Den är primärt skaffad för att hålla efter ohyra och är inte särskilt intresserad av att hänga med någon annan än hästarna. Hon får fri tillgång till kattmat och vatten. Ibland är hon borta några dagar men kommer alltid hem. Om vi inte hade skaffat katt hade vi fått ta till gift mot skadedjuren. Nu slipper vi det.
Va!! Vågar inte ta råttor!! Du kan aldrig ha haft en katt!!KristinaRT skrev:Vilka ”sjukdomar” menar du att råttor sprider?
Skadedjur är de definitivt, de förstör, och kan underminera små byggnader. Dessutom luktar det om de bygger bon under altanen.
TS - Fällor eller Anticimex! Ibland ingår skadedjursbekämpning i hemflrsäkringen.
Fö ganska ovanligt m katter som kan/vågar ta råttor. Terriers är bättre på just det. Däremot brukar råttor undvika att bo nära katter, för säkerhets skull.....
Själv hade jag inte ens tänkt tanken att vräka den stillsamme och skygge hyresgästen. Så länge den bor under altanen vill säga.
Istället för att starta ett mindre krig, beväpna dig med en kamera och lägg upp bilderna här istället. https://www.byggahus.se/forum/threa...kaniner-oedlor-grodor-igelkottar-m-fl.321346/
Istället för att starta ett mindre krig, beväpna dig med en kamera och lägg upp bilderna här istället. https://www.byggahus.se/forum/threa...kaniner-oedlor-grodor-igelkottar-m-fl.321346/
Vi har katt, och hon vågar ta råttor. Hon tar hem dem också ...G Grumsgrums skrev:
Med de flesta katter vågar inte eftersom råttor är stora (200-300 g jft m en mus på 20-30g) och aggressiva. De flesta katter har självbevarelsedrift och fulla matskålar hemma (vilket även vår katt har, men hon verkar gilla en utmaning....)