En miss som vi gjorde:

Vi placerade ett hörnskåp (underskåp) med viklucka bredvid diskmaskinen. Osmart. Om diskmaskinsluckan är öppen så går inte vikluckan att öppna ordentligt...

Takfläkten som vi köpte var så låg, så när vi stod framför den så kunde vi inte se ut i rummet (spishäll i köksö ut mot vardagsrum). Vi fick modifiera den själva för att höja upp den.

Ena kranen är svår att få att sitta ordentligt fast, men det kan vara VVS:arna som gjorde ett skitjobb.

I övrigt är vi nöjda med kvaliteten. Vitvarorna har fått bucklor när nå barn har farit in i dom med iPads (inte mina barn...) men i övrigt så funkar allt bra!

Mac_attack Misacsson skrev:
Hej!

Lutar åt att renovera köket och vi har kikat en del på IKEA-kök. Någon här med erfarenheter att dela med sig av?

Något som man bör undvika och köpa på annan plats? Hur är exempelvis vitvarorna?

För vår del lutar det åt Askersund:
[länk]

Bänkskiva Oxsten:
[länk]

Tack på förhand!
En nackdel kan vara måtten. De är gjorda för att man sla köpa allt av de.

Prisvärt, lätt att komplettera även efter något år, samma låssystem (blum) som betydligt dyrare tillverkare.
Nackdelarna är väl som tidigare nämnt mer begränsade stombredder och även höjder, sen som sagt att köpa till specialluckor till inbyggnadsmicro och liknande går ju inte alls...
Har Ikeas blandare i både kök och badrum, problemfria än så länge men osäker på reservdelar till dessa i framtiden...
Hörnskåp 120 cm med utdragbar karusell var mitt absolut sämsta köp, då den för det första inte rymmer speciellt mycket och viktmässigt knappt klarar något alls.
Misstänker dock även att andra tillverkares hörnlösningar är snarlika.

Har precis lagt en beställning på ett Ikea-kök. Får se vad man har för åsikter efter allt är klart men just nu känns det bra. Vitvaror av dem förutom kombikyl och diskmaskin. För info till er som funderar på vitvaror så är det elektrolux som gör häll och ugn åt ikea, whirlpool gör micro(världens största tillverkare av micro) och bosch/Siemens gör diskmaskiner. Varför jag inte väljer deras diskmaskin trots jag kan få klura med en inbyggd lucka pga låg sockel på Ikeas kök är att många känns glapp, rappliga och plastig i korgkonstruktionen. Väljer en Miele istället. De och Asko kan jag rekommendera när man klämmer och känner på i butiker. Detta betyder dock inte att de diskar bättre eller sämre men bara min känsla. Dessutom testar miele deras maskiner för att hålla i 20år(!)

Har precis satt upp ett Ikeakök. Helt nöjd med enkelheten och kvalitén. Vi köpte oxstenskivor och de är verkligen snygga och välgjorda. Har bara haft dem några veckor så kan inte säga nåt om hur de åldras. Blev ett missförstånd med en bakkantslist, men de kom hem ett par dagar efter vi påtalade det och sågade den rätt. Så ska det vara, inget snack.

• Gilla
Eva A M
  • Laddar…
Ugn och mikrovågsugn inbyggda i köksskåp med enhetliga luckor och en handduk hängande på ugnens handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfritt stål fullhöjds kyl och frys från IKEA i ett modernt kök med vita skåp och färgglada kakel.
Skapa konto
Del av ett modernt kök med vita skåpluckor, rostfri köksfläkt från Thermex och svart spishäll.
Skapa konto
Mac_attack Misacsson skrev:
Hej!

Lutar åt att renovera köket och vi har kikat en del på IKEA-kök. Någon här med erfarenheter att dela med sig av?

Något som man bör undvika och köpa på annan plats? Hur är exempelvis vitvarorna?

För vår del lutar det åt Askersund:
[länk]

Bänkskiva Oxsten:
[länk]

Tack på förhand!
Hej!
Bytte kök för två år sedan, till IKEA metod. Sjukt nöjd! Lätt att installera och kvalitetsmässigt så långt är jag jättenöjd.
Vi köpte Ikeas kyl och frys fullhöjd och diskmaskin (Hygienisk) deras bästa. Funkar jättebra! Om man ska ha diskmaskin med samma front som skåpsluckorna så är min erfarenhet att det är absolut enklast och bästa att välja diskmaskin också från Ikea. Allt passar!
Spishäll ugn och mikro valde vi från Husqvarna. Ugn och mikro för skåpsmontage, inga som helst problem att få det att funka med övriga skåpsluckor och lådor. Jättenöjda med dem!
Köksfläkt satsade vi på Thermex. Också nöjda med.
Trix med köksbyggnation ligger i noggrannhet med förarbete och lite tålamod och noggranhet med passbitar osv. Men kul projekt!

• Gilla
OFP
  • Laddar…
Vi har också satt in IKEA-kök för ett år sedan, mycket nöjda. Köpte allt förutom kyl/frys och blandare på IKEA, dyrare modellerna. Körde även på Oxsten med extra sockel längs med hela väggen ovan bänkskivan. Vi gav runt 20.000 för två bänkskivor (en köksö) och sockeln, inkl underlimmad vask, hål för häll och blandare. Hade kostat nästan dubbelt upp hos annan leverantör. Kolla instagram med samma användarnamn

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
P
Har byggt 2 Metodkök och är väldigt nöjd.

Dock, som en del skriver, om du ska köpa inbyggnadsdiskmaskin från annan leverantör: kolla noga att gångjärn för luckan funkar iom den låga sockeln. Fick slöjda egen lösning då jag inte uppmärksammade det.
Sedan köpte vi en Siemens spishäll från annan leverantör då IKEA:s tjuter och piper för minsta lilla.
Även bänkskiva köptes annorstädes.

Tänk även på att inbyggnadskyl och frys är märkbart mindre än fristående. Vi ångrar lite att vi gick på den lösningen i nuvarande köket.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Hej!

byggde precis nu ett kök från ikea, ska sätta dit socklar och handtag till helgen.

jag skulle inte köpa bänkskivan från ikea, så fort du ska göra den måttanpassad och inte vill ha massa skarvar överallt med deras standardlängder finns det fler aktörer med samma pris eller till och med billigare fast med mycket fler alternativ så som träslag, sten, tjocklek etc etc.

gällande vitvaror så köpte jag DM, ugn, micro från ikea, gick inte på de billigaste som många skriver utan hoppa upp någon prisklass.
kyl och frys köpte jag Electrolux side by side för jag inte fick plats med standard kyl/frys annars hade jag nog köpt de på ikea med.

Mvh!

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Hej! Ser att det är många som är missnöjda med bänkskivorna, kan nån rekommendera en annan leverantör som tillverkar komposit/stenskivor som passar till Ikeas kök?

Vi har bara köpt bänkskiva från IKEA till vår förra lägenhet.
En sak att tänka på, som inte var helt uppenbart, är att när IKEA säger "utsågning" av hål för tex diskho så menar de utfräsning.
De förbereder för dig så att du lättare kan såga ut hålet själv.

Detta är väl frid och fröjd för den som har koll på det. Men för oss något ohändiga (och som ej hade rätt verktyg) som förväntar sig att få en färdig bänkskiva att bara sätta på plats så blir det lite av en överraskning.

Från IKEAs sida förklarades det att om de sågar ut hålet så klarar inte skivan transporten. Och det köper jag fullständigt.
Jag fick åtminstone pengarna tillbaka för "utsågningen".

Sen att skivan gick i golvet och itu när jag gav mig på att såga, det är en annan sak. :poop:

• Gilla
  • Ledsen
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Byggde IKEA kök i vårt förra hus 2010 och hjälpte mina föräldrar med deras 2011. Var väldigt nöjd med kvaliteten på stommar, luckor, lådor mm och skulle definitivt köpa IKEA igen nästa gång vi bygger kök. Vi hade dock otur med vår måttanpassade bänkskiva (högglans laminat) som svällde i bakkant trots att den skulle vara tät. Reklamationen var inget problem, sköttes helt över internet. Tyvärr var ersättningsskivan felgjord och även den vi fick efter det men 4:e gången gillt så fick vi en skiva som var bra och IKEA bjöd på montering samt ett presentkort som plåster på såren.

Föräldrarna köpte IKEAs stenskiva men hade inte läst på så noga så de blev förvånade när det stod på papprens som följde med leveransen att man inte kunde ställa varma grytor på skivorna eftersom de innehöll plast och kunde få märken vid hög värme. Inte riktigt vad man väntar sig när man tror att man beställer en stenskiva...

Vitvarorna är ett helt annat kapitel. Till vårt kök köpte vi allt utom kyl/frys och föräldrarna bytte samtliga vitvaror till IKEAs. Trots att vi valde de dyrare varianterna så var vi väldigt missnöjda med alla vitvaror bortsett från micron som funkade bra. Varken induktionshällen eller ugnen höll tempen så matlagningen försvårades. Suget från fläkten (som var extremt högljud innan lite egna tweakningar) var otillräckligt. Diskmaskinen tvättade rent men korgarna var av dålig kvalitet och hoppade ständigt ur spåren. Diskhon var gjord av tunn dålig plåt som väldigt lätt fick märken av normal användning. Kranen var snygg men började läcka ganska snart så byte av packningar krävdes. Kan dock tillägga att både jag och föräldrarna är väldigt kräsna och mycket matlagningaintresserade så vi ställer kanske högre krav på funktion än många andra.

Slutsats: Nästa kök blir IKEA stommar men äkta stenskivor från annan leverantör och andra vitvaror som passar mina krav bättre.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Kan varmt rekommendera ett företag som heter nerostein. Vi bor i en lägenhet från sekelskiftet med buliga och skeva väggar. Vi byggde ett kök med stommar från IKEA men egna lådfronter. Stenskivorna stämmer på millimetern och diskhoarna är väldigt bra infrästa och limmade...

K kattenadolf skrev:
Hej! Ser att det är många som är missnöjda med bänkskivorna, kan nån rekommendera en annan leverantör som tillverkar komposit/stenskivor som passar till Ikeas kök?

• Gilla
Nadr och 2 till
  • Laddar…
K kattenadolf skrev:

Hej Katten!

de finns mängder, men mitt val föll på en Terrazzostenskiva från House of design pga att hembesök med mätning och montering ingick i priset. blir skivan fel har du då alltid någon att skylla på.. jag hade inte vågat mäta själv. man vet aldrig om de är 90 grader i alla hörn etc.

att tillägga är att jag hade en skiva klar på 2 veckor från de att dom hade varit och mätt.

slänger med en bild.

• Terrazzostenskiva i ett hörn av köket med dekorativa föremål som vaser och skålar.
    Skapa konto
  • Gilla
CatharinaX och 2 till
  • Laddar…
Köp bänkskivan osågad med några centimeters extra längd, dels går dom lätt sönder i transporten, dels får du lite mån för differenser!
Ikeas plastskydd under diskmaskin och i vaskskåpet är helt horribelt dåliga köp andra!
Annars har allt fungerat perfekt med vårt nya kök enda felet blev när vi blev för ivriga och läste bruksanvisningen slarvigt :)
Köper du IKEA maskiner så undvik den allra billigaste varianten du får mycket för hundralapparna spm nästa steg kostar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.