Vi håller på med renoveringsplaner för köket och har kört fast på bänkskiva. Vi har nästan bestämt oss för Bernadottes Virrvarr, men tar gärna emot tips på liknande bänkskivor som kunde passa i ett kök med rent trägolv och grå, släta luckor samt teakdetaljer.

Ni som har köpt Virrvarr, vilken leverantör har ni valt och varför?

Beställde från agelito. Du får måtta själv och såga ut för ho och spis etc men funkade bra. Glöm inte lägga till om du ska ha kantlist i beställningen

• Gilla
Sjosteens
  • Laddar…
BirgitS
Virrvarr kom i produktion 1958 så det är mer använt under 60-talet än 50-talet som man oftast menar med retrostil. Däremot blev det ju fort populärt eftersom småskador som repor knappt syns bland alla strecken.

Marbodal har laminatskivor med ett prickmönster som de kallar för Fantasi, och det skulle också kunna fungera i en retromiljö: https://www.marbodal.se/kok/tillbehor/bankskivor/laminatbankskivor/

Man ska undvika laminatskivor som ser ut som trä, marmor och liknande. En ljus mönstrad bänkskiva är tidstypisk.

P.S. Rent trägolv är inte tidstypiskt för tidsperioden 1930-2000 utan då eftersträvade man lättstädade golv som tål mycket, inte känsliga trägolv.

• Gilla
Sjosteens
  • Laddar…
O olofh skrev:
Beställde från agelito. Du får måtta själv och såga ut för ho och spis etc men funkade bra. Glöm inte lägga till om du ska ha kantlist i beställningen
Tack :) Det lutar åt att det är där vi beställer.

BirgitS BirgitS skrev:
Virrvarr kom i produktion 1958 så det är mer använt under 60-talet än 50-talet som man oftast menar med retrostil. Däremot blev det ju fort populärt eftersom småskador som repor knappt syns bland alla strecken.

Marbodal har laminatskivor med ett prickmönster som de kallar för Fantasi, och det skulle också kunna fungera i en retromiljö: [länk]

Man ska undvika laminatskivor som ser ut som trä, marmor och liknande. En ljus mönstrad bänkskiva är tidstypisk.

P.S. Rent trägolv är inte tidstypiskt för tidsperioden 1930-2000 utan då eftersträvade man lättstädade golv som tål mycket, inte känsliga trägolv.
Tack för dina tankar!
För mig är det inte viktigt att hålla mig till en viss tidsperiod, utan det är viktigare (som jag skrev i min fråga) att det ska passa till de andra detaljerna :)
Jag tar en kik på skivan du tipsar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.