N
E etompau skrev:
Enklast är bara att ohm-mäta slingan. Då får du direkt en indikation om där är avbrott på guiden.
Kolla skarvkontakten där guiden är ansluten till beg-kabel, så att kablarna är ordentligt intryckta i donet och att donet är ordentligt hopklämt (med en polygrip el. dylikt).
Kolla även de små kontakterna som kopplas in i laddstationen så att även där kabeln sitter ordentligt i slitsen.
Ska nog prova där jag skarva guide kabeln. Har en gripholm skarv don där. Ska byta ut den mot en 3m.
 
N
Problem löst. Klippte tråden och satte ny skarv plus kabel.

Grävde ner skarven ordentligt.
 
P pergihint skrev:
Är nyfiken på din lösning med relä. Har du två guideslingor som du alternerar mellan? Vi tänkte göra samma sak med grannen och hade varit perfekt med en lösning där vi har varsin guideslinga för att komma åt de avlägsna platserna i våra tomter. Är det en avancerad/komplicerad lösning eller kan en normalbegåvad kopiera dig?
Det är en enkel lösning som vem som helst normalbegåvad fixar.Jag har två separata slingor med varsin guideslinga. Det fungerar alldeles utmärkt det är nu tredje säsongen vi kör utan några som helst stopp.
 
ja ha,,,, efter många år med Gardena R40Li fick det bli en Sileno life 750 smart. Nu återstår det att montera in Robonect modulen. Sedan är det bara att tuta och köra.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
N
Nu är roboten i viloläge då sensorcut gått in och stoppat den. Har sensorcut på medel och tkr gräsmattan ser fin ut.

Har inställt på 5cm då jag installera den för drygt 1.5v sedan.

När vred ni ner t 40? Har satt slinga med märlor.
 
1 vecka sen jag lämna in min 1 dag gamla maskin,
2-3 veckor för att laga krocksensorn fram hos HQ e banne mig katastrof.
 
A ante_ante skrev:
1 vecka sen jag lämna in min 1 dag gamla maskin,
2-3 veckor för att laga krocksensorn fram hos HQ e banne mig katastrof.
Var köpte du maskinen? Lokal ÅF eller via webben.
Kan tänka mig att en lokal verkstad prioriterar sina "egna" kunder under högsäsong.
 
Tjaa… min Gardena Sileno Life ("smart") är ju inte så smart...
Appen är ju tämligen basic och man kan inte se speciellt mycket där mer än att den klipper eller laddar...
När klipparen går sköter den ju sig väl.
Igår klippte den hela dagen för att prydligt återvända till laddstationen för natten.
I morse säger den helt plötsligt "Säkerhetsfunktionen felaktig" och klipparen är inaktiverad.
Hade den varit smart... så hade den även sagt varför i min app men så gör den inte.
Förra veckan stannade den 4 cm från min laddstation och hävdade att "laddstationen är blockerad", vilken den inte var.
Väljer du mellan att köpa en Sileno med eller utan "app-styrning" kan du utan problem idagsläget välja bort app-styrning då funktionen i appen är så basal.
 
"Smart" är ju ett koncept med fler prylar än bara klipparen. Det finns bevattningsstyrning som integreras med klipparen, sensorer för temp och fuktighet som styr bevattning etc.
 
E etompau skrev:
Var köpte du maskinen? Lokal ÅF eller via webben.
Kan tänka mig att en lokal verkstad prioriterar sina "egna" kunder under högsäsong.
Köpte min via maskinklippet och dom sa att jag skulle vända mig direkt till HQ som iofs bara ligger 25min ifrån så skönt på ett sätt att slippa skicka.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
"Smart" är ju ett koncept med fler prylar än bara klipparen. Det finns bevattningsstyrning som integreras med klipparen, sensorer för temp och fuktighet som styr bevattning etc.
Helt riktigt.
Min poäng var att det finns flera leverantörer som säljer sina robotgräsklippare med att de är uppkopplade och kan styras med hjälp av en app...
I mitt fall gjorde jag en dålig research eftersom appen, kopplad till en klippare, inte erbjuder något egentligt mervärde.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Min klippare har börjat bli lite bråkig ibland.
När den ska till laddning så stannar den precis innan laddblecken går i laddaren. Sen får den larm ”utanför klippområde” Någon som varit med om liknande?
 
  • Robotgräsklippare som stannat precis före sin laddstation bland grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dampa skrev:
Min klippare har börjat bli lite bråkig ibland.
När den ska till laddning så stannar den precis innan laddblecken går i laddaren. Sen får den larm ”utanför klippområde” Någon som varit med om liknande?

Kolla dina kablar till begränsningsslingan. De måste ligga minst 60 cm från varandra vid laddstationen.
 
johan63 johan63 skrev:
Kolla dina kablar till begränsningsslingan. De måste ligga minst 60 cm från varandra vid laddstationen.
Provade dra om kablarna lite. Verkar funka bättre nu
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Hej!
Jag har en kort fråga om modellbeteckning. Visst betyder väl ”Model Gardena R100LiC” (text under locket på etiketten med serienr etc., jag fotade av i butiken) detsamma som Gardena Smart Sileno 1000?

Tacksam för snabbt svar, jag köper troligen imorgon (söndag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.