G golfgreen skrev:
@Bod74 @ante_ante ni har väl två olika modeller? Så ni kan inte jämföra era.
På den äldre sileno så sitter krocksensorn under skalet och skalet är väldigt löst. På life och city sitter krocksensorn i hjulet i form av att den känner av ett högre motstånd i motorn.
Det är naturligtvis inte acceptabelt att det blir att krångla så fort, men ni kan inte jämföra med varandra angående uppdateringar osv.

Det här kan ju vara en anledning till att Gardena har valt att gå ifrån det lösa skalet och sensorer under det.
Det har vi inte gjort.
E etompau skrev:
OK, gäller detta även vid utgång? R70 påbörjar klippning om den stöter på något vid (ut)gång längs guiden.
Sileno Life gör detsamma. Stöter den på hinder så börjar den klippa. Jag har observerat detta 2ggr eftersom en yta inte blivit klippt och jag höll ett öga på varför.
Tycker inte den följer guiden exakt. Avståndet varierar vilket jag trodde berodde på att den ska undvika hjulspår.

Bod74 Bod74 skrev:
Det har vi inte gjort.

Sileno Life gör detsamma. Stöter den på hinder så börjar den klippa. Jag har observerat detta 2ggr eftersom en yta inte blivit klippt och jag höll ett öga på varför.
Tycker inte den följer guiden exakt. Avståndet varierar vilket jag trodde berodde på att den ska undvika hjulspår.
Jag la en extra guide idag och den hamnade lite för nära kanten och när klipparen slog i så började den följa guiden exakt resten av längden.
Men jag vet inte om den rent fysiskt slog i något eller om den kände av begränsningskabeln. Jag gissar på det första.

G golfgreen skrev:
Jag la en extra guide idag och den hamnade lite för nära kanten och när klipparen slog i så började den följa guiden exakt resten av längden.
Men jag vet inte om den rent fysiskt slog i något eller om den kände av begränsningskabeln. Jag gissar på det första.
Bod74 Bod74 skrev:
Det har vi inte gjort.

Stöter den emot / fångar upp bg kabeln börjar den klippa... detta pga den tror att den nått slutet på guiden.

D DrMussla skrev:
Stöter den emot / fångar upp bg kabeln börjar den klippa... detta pga den tror att den nått slutet på guiden.
Det borde vara så ja. Då kan det vara en idé att lägga kabeln extra nära ett hinder som kan ställa till det på vägen ut, så att klipparen slår i hindret istället för begränsningskabeln.

A ante_ante skrev:
Jaha då verkar första problemet uppstått. Den säger att krocksensorn är aktiv men karossen rör sig fint.
Tips på vad man kan göra?

Jag hade samma problem på min första. Fick lämna in den. Vanligt fel från start. Antagligen transportskadad

• Gilla
Bod74 och 1 till
  • Laddar…
N
Om lampan blinkar gult när guidekabeln är i så är de kabelbrott på guidekabeln?

Märkte att den vek av t höger 1 m efter laddstationen. Sen om jag drar ut kabeln t begränsningskabel så är de blått ljus.

Står även söker på klipparen när den startar.

N Nybergzzz skrev:
Om lampan blinkar gult när guidekabeln är i så är de kabelbrott på guidekabeln?

Märkte att den vek av t höger 1 m efter laddstationen. Sen om jag drar ut kabeln t begränsningskabel så är de blått ljus.

Står även söker på klipparen när den startar.
Blinkande gult har jag för mig är för guiden ja. Tror det var så den blinkade när jag installerade en ny guide i måndags.

N
G golfgreen skrev:
Blinkande gult har jag för mig är för guiden ja. Tror det var så den blinkade när jag installerade en ny guide i måndags.
Okej har nämligen skarvar guiden.. Kan vara där.. Får börja att kolla där.

N
G golfgreen skrev:
Var de kabelbrott då?

N Nybergzzz skrev:
Var de kabelbrott då?
Nej, den blinkade så när jag hade glömt att ansluta guiden. I praktiken borde det vara som ett kabelbrott.

N
G golfgreen skrev:
Nej, den blinkade så när jag hade glömt att ansluta guiden. I praktiken borde det vara som ett kabelbrott.
Okej tack för svar. Väntar på en kabelbrotts sökare ifrån gårdsman.

Bästa köpet jag gjort ( Smart city 500). Idag lyckades den nästan rymma, dock. När den skulle vända körde den ned med bakhjulet... En väääldigt brant slänt på andra sidan häcken. Autonom gräsklippare Smart City 500 nästan rymt, fastnat vid brant slänt bakom en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

W whatever skrev:
Bästa köpet jag gjort ( Smart city 500). Idag lyckades den nästan rymma, dock. När den skulle vända körde den ned med bakhjulet... En väääldigt brant slänt på andra sidan häcken.[bild]
I branta slänter så rekommenderas det att man har fysiska hinder för klipparen. Det finns ju väldigt korta staket att köpa (typ 2 dm höga).

• Gilla
whatever
  • Laddar…
N
Vad konstigt gått över hela guidekabeln och den är ej av ngn stans.

N Nybergzzz skrev:
Vad konstigt gått över hela guidekabeln och den är ej av ngn stans.
Enklast är bara att ohm-mäta slingan. Då får du direkt en indikation om där är avbrott på guiden.
Kolla skarvkontakten där guiden är ansluten till beg-kabel, så att kablarna är ordentligt intryckta i donet och att donet är ordentligt hopklämt (med en polygrip el. dylikt).
Kolla även de små kontakterna som kopplas in i laddstationen så att även där kabeln sitter ordentligt i slitsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.