573 260 läst · 3 373 svar
573k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Det har vi inte gjort.G golfgreen skrev:@Bod74 @ante_ante ni har väl två olika modeller? Så ni kan inte jämföra era.
På den äldre sileno så sitter krocksensorn under skalet och skalet är väldigt löst. På life och city sitter krocksensorn i hjulet i form av att den känner av ett högre motstånd i motorn.
Det är naturligtvis inte acceptabelt att det blir att krångla så fort, men ni kan inte jämföra med varandra angående uppdateringar osv.
Det här kan ju vara en anledning till att Gardena har valt att gå ifrån det lösa skalet och sensorer under det.
Sileno Life gör detsamma. Stöter den på hinder så börjar den klippa. Jag har observerat detta 2ggr eftersom en yta inte blivit klippt och jag höll ett öga på varför.E etompau skrev:
Tycker inte den följer guiden exakt. Avståndet varierar vilket jag trodde berodde på att den ska undvika hjulspår.
Jag la en extra guide idag och den hamnade lite för nära kanten och när klipparen slog i så började den följa guiden exakt resten av längden.Bod74 skrev:Det har vi inte gjort.
Sileno Life gör detsamma. Stöter den på hinder så börjar den klippa. Jag har observerat detta 2ggr eftersom en yta inte blivit klippt och jag höll ett öga på varför.
Tycker inte den följer guiden exakt. Avståndet varierar vilket jag trodde berodde på att den ska undvika hjulspår.
Men jag vet inte om den rent fysiskt slog i något eller om den kände av begränsningskabeln. Jag gissar på det första.
G golfgreen skrev:
Stöter den emot / fångar upp bg kabeln börjar den klippa... detta pga den tror att den nått slutet på guiden.Bod74 skrev:Det har vi inte gjort.
Sileno Life gör detsamma. Stöter den på hinder så börjar den klippa. Jag har observerat detta 2ggr eftersom en yta inte blivit klippt och jag höll ett öga på varför.
Tycker inte den följer guiden exakt. Avståndet varierar vilket jag trodde berodde på att den ska undvika hjulspår.
Det borde vara så ja. Då kan det vara en idé att lägga kabeln extra nära ett hinder som kan ställa till det på vägen ut, så att klipparen slår i hindret istället för begränsningskabeln.D DrMussla skrev:
Om lampan blinkar gult när guidekabeln är i så är de kabelbrott på guidekabeln?
Märkte att den vek av t höger 1 m efter laddstationen. Sen om jag drar ut kabeln t begränsningskabel så är de blått ljus.
Står även söker på klipparen när den startar.
Märkte att den vek av t höger 1 m efter laddstationen. Sen om jag drar ut kabeln t begränsningskabel så är de blått ljus.
Står även söker på klipparen när den startar.
Blinkande gult har jag för mig är för guiden ja. Tror det var så den blinkade när jag installerade en ny guide i måndags.N Nybergzzz skrev:
I branta slänter så rekommenderas det att man har fysiska hinder för klipparen. Det finns ju väldigt korta staket att köpa (typ 2 dm höga).W whatever skrev:
Enklast är bara att ohm-mäta slingan. Då får du direkt en indikation om där är avbrott på guiden.N Nybergzzz skrev:
Kolla skarvkontakten där guiden är ansluten till beg-kabel, så att kablarna är ordentligt intryckta i donet och att donet är ordentligt hopklämt (med en polygrip el. dylikt).
Kolla även de små kontakterna som kopplas in i laddstationen så att även där kabeln sitter ordentligt i slitsen.