61 914 läst · 179 svar
62k läst
179 svar
Tillbaka till rötterna
Kastat 5 släplaster (400 kg st ca) med skräp på tiåppen. Som lägligt nog bara ligger 10 minuter bort.
Detta är det som är kvar och ska rensas från spik och antingen läggas i virkesförrådet eller sågas upp till kaminved:
Inne i köket är golvet nu riktat. Kortlar har byggs och isolering pågår. Vindpapp i botten. Tidigare var det helt öppet utåt på vissa ställen. Första golvspånet är på plats.
Tar mycket tid och då jag har snickare som instruktör (jag är hantlangare) så blir det inte så billigt. Men med tanke på skicket på golv och innerväggen mot badrummet är det värt det för framtiden.
Detta är det som är kvar och ska rensas från spik och antingen läggas i virkesförrådet eller sågas upp till kaminved:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inne i köket är golvet nu riktat. Kortlar har byggs och isolering pågår. Vindpapp i botten. Tidigare var det helt öppet utåt på vissa ställen. Första golvspånet är på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tar mycket tid och då jag har snickare som instruktör (jag är hantlangare) så blir det inte så billigt. Men med tanke på skicket på golv och innerväggen mot badrummet är det värt det för framtiden.
Dagens arbete:
Isolerat två balar in i väggen och snickaren la lagt undergolv under tiden. Sen skruvade jag undergolv medans han gipsade. Första två raderna golv lagt. Även säkrat undertaket som hängde löst efter att bärande väggen revs. Nu fastsatt i takbjälklaget (Vilket vi trodde man gjort vid bygget av huset.)
11 timmars arbetsdag och nu är byggbelysningen släckt kl 20:00.
Isolerat två balar in i väggen och snickaren la lagt undergolv under tiden. Sen skruvade jag undergolv medans han gipsade. Första två raderna golv lagt. Även säkrat undertaket som hängde löst efter att bärande väggen revs. Nu fastsatt i takbjälklaget (Vilket vi trodde man gjort vid bygget av huset.)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varför använder du tuplex som underlagsfoam? Den är väl till för när man har betonggolv?Appendix skrev:Dagens arbete:
[bild]
[bild]
Trägolv så använder man väl vanlig underlagsfoam?
Klart man måste ha plats att grilla:
Under tiden 100 skruvar skruvades i grillen fortgick köksarbetet. Här kan man se att gipstaket börjar komma upp (Panoramabild om det är hack). Högskåp på plats och granitfirma var och mätte. Leverans om två veckor drygt.
Så denna långhelg kommer gå i spacklingens spår...
Logga in
Skapa konto
Under tiden 100 skruvar skruvades i grillen fortgick köksarbetet. Här kan man se att gipstaket börjar komma upp (Panoramabild om det är hack). Högskåp på plats och granitfirma var och mätte. Leverans om två veckor drygt.
Logga in
Skapa konto
Så denna långhelg kommer gå i spacklingens spår...
Innertak monterades.
Köksinredningen börjar komma på plats.
Snickarn funderar:
Logga in
Skapa konto
Köksinredningen börjar komma på plats.
Logga in
Skapa konto
Snickarn funderar:
Logga in
Skapa konto
Det kom en leverans med 160 kg side by side.
Valde de enda som hade inbärning. Elgiganten. De övriga verkar ha slutat med den tjänsten.
Var rätt bekvämt att få den transporterad över gräsmattan. Även om TS själv faktiskt hjälpte till då han har lite svårt att se folk slita med något som är tungt (och dyrt)
Valde de enda som hade inbärning. Elgiganten. De övriga verkar ha slutat med den tjänsten.
Var rätt bekvämt att få den transporterad över gräsmattan. Även om TS själv faktiskt hjälpte till då han har lite svårt att se folk slita med något som är tungt (och dyrt)
Logga in
Skapa konto
Avd riva vävtapet. Med tre laget till under...
Som satt blandat hårt så fick tipset att först köra med grovt sandpapper över heöla väggen och sen grundmåla för att se var det släpper
Kul nöje när det är 27 grader ute
Logga in
Skapa konto
Som satt blandat hårt så fick tipset att först köra med grovt sandpapper över heöla väggen och sen grundmåla för att se var det släpper
Logga in
Skapa konto
Kul nöje när det är 27 grader ute
Appropå nöjen när det är 27 grader ute
Ett skepp kommer lastat:
Med en present värdig en man. Ty det krävs kofot att öppna den
En stor tomt kräva en trädgårdstraktor
Ett skepp kommer lastat:
Med en present värdig en man. Ty det krävs kofot att öppna den
Logga in
Skapa konto
En stor tomt kräva en trädgårdstraktor
Logga in
Skapa konto
Ut med det gamla och in med det nya.
Ny elcentral och omdragen el i köket. En del som kanske inte syns så mycket men är skönt veta att det är fixat "by the book".
Rest till i höst är att installera element, spotskenor och byta huvubrytaren som elektrikern hade glömt och "moddade in"
Ny elcentral och omdragen el i köket. En del som kanske inte syns så mycket men är skönt veta att det är fixat "by the book".
Rest till i höst är att installera element, spotskenor och byta huvubrytaren som elektrikern hade glömt och "moddade in"
Logga in
Skapa konto
Första väggen färdigmålad. Nu kan kylfrysen stoppas dit och jag få mer arbetsyta att forcera igenom jobbet med resterande väggar så att elektrikerna kan göra sitt. Taket kommer att lejas ut till målare då jag inser att jag inte orkar göra 150 meter gipsskarvar
Redigerat: