Ger också en tumme upp för att klippa ut pappersmöbel i skalenlig storlek och möblera med dem på skissen.
En annan variant för att på plats få en känsla för hur det blir (när man har kommit ned till ett mindre antal placeringar, alternativt om man ska köpa en ny möbel eller så) är att märka ut med tejpbitar på golvet.
Jag tyckte det gav mig en verkligt bra bild av hur det skulle bli när jag köpte ny vardagsrumssoffa senast.

• Gilla
mauve
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hör med styrelsen om hur planlösningen såg ut från början, kanske kan ge lite inspiration.
Oj vilken bra idé!! Det ska jag absolut göra. Tack för tipset.

tveksamt tveksamt skrev:
Ger också en tumme upp för att klippa ut pappersmöbel i skalenlig storlek och möblera med dem på skissen.
En annan variant för att på plats få en känsla för hur det blir (när man har kommit ned till ett mindre antal placeringar, alternativt om man ska köpa en ny möbel eller så) är att märka ut med tejpbitar på golvet.
Jag tyckte det gav mig en verkligt bra bild av hur det skulle bli när jag köpte ny vardagsrumssoffa senast.
Vi har inflyttning 10/7 och hade tänkt beställa soffa nu men börjar fundera på om det är bättre att vänta till vi flyttat in. Precis som du säger kan vi markera/tejpa för att få en känsla av hur det kommer att bli.

BirgitS
Absolut vänta med inköp till efter flytten. Vi hade bekanta som köpte möbler till allrummet innan de flyttade in och det gick knappt att röra sig i det allrummet sen för fåtöljerna var för stora och det var för många andra möbler för det rummet. De hade nog missat att räkna med att man behöver en hel del golvyta mellan möblerna för att ta sig fram.

• Gilla
mauve
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut vänta med inköp till efter flytten. Vi hade bekanta som köpte möbler till allrummet innan de flyttade in och det gick knappt att röra sig i det allrummet sen för fåtöljerna var för stora och det var för många andra möbler för det rummet. De hade nog missat att räkna med att man behöver en hel del golvyta mellan möblerna för att ta sig fram.
Ja, det är en lätt miss att göra. Vi hade tänkt avvakta med allt förutom soffa egentligen då vi inte har någon alls just nu och leveranstiderna kan vara långa. Dock inte värt att felbeställa en soffa utan vi får klara oss utan ett par veckor då.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Det är inga problem att vara utan soffa ett tag. Jag har varit på inflyttningsfest där enda möbleringen var två madrasser på golvet och en stereo. Det såg på riktigt ut som en knarkarkvart, vilket var ironiskt eftersom den nyinflyttade var polis :)

Jag håller igen med BirgitS, vänta till efter flytten. Det är svårt för många att bilda sig en 3D-uppfattning från en ritning på papper.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft en låg tv-bänk med tv framför fönster tidigare och det har funkat fint, så det kan också vara värt att prova.

• Gilla
mauve
  • Laddar…
tommib
Det där med TV framför fönster kan absolut fungera men risken är att det blir jobbigt för ögonen om det är väldigt ljust ute. Å andra sidan finns det risk för reflektioner i skärmen om man har sol rakt in på den.

Det beror således som vanligt på...

• Gilla
mauve
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är inga problem att vara utan soffa ett tag. Jag har varit på inflyttningsfest där enda möbleringen var två madrasser på golvet och en stereo. Det såg på riktigt ut som en knarkarkvart, vilket var ironiskt eftersom den nyinflyttade var polis :)

Jag håller igen med BirgitS, vänta till efter flytten. Det är svårt för många att bilda sig en 3D-uppfattning från en ritning på papper.
Tack för era goda råd! Jag kommer att avvakta med inköp till att vi flyttat in. Vill att det ska bli så bra som möjligt :)

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag har gjort ett förslag utifrån den djupaste modellen soffa, Stockholm 2017 (Ikea) med sittdjup 112 cm, för att minska intrycket av att rummet är så långsmalt. Men också för att utifrån den så får nästan vilken soffa som helst plats.;)
Jag har även ritat in en avdelande vägg med garderober och avhängning för ytterkläder. Jag har gått efter måtten på bifogad planlösning när jag ritat upp mitt förslag och då blir det ca 150 cm bred hall mellan garderobsdörrar och "ytterväggen". Samt ca 140 cm mellan städskåpets kortsida och ny vägg och ca 110 cm mellan köksö och ny vägg.
Planritning av en lägenhet med möbler inklusive soffa, garderober och köksö enligt beskrivning i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en planlösning med kök, hall och vardagsrum, som visar möblering och avdelande vägg.
Skapa konto
3D-ritat förslag på vardagsrum med soffa, TV, matplats och avdelande vägg som skapar en hall.
Skapa konto
3D-ritning av ett vardagsrum med soffa, matplats och avdelande garderobsvägg.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
A
Jag gillar Gammelnördens förslag, men jag hade nog bytt plats på soffa och tv. Dels för att centrera tvn på väggen, dels för att kunna se tv från matbordet. Dessutom gillar jag inte riktigt att sitta med ryggen mot hallen och inte se den som kommer in.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har gjort ett förslag utifrån den djupaste modellen soffa, Stockholm 2017 (Ikea) med sittdjup 112 cm, för att minska intrycket av att rummet är så långsmalt. Men också för att utifrån den så får nästan vilken soffa som helst plats.;)
Jag har även ritat in en avdelande vägg med garderober och avhängning för ytterkläder. Jag har gått efter måtten på bifogad planlösning när jag ritat upp mitt förslag och då blir det ca 150 cm bred hall mellan garderobsdörrar och "ytterväggen". Samt ca 140 cm mellan städskåpets kortsida och ny vägg och ca 110 cm mellan köksö och ny vägg.
[bild] [bild] [bild] [bild]

Oj!! Tack snälla för skissen. Underbar planskiss och vilken idé med hallen!! Ser fantastiskt ut. Vi hade funderingar, lite löst, på att ha ett biljardbord där du har satt matbordet fast på långsidan längst med fönstret samt en inbyggd tv och etanolbraskamin mot väggen där soffan är. Din planskiss öppnar upp för helt andra idéer och tankar nu. Får jag fråga vilket program du använde för att skissa upp detta? :love:

A Alfons3301 skrev:
Jag gillar Gammelnördens förslag, men jag hade nog bytt plats på soffa och tv. Dels för att centrera tvn på väggen, dels för att kunna se tv från matbordet. Dessutom gillar jag inte riktigt att sitta med ryggen mot hallen och inte se den som kommer in.
Min ursprungsidé var också att byta plats på soffa och tv från gammelnörds förslag. Jag vill gärna bygga ut väggen där gammelnörd har lagt tv-n för att bygga in tv och en etanolbraskamin under. Gillade verkligen förslaget dock så kanske får tänka om lite och försöka få en kompromiss mellan tankarna.

Gammelnörden
(y)Programmet heter Roomsketcher, jag använder versionen Pro Small. :)

• Gilla
mauve
  • Laddar…

Bästa svaret

Gammelnörden
Gjorde en visualisering av TS idé med inbyggd TV och etanolbraskamin, blev lite bokhyllor också. Soffan är i storlek och typ modell Ektorp (Ikea) dvs grundare för att få plats med bokhylla/TV/braskamin-enhet.
Visualisering av vardagsrum med Ektorp-soffa, inbyggd TV, etanolbraskamin och bokhyllor från ovan.
Skapa konto
3D-visualisering av vardagsrum med Ektorp-soffa, inbyggda bokhyllor, TV och etanolbraskamin.
Skapa konto
Visualisering av vardagsrum med Ektorp-soffa, inbyggd TV, etanolbraskamin och bokhyllor.
Skapa konto
3D-visualisering av vardagsrum med Ektorp-soffa, inbyggd TV, etanolbraskamin och vit bokhylla.
Skapa konto

• Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.