ricebridge ricebridge skrev:
Som jag skrev, visst är lagen otydlig, speciellt när det gäller det som inte omnämns i den. Men det finns praxis på området, som jag skrev. Att det saknas praxis för just kök betyder inte på något sätt att de inte omfattas av lagen — tvärtom. Läs vad jag skrev om golv, som inte heller omnämns.

Jag kan hålla med om att det är en tolkningsfråga, så det hade varit intressant att driva ett pilotfall. Men visst går det att argumentera för köksbyte vart 80:e år utifrån lagen, helt klart.
vitvaror ja, köksinredning nej. går inte att kräva om det inte är skadat eller slitet.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Det är som sagt en tolkningsfråga. Redan arbetshöjden gör att man kan ifrågasätta detta.
Det tror jag inte ett ögonblick på!
Men du kanske har rättsfall från någon hyresnämnd eller annan instans som grund för ditt ifrågasättande?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det tror jag inte ett ögonblick på!
Men du kanske har rättsfall från någon hyresnämnd eller annan instans som grund för ditt ifrågasättande?
Naturligtvis inte, för som jag skrivit flera gånger, så saknas praxis på området och lagen är otydlig. Däremot skriver jag att det absolut går att hävda med lagen som stöd att ett 80 år gammalt kök med fel arbetshöjd ska bytas, och att det vore intressant att driva ett pilotfall för att få saken prövad.

Men först när så har skett kan vi veta mer säkert om jag har rätt eller fel. Tills dess är det du tror lika mycket eller lite tungt vägande som det jag tror. Med skillnaden att jag anfört ett trovärdigt sakargument ;)

Naturligtvis inte, för som jag skrivit flera gånger, så saknas praxis på området och lagen är otydlig. Däremot skriver jag att det absolut går att hävda med lagen som stöd att ett 80 år gammalt kök med fel arbetshöjd ska bytas, och att det vore intressant att driva ett pilotfall för att få saken prövad.

Men först när så har skett kan vi veta mer säkert om jag har rätt eller fel. Tills dess är det du tror lika mycket eller lite tungt vägande som det jag tror. Med skillnaden att jag anfört ett trovärdigt sakargument ;)
Det finns praxis sen länge. Bostadsaukuten som räddade många allmännyttiga bostadsföretag från konken för ca 15-20 år sedan skulle inte ha tillåtit att man rivit nyare hus med dom modernare köken för att få bidrag till att lösa lånen på dom nyare husen som hade mycket högre belåning än dom gamla med gamla standarden på kök. Dom gamla köken är kvar i dom husen än i dag i den kommun jag bor och i grannkommunen, många hundra lägenheter bara här, kanske mer än tusen för det finns många fastighetsägare med hyresrätter som jag inte har koll på. Ingen som har krävt eller kommer att kräva att dom köken ska ut för att dom är för låga. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det hundratusentals "låga" kök i Sverige, skulle inte vara så om det fanns lagkrav och praxis på att dom måste bytas ut.

• Gilla
Mest_ohändig och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat om du har uttag för diskmaskin på blandaren under bänk?

I centrala Malmö vimlar det av dessa gamla kök med tex låg diskbänk; både i hyresrätter och bostadsrätter. Däremot har jag ofta sett att spis och kyl/frys byts ut kontinuerligt.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Samma här i Göteborg. Vissa områden har kvar gamla kök för att man vill ha kvar gammal stil som hör till huset. Men man brukar kunna få köpa upp sig nytt kök genom höjd hyra, i alla fall erbjuder Familjebostäder det. Jag avböjde eftersom jag föredrar gammal kök för det är vackrare och att det är mer gediget plus att de takanslutna skåpen rymmer mer. Plus att jag inte har råd med hyreshöjningen heller!

Men jag tycker det är bra att möjligheten finns att uppgradera.

Vitvaror byts ut förstås! Har splitterny kyl&frys då den gamla, som inte var så gammal, från 2000-talet faktiskt gick sönder. Tyvärr tycker jag den nya är sämre! Mindre kapacitet inuti, dvs mycket mindre utrymme (!) och att det inte är lika "pigg" på att få ner tempen. Bläh! Så nytt är inte alltid bäst ;) Halvny är bättre. ;) Men som hyresgäst har man inte mycket att säga till om, de har avtal med Electrolux och bla bla.

Så... Går saker sönder? Då får man dem utbytta eller reparerade. Ser det fult ut "pga åldern". Nej sorry du får acceptera eller fixa själv. Tapeter och golv kan man be om få nytt om det gått ut tid, men det beror också på vilken värd man har, vissa vill inte byta om det ser fräscht ut. Även om det är gammalt.

Gills det inte så får man flytta till någonstans där man har mer kontroll.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
A
FRESTAH FRESTAH skrev:
Tack för alla svar, fokus har hamnat lite snett. Får försöka lösa det här på egen hand.

Trevlig sommar!
Varning. Tycker många TV-program om renoveringar och även andra forum som handlar om det leder till en hel del tokigheter ibland. De som bor i hyresrätter får en massa inspiration och inbillar sig att de att de har rätt att göra lite som de vill. Det är fel. Du har väldigt lite rättigheter att ändra om i en hyresrätt. Den är inte din. Du lånar den bara. Du får faktiskt inte göra något alls utan värdens godkännande. Gillar du inte värdens beslut => flytta.

Många värdar har mer eller mindre satt i system att mjölka pengar på hyresgäster som flyttar genom att påstå att de måste betala än det ena än det andra för att återställa lägenheten. Det kan bli väldigt dyrt om du gör något utan värdens tillåtelse (oavsett vem som har "rätt" eller inte).

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad är det som säger att det är ok att byta ut blandaren?
Befintlig blandare har säkerligen varken diskmaskinsanslutning eller avstängningsmöjlighet. TS köper en ny sådan, sparar originalblandaren och sätter tillbaka den vid lägenhetsflytt då TS tar med sig diskmaskinen.

Det är ju inte säkert, mer troligt att den har bytts ut sedan 40 talet.

I ichigo skrev:
Tapeter och golv kan man be om få nytt om det gått ut tid, men det beror också på vilken värd man har, vissa vill inte byta om det ser fräscht ut.
Det finns lagar och praxis som föreskriver att de ska det, vare sig de vill eller inte. Läs mina tidigare inlägg.

MissMuffet skrev:
Varning. Tycker många TV-program om renoveringar och även andra forum som handlar om det leder till en hel del tokigheter ibland. De som bor i hyresrätter får en massa inspiration och inbillar sig att de att de har rätt att göra lite som de vill. Det är fel. Du har väldigt lite rättigheter att ändra om i en hyresrätt. Den är inte din. Du lånar den bara. Du får faktiskt inte göra något alls utan värdens godkännande. Gillar du inte värdens beslut => flytta.

Många värdar har mer eller mindre satt i system att mjölka pengar på hyresgäster som flyttar genom att påstå att de måste betala än det ena än det andra för att återställa lägenheten. Det kan bli väldigt dyrt om du gör något utan värdens tillåtelse (oavsett vem som har "rätt" eller inte).
Allt detta är korrekt. MEN man har också vissa rättigheter som hyresgäst i Sverige. Läs mina tidigare inlägg.

MissMuffet skrev:
Du får faktiskt inte göra något alls utan värdens godkännande.
Detta är felaktigt. Du får exempelvis måla om eller tapetsera.

Jordabalk (1970:994), Kapitel 12, även kallad hyreslagen:

24 a § Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.

Parterna får träffa avtal om att bestämmelserna i första stycket helt eller delvis inte ska gälla, om

1. hyresavtalet avser ett enfamiljshus som inte är avsett att hyras ut varaktigt eller en lägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte är avsedd att hyras ut varaktigt, eller
2. lägenheten har upplåtits av någon som innehade den med bostadsrätt och lägenheten alltjämt innehas med sådan rätt.

Frågan om skyldighet för hyresgästen att betala ersättning enligt första stycket prövas av hyresnämnden. Lag (2009:180).

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Befintlig blandare har säkerligen varken diskmaskinsanslutning eller avstängningsmöjlighet. TS köper en ny sådan, sparar originalblandaren och sätter tillbaka den vid lägenhetsflytt då TS tar med sig diskmaskinen.

Ingenting är säkert beror nog snarare på vad man får för pris på det som sätts in eller vad som är tillgängligt för stunden.
Varför inte kolla?
Är det en blandare med diskmaskinsuttag redan så underlättar det ju enormt om man nu ska sätta in en bänkdiskmaskin vilket verkar vara det enda alternativet då värden inte vill modifiera om köket.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Detta är felaktigt. Du får exempelvis måla om eller tapetsera.

Jordabalk (1970:994), Kapitel 12, även kallad hyreslagen:

24 a § Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.

Parterna får träffa avtal om att bestämmelserna i första stycket helt eller delvis inte ska gälla, om

1. hyresavtalet avser ett enfamiljshus som inte är avsett att hyras ut varaktigt eller en lägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte är avsedd att hyras ut varaktigt, eller
2. lägenheten har upplåtits av någon som innehade den med bostadsrätt och lägenheten alltjämt innehas med sådan rätt.

Frågan om skyldighet för hyresgästen att betala ersättning enligt första stycket prövas av hyresnämnden. Lag (2009:180).
Jo men hyresvärden ska godkänna tapeterna respektive färgen! Du får inte alls måla som du vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.