Martin_B
Rickard. Rickard.ag skrev:
Skillnaden är väl att hilti har bevisat att den kommer hålla efter tusentals hål i händerna på en outbildad som inte behöver betala för skiten, det har dom billigare märkerna aldrig lyckats med.
Jag tror ju knappast att Hilti's material, som de använder i sina maskiner, skulle vara mer än dubbelt, kanske 4 gånger (med tanke på slagkraft vs. pris), så starka och hållbara som Makita, blå Bosch, Metabo, Milwaukee, DeWalt, och så vidare, använder.
Jag är ganska säker på att samtliga av dessa högkvalitetsmärken har de bästa materialen i sig, inte minst när vissa av deras maskiner skall klara ett fall på 2 meter rätt i betong osv. Dessa verktyg körs stenhårt med av yrkespersonal året om, och de bara går och går.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Sen ska man inte lita så mycket på numren som står på kartongerna. Tror mig ha sett en vinkelslip som skyltade med typ 1hk men gjorde man matten på förbrukningen förstår man fort att dom ljuger så mycket att det borde va olagligt.
Vad gäller detta så kan man säkert applicera det på Meec och andra skitmärken, men jag tror ju ändå ovan nämnda toppmärken håller vad de lovar. Tror nog ändå de kör rigorösa tester på dessa. Annars så skulle de nog snabbt förlora kunder. Inte minst när kunderna märker att maskinerna inte orkar någonting... vilket ju inte är sant.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tror mig ha sett en vinkelslip som skyltade med typ 1hk
Sen kan man ju fråga sig vad det är för märken som anger styrkan i hästkrafter på sina vinkelslipar?? :D
 
  • Gilla
Buzbuz
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Bara som en rolig jämförelse:

Hilti TE 80-ATC/AVR
Endast 11,5 joule (Makitan för 9000 kr är nästan dubbelt så stark med 21 joule)
Vibrationsvärde (3D) för slagborrning i betong (ah, HD) - 7.5 m/s² 1
(jämfört med Makita: Vibration Level Chiseling: 8 m/s² / Hammer Drilling Into Concrete: 9 m/s²)

Pris: "Från 22 030,00 SEK" - kostar mer än dubbelt så mycket!

Med andra ord, Makitan kostar under halva priset, har nästan dubbla slagenergin och med obetydligt större vibrationsvärden.
Därmed tycker jag att Hilti är väl överprisad... helt oskäligt enligt min mening.


[länk]
En stor del med Hilti är väl även deras support, om man lämnar in sitt verktyg för att det gått sönder så har man det lagat och tillbaka i handen mycket snabbare än tex makita. Om det sen är värt dubbla priset för den typen av support får ju varje företag avgöra själv, jag hade inte tyckt det men då är jag sällan så beroende av maskiner.
 
Martin_B
P Prodigys skrev:
En stor del med Hilti är väl även deras support, om man lämnar in sitt verktyg för att det gått sönder så har man det lagat och tillbaka i handen mycket snabbare än tex makita. Om det sen är värt dubbla priset för den typen av support får ju varje företag avgöra själv, jag hade inte tyckt det men då är jag sällan så beroende av maskiner.
Nu känner jag faktiskt inte till Hilti's support osv. Men annars kan man göra på följande vis.

Man köper 2 st Makita HR5212c för 8.750 kr styck, till en total summa av 17.600 kr inkl. frakt.
För det priset får man två maskiner som var och en har nästan dubbelt så hög slagkraft som Hilti TE 80-ATC/AVR, vilket borde medföra betydligt snabbare arbete både vid borrning och bilning.

Sedan kan man köra de om vartannat, dvs. halva tiden jämfört med Hiltin, varför de också slits hälften så mycket/snabbt och bör hålla dubbelt så länge. Samtidigt som man alltid har en maskin till hands när den ena är inne på service osv.
Samtidigt drar man bort summan från Hilti's 22.030 kr och får således 4.430 kr över att bjuda de anställda på en liten resa för, investera i andra verktyg/maskiner, eller helt enkelt bara stoppa in i madrassen :D

Och skulle den ena mot förmodan gå sönder kort efter garantin har gått ut, så har man alltid den andra som backup. Och i vissa tighta lägen, när två maskiner behöver användas samtidigt, så går även det utmärkt medan de fungerar bägge två.

Vet inte om det kan bli en så mycket bättre deal än så :D

Hade Hilti kostat säg 5-10% mer än andra likvärdiga kvalitetsverktyg, så hade jag möjligen kunnat köpa deras koncept. Som det är nu, knappast.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är ju som redan nämnts en lite för liten maskin för dylika jobb och storlek på borr. Mycket tjat om Hilti är det men det finns faktiskt inte många som slår deras maskiner på just sånt här. Vet inte ens vilken typ av maskin makitan är? Enklare maskiner har ju inte ens en riktig slagfunktion. Bara nåt som låter illa.
Tvärtom mycket slår Hilti både när det gäller kraft och vibrationer!,
 
B Buzbuz skrev:
Tvärtom mycket slår Hilti både när det gäller kraft och vibrationer!,
tja mycket möjligt att det är så men frågan är ju då varför det mest är Hilti som lever kvar år efter år? Finns ju Hiltimaskiner som är från 80talet som bara går och går typ...tveksamt om andra maskiner lever upp till det.
 
Mikael_L
Hilti var ju som sagt först med att vara bra. Och det lyckades dom med både vad gäller funktion och hållbarhet.

Om vi går tillbaka till, som du säger, 80-talet, så hade många andra tillverkare inte ens kommit igång med produkterna än.
Och Hilti hade väl patent på "Electropneumatic hammer drill" fram till ... hmm.
Jag misstänker (dock utan ha på fötterna) att skillnaden mellan de olika bra maskintillverkarna har minskat genom åren.

Jag skulle själv aaaldrig racka ner på Hiltis kvalitet eller funktion. Jag tycker dock det verkar överprissatt.
Även att Hiltis verktyg är lite stora, klumpiga och tunga tycker jag ligger dem i fatet, men det beror mycket på vilken yrkeskategori man tillhör och vad man använder sina maskiner till.
Jag träffade en rörmokare från en mellanstor firma, han berättade att de hade gått från Hilti till Hitachi över hela linjen på firman, men efter ett par år konstaterat att Hitachi-prylarna höll inte för deras tunga bruk så de hade nyligen återvänt till Hilti för alla anställda.
Just denna röris hade fortfarande kvar Hitachi som tigersåg och lånade batteri av mig då det plötsligt tog slut, och ville förklara varför han inte hade kommit ihåg att ta med laddaren. :)
 
Prata med Arthur nästa gång, så ficmcae han det snabbare och enklare.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Men det var då ett jävla tjat om Hilti :crysmile::rofl:
Nu när du skrivit ytterligare fyra inlägg om Hilti (och inte ett ord om hur man får ut ett borr som fastnat) är jag beredd att hålla med dig om just den citerade meningen.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
1 hästkraft är 745W.
Nja, nästan rätt. 1 hk är 735,49875 dvs avrundat 735 W.
 
Den engelska motsvarigheten bhp(brittish horsepower) är faktiskt 746 watt. De ska alltid vara lite förmer, de där britterna :)
 
En elektrisk hästkraft är även den 746W så på en elmotor kanske det är enheten som använts.
 
En hk enligt SI-systemet är:

En hästkraft definieras traditionellt som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

Att sedan engelsmännen inte använder kilo är en annan femma......

I engelskspråkiga länder definieras horsepower (hp eller bhp) som 33 000 footpoundforce per minut (James Watts definition), eller ungefär 745,7 W. Det finns andra definitioner på hästkraft som använts, till exempel elektrisk hästkraft, exakt 746 W. Den används bland annat i USA, för elektriska motorer, men knappast i icke-engelskspråkiga länder där Watt används.

Nu är vi i sverige och här används SI-systemet, vilket borde ge 1hk=735,5W
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.