C crazytok skrev:
Jag avvaktar iaf ett par veckor och ser om gödslingen kan ge något resultat först.

Sedan gör jag som du säger.... SUCK!
Håller tummarna!

Inte för kort nej. Max 1/3 av längden. Klipp ofta.
I vanliga fall kanske man skickar ner 3kg / 100m2 av tex NPK 21-4-7 per månad.
Sked matning menas att du skickar ner samma mängd fast lite i taget. 1kg /100m2 var 10e dag. Då håller du en kontinuerlig närings nivå under en lång period som inte stressar det nya gräset.
Vet inte hur mycket du vattnar nu men i det stadiet så kan man backa från varje dag vattnig till varannan eller vart tredje.
Nu ska rot etableringen stimuleras samt spridningen. Det görs med frekvent klippning, näring och färre bevattningar.

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
.. och liten mängd kväve. Mycket kväve och klippa ofta = bladtillväxt. Lite kväve och längre gräs = rottillväxt. Därför gör man så till hösten.

Att vertikalskära en nysådd gräsmatta är samma sak som att börja om.

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det tycker jag. Klipp ofta nu innan stödsådd.
Gödslade ju med YaraMila 21-4-7 i tisdags... tycker du det är någon idé att invänta att det ska ge någon effekt? Eller är det bara att glömma i det tillståndet gräsmattan är i nu?

Annars gör jag som du säger nästa helg, klipper ner det kort kort, gödslar med YaraMila Promagna och slänger på en ny omgång gräsfrön över hela ytan!

Om du tror att detta kan hjälpa.

Jordytan är dock ganska ”packad” nu efter all bevattning och uteblivet gräs, så kan vara svår att luckra upp? :thinking:

@KWesterberg , ledsen om jag kapar din tråd nu!! Säg till så fortsätter vi per PM om du vill. Fast kanske är intressant för både dig och andra att se fortsättningen dock... :)

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Effekt ger det redan nu. Du kan ju börja klippa och kolla vad som händer under veckan.
Är ju lite vanskligt att säga hur andra ska göra men jag hade försökt med stödsådd typ nästa helg som du skriver. De blir ju inte sämre om du inte tar kål på gräset du redan har. Klipp kontinuerligt i veckan så du inte kör från långt till kort direkt inför stödsådd.

Visst det kostar gräsfrön och lite arbete och kanske en del frön som inte hamnar i jordkontakt. Du får försöka få jordkontakt så bra som möjligt. Var lite försiktig med gräset du har. För isf kan du ju likagärna börja om helt.

Vad säger @elpaco @mg765 @hevi

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ok, jag gör så....

Blir det inte konstigt att slänga på promagna nästa helg två veckor efter 21-4-7 gödseln föresten?

Ska jag klippa typ varannan dag? Och sänka successivt från högsta till lägsta tills nästa helg? (Vet ej vad högsta och lägsta läge på gräsklipparen är...)

Ja du vill avsluta klippningen kort. För efter stödsådden så kommer du inte kunna beträda på ett tag. Så det låter som en bra idé. Skalpera inte det du har bara.
Nej jag tycker du kan slänga ner 2-3kg / 100m2 ProMagna inför stödsådden. Vattnas ner. Är nästan 2 veckor efter din senaste giva. Det har hunnits lakas ur en del.

Skulle vara kul med en 2nd opinion.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
SUPERTACK för ditt engagemang, tips och råd!

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ja det är lugnt. Klart du ska ha en gräsmatta du är nöjd över :)

C crazytok skrev:
Gödslade ju med YaraMila 21-4-7 i tisdags... tycker du det är någon idé att invänta att det ska ge någon effekt? Eller är det bara att glömma i det tillståndet gräsmattan är i nu?

Annars gör jag som du säger nästa helg, klipper ner det kort kort, gödslar med YaraMila Promagna och slänger på en ny omgång gräsfrön över hela ytan!

Om du tror att detta kan hjälpa.

Jordytan är dock ganska ”packad” nu efter all bevattning och uteblivet gräs, så kan vara svår att luckra upp? :thinking:

@KWesterberg , ledsen om jag kapar din tråd nu!! Säg till så fortsätter vi per PM om du vill. Fast kanske är intressant för både dig och andra att se fortsättningen dock... :)
Följer gärna fortsättningen! :)

Ok, har klippt en runda på högsta inställningen. Finns 7 lägen, så gissar att det är från 1-7cm....

Var ju inte direkt mycket den tog nu på 7cm mer än mest ogräset! :crysmile: Men ställer ner den till 5cm och kör imorgon igen.

MEN, jag börjar inse att det här kanske inte är mitt fel egentligen. För när jag gick runt på gräsmattan nu så insåg jag hur JÄKLA MYCKET STEN/GRUS det verkligen är! Har mest kollat på avstånd innan och tänkt att ja det är väl inte så konstigt att det är lite grus i jorden, framförallt när den nu legat sedan förra sommaren och jorden rinner undan och kvar ligger då stenen. MEN, det här känns ju helt onormalt mycket!! Är väl för sjutton inte konstigt att inget gräs växer i det här??? Eller vad säger ni? Eller är det normalt?

Gräsmatta med ojämn gräsväxt och många synliga stenar och grus på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med sparsamt gräs och mycket synligt grus och sten, indikerar dåligt underlag för gräsväxt.
Skapa konto
Gräsmatta med sparsamt gräs och mycket stenar och grus, indikerar dålig grästillväxt.
Skapa konto
Gräsmatta med mycket sten och grus och sparsamt med gräs, vilket orsakar problem för tillväxt.
Skapa konto
Ojämn gräsmatta med sparsamt gräs och mycket synligt grus och småstenar i solljus.
Skapa konto
Gräsmatta med ojämn grästillväxt och synligt grus, klippta spår efter gräsklippning på hög inställning.
Skapa konto
Gräsmatta med högt ogräs och synligt grus som nyligen klippts, med en stig synlig.
Skapa konto
Sparsamt gräs med mycket synligt grus och stenar på en gräsmatta.
Skapa konto
Ojämnt klippt gräsmatta med mycket sten och ogräs synligt på ytan.
Skapa konto

Som jämförelse, så såg det ut såhär när jag hade nyanlagt den förra sommaren (september)...

Nyanlagd gård med jord och grus intill vit villa och trädäck.
Skapa konto
Nyplanterad gräsmatta med synligt grus och en skottkärra full med trottoarstenar.
Skapa konto
Nytt gruslagt område bredvid hus med vit plattsättning och dräneringsrör, omgivet av grön gräsmatta och stengräns.
Skapa konto
Nyanlagd gräsmatta vid vit husvägg med synligt grus och stenkanter i september.
Skapa konto
Nyanlagd trädgård med synligt grus och räfsade jordytor, omgiven av stenkanter och planteringslådor.
Skapa konto
Nyanlagd trädgård med synligt grus och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto
Nyanlagd trädgård i september med synlig jord och grus intill en trätrall, med skog i bakgrunden.
Skapa konto

Kanske var en del grus synligt då också nu när jag kollar tillbaka iofs. :oops: Normalt?

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Ja.

@crazytok

Ser ut att vara en del sten. Vad är det för jord? Om det är typ planteringsjord med mycket torv och junk så kan det nog bara vara sand grus kvar efter ett tag och passar inte till gräsmatta.
Jorden jag använde hade lite stenar i sig. Men de behöll jag för strukturen. Har också 15% lera och en del stenmjöl i jorden. Hög densitet.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.