S
Snyggt.
Jag gjorde tvärtom. Byggde garderoben själv och köpte belysning på Ikea. :)
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
När jag för några år sedan byggde om källaren så försvann ju garagedörren. I samband med det så tog jag upp en ny dörr på andra gaveln. En dörr mår ju bäst av att ha ett litet tak över så lite senare i samband med plåtbeställning till det sista (senaste) förrådet beställde jag lite plåt även till ett tak.

"Nya" dörren
Grå ytterdörr utan tak med fönster ovanför och rullad elkabel för belysning på en beige plankvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett styck förbockad plåt
Förbockad röd plåt utformad för att användas som tak ovanför en dörr, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att formplyfa och lite överblivet virke nog kan bli en ok lösning med plåten. Kapade till några kilar, limmade och skruvade ordentligt..
Sågade träkil och förbockad plåt på en arbetsbänk i en verkstad, material för dörrtakskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre kilar av trä med sneda kantkapningar, ordnade på ett verktygsbord i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av träkonstruktion med kilar och svart förbockad plåt för dörrtak i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrtak under konstruktion med förbockad plåt och limmade träkilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så när det var klart så.... ja då insåg jag att det blev ju inte bra :( det borde ju ha varit större utstick av taket utanför sidorna. Ja bara att göra om lite..
En nyligen konstruerad trätakskonstruktion målad i vitt som hålls av en skruvstyrd klämma i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis målad dörrkarm i en verkstad med kilar och skruvade fogar, förberedd för takinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handsåg genomför ett snitt i en förbockad plåt på en arbetsbänk i en välutrustad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Virke fäst i skruvstycken på en arbetsbänk, förarbete för att bygga ett litet tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man gjort bort sig lite så blir i alla fall jag lite mer noggrann, testade utsticket med plåten INNAN jag limmade andra gången
Ett målat träinnertak med en röd plåtkant i en verkstad, förberett för installation ovanför en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att måla
Ett nymålat dörrtak i vitt med förbockade plåtar och kilar förberett för installation, placerat på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt dörromfattningstak i vit förbockad plåt med kilformade sidostycken på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo, ljus ska det ju bli och jag hade en ide om att det skulle "sväva" lite, nja alltså att det skulle se lätt ut taket både med och utan ljus så iden var att ha ett innertak som släppte ljus runt om sig. Just innertaket ger även möjlighet att gömma lite el under. Det finns ingen brytare till elen som är tillgänglig vid taket så förbereder för att sätta i en Shelly men nöjer mig med en pir till att börja med.
Verktyg och material för bygge av tak med formplyfa och plåt spridda på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som mäter avståndet för installation av dörrtak vid en vit vägg och en fäst kil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd belysning i takkonstruktion under tillverkning, med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkomponenter monterade på vägg, inklusive rörelsedetektor, anslutningsdosa och LED-drivdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan jag inte göra mer i verkstan utan skruvar upp taket, skär in överkanten i brädfodringen fyller spåret med fogmassa innan jag trycker i plåten
Ett nymålat, vitmålat tak över en ytterdörr, med en LED-ljuslist och en rörelsesensor, monterade under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vitmålad trädvägg med ett horisontellt spår klart för installation av en förbockad plåt, nedanför är en träregel fäst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd förbockad plåt som ska användas för tak över dörr, placerad på en balkong mot husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir ett inlägg till, max bilder uppladdade...
 
  • Gilla
Öyivind och 6 till
  • Laddar…
Dörrtak del II

Nu är det ju nästan klart, bara att fixa nya läkt (jag har en tendens att överdriva lite så när jag gjorde läkt till huset för 15 år seden så gjorde jag så mycket att det räckt även till ett utbygge och ett förråd extra, jag har nog också kvar ca 300 meter på vinden) och lite färg på det
Nästan färdigbyggt dörrtak i rött ovanför en vit dörr med vertikala läkt mot en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat rött dörrtak över grå ytterdörr vid gul vägg och svart trappa, på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På kvällen ser det ut så här
Nästan färdigt dörrtak med röd färg ovanför en huseingång på kvällen, omgivet av en svart metallräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nybyggt dörrtak med belysning ovanför en husentré under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av ett nyinstallerat dörrtak med inbyggd belysning ovanför en ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrtak med LED-belysning runt om på kvällen ovanför en grå ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 23 till
  • Laddar…
Snyggt (y)
 
Modernt, men ändå tidstypiskt, den är inte lätt att klara av (vilket du gjort). Fenomenalt!
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Snygg dörr också.
 
Jag har länge (senaste 10 åren) tänkt att renovera de gamla original källarfönstren men det har alltid kommit annat i vägen. Har väl också känts lite tråkigt jobb men nu blev det äntligen av.
Fönstren är från 30-talet och det finns efter alla utbyggen bara 3 st kvar. Jag tänkte bara ta utsidan så egentligen borde jag ju ha gjort det för länge sedan för faktiskt, det är ganska snabbt gjort...

Så här såg de ut, fast målade (tom kitt i springorna) någon gång på 70-80-talet. Kittet sprucket och trillade av på flera ställen så jag misstänkte rötskador. Allt var ihop målat så för att få ur bågarna var jag tvungen att plocka glaset ur en bågen på plats för att kunna trycka innerfönstren inåt.

Gamla källarfönster från 30-talet, målade vita med synligt sprucket kitt och flagnad färg på karmarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med karmen

Närbild på ett gammalt källarfönster med sprucket kitt och flagnande färg mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lite som vanligt blev jag överraskad över att virket var så fint, visst finns det sånt virke idag men inte på vanliga bygghandeln. Förr fanns det betydligt större andel senvuxet om man betänker att detta virke bör vara hugget för 100 år sedan och då sannolikt frösått för 180-200 år sen, då planterades inte skog (åtminstone inte som under 1900-talet).
Inte en skada på karmarna!

En gammal källarfönsterkarm från 30-talet delvis renoverad, med sprucket kitt och trä som visar tecken på väderbitning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprocess av gamla källarfönster från 30-talet med skadat kitt och omålade karmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då ska vi se om bågarna är lika fina, bör ju ha tagit mer stryk iom det skadade kittet

Ett gammalt källarfönster från 30-talet under renovering med synligt sprucket kitt och en varmluftpistol i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar förstås ur glaset på alla bågar, hade lånat ut min speedheater till syrran så fick plocka fram varmluftpistolen. Var lite orolig att jag skulle spräcka glaset men med värmen på 300 grader och en fixkam som skydd mot glaset klarade sig alla 6 rutorna.

Hörn av ett 30-taligt källarfönster med flagnande vit färg och synliga rötskador på trät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Joda, även bågarna var i perfekt skick efter 90 år i fasaden med alldeles för dåligt underhåll.

Fönsterkarm från 30-talet som renoverats, ligger på ett stökigt verkstadsgolv sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beslag och gångjärn fick bada i välsaltat vatten med lite 12 Volt genom.

Fönsterbeslag och gångjärn i saltvattenbad för rengöring, med rost och bubblor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbeslag och gångjärn rengörs i välsaltat vatten i behållare med elektrod och bubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteriladdaren blev så varm att automatsäkringen löste ut så jag satte en timer (Shelly) på med 2 minuter på 1 minut av

Eluttag med ansluten svart sladd och insatt timer, installerat på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick att få det ganska rent på ca 24 timmar, lite svinto på det så duger det när det ska målas efteråt

Flera metallbeslag och gångjärn från 30-talsfönster ligger utspridda på en röd handduk efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundade och satte på beslag

Renoverat gammalt källarfönster från 30-talet grundmålat vitt med återmonterade metallbeslag, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La lite kitt i falsen och stoppade i glasen

Närbild på nylagt vitmålat fönsterkitt i träspricka på renoverat fönster från 30-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett nymålat gammalt källarfönster i vitt med nytt fönsterkitt längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att färdigmåla, kittet behöver minst en vecka för att kunna måla på nu var jag inte hemma så det gick nästan 4 veckor tills jag målade men det var bara bra. O efter lite rengöring var det bara att hänga upp dem igen, det känns bra inför vintern

Renoverade original källarfönster från 30-talet, nymålade i vitt, monterade i en putsad fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverade källarfönster från 30-talet, nymålade och monterade i murad fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Söderslätt och 25 till
  • Laddar…
Kanonfint!

En fråga, målade man alltid över hörnbeslagen förr?
Har ett fönster med sådana också.
 
Snigla Snigla skrev:
Kanonfint!

En fråga, målade man alltid över hörnbeslagen förr?
Har ett fönster med sådana också.
Så vitt jag vet målade man alltid beslagen, vanligplåt som rostar annars. Men målade förstås med linoljefärg då och ev kan man nog ha linoljebränt beslagen innan målning
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tänkte få lite omväxling i köket, vill pröva med ett runt bord. Nu har jag lite svårt att bestämma om jag ska luta benen utåt eller ej och om hur mycket?

Vad tror ni om detta? Det är 4° lutning och benet står 11cm från kanten. Bordet's diameter är 135cm. För klumpiga ben? Ska fasas av förstås.

Runt träbord under konstruktion i snickeri med lutande ben och verktyg på bordsskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordben med 4° lutning mot en tumstock som visar benets position 11 cm från kanten på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt träbord under konstruktion med ett ben i förgrunden lutande utåt vid en vinkel på 4 grader, 11 cm från kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni?
 
Fulkemisten
Jo men lätt. Det blir ju mycket snyggare än raka ben.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Som visat i inlägg ovan så skulle det bli ännu ett bord, mitt tredje. Jag hade en hög björkplank liggande som ju skulle användas till något.

Hög med olika björkplank och trälist staplade på hyllor i en verkstad, material till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapade och riktade (inte perfekt virke men det är lite levande med kvist osv, duger hemma hos mig)

Råbjörkplankor står uppställda i en verkstad med en plankhyvel i förgrunden, material för bordstillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade i min plano (limmade två skivor som jag sen ska klyva för att kunna plana(rikta lite) i min hyvel som bara tar 410mm)

Björkplank limmade i en stor press för att skapa bordsskiva, med limknektar och gängstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planade i bredder om ca 400mm och limmas igen 2 o 2.

Björkplank limmas ihop med limknektar för skapande av bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer utmaningen när inte limknektarna räcker till, det gick med lite fusk

Björkplank limmas för att skapa bordsskiva på arbetsbänk i snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det dax att fundera på hur jag skulle få skivan rund.... tänkte först använda sticksåg men det brukar aldrig bli riktigt bra. Bara att inse att det blir bättre att bygga en enkel "jigg" och använda fräsen.

Träbearbetning med fräs som skapar tapp i träbit fastspänd med skruvtvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En överhandsfräs monterad på ett träbord, nära en hemmagjord jig bestående av träblock och gängstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde gängstång men det vara för klent med en så jag fick komplettera med en till, nu blev det stadigt

En överhandsfräs monterad på en hemmagjord jigg för att skapa en rund bordsskiva av björkplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överhandsfräs monterad på en träskiva med en fräsledare och två gängstänger, i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så var det klart, inspekterades av frun som tyckte det var för stort (1410mm) så bara att göra om

Mätning av träskiva med linjal under tillverkning av bord, följt av arbetsprocessen beskriven i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu blev det ganska exakt 1360mm i diameter, vill inte ha en sarg (som dessutom är ganska mycket jobb att göra på ett runt bord) så jag gör ett kors

Träkors på rund bordsskiva i snickeriverkstad som steg i byggnation av bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund träskiva på arbetsbänk i snickeri med verktyg och träplank på hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testar vinkeln och börjar fräsa tapp a slits

Björkplank delar utlagda ovanpå en rund bordsskiva i arbetslokal, visar tapp och slits för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träben med inpassat trästycke, före sammanfogning i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det uppriktning av fräsen för att kunna fräsa radie på benen

Snickeriverkstad med en arbetsbänk där träplankor är fastspända för planhyvling, omgivna av verktyg och hyvelspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björkplank och bordbenstillverkning med tapp- och slitsförband på en rund skiva och snickeriredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade att sätta samman

Närbild av hörn av handbyggt bord med ihoplimmade björkplank och synligt hantverksarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksdetalj av en träskiva med tapp och slits för att ansluta bordets ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt runt träbord under konstruktion med synliga verktyg och träplankor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får bli nytt inlägg, fyllt bild kvotan!
 
  • Limmat björkplank i arbetsprocessen för att skapa ett runt bord, markerat för sågning och forma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Solvskaftet och 3 till
  • Laddar…
Bild spamandet fortsätter..

Benen blev lite tråkiga så jag fräste lite i dem

Obehandlade träben staplade i en verkstad, med frästa spår längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skulle man välja färg på skivan, hade tänkt få den lite gråare än tidigare försök så betsade upp de jag hade stående

Träbit med olika färgprov av bets på tidningspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla var lite för bruna, åkte och kompletterade med en herdin oljebets i grafitgrå. Denna grå blandade jag sen i lika delar med herdins mellan bruna.

Som man sett på tidigare bilder så är hopsättningen av benen ganska rudimentär, enkel. Jag borde nog ha tappat ordentligt men med begränsade kunskaper så var väl detta lite enklare speciellt med tanke på att de inte är 90 grader mot skivan utan 94 grader. Benen har hela tiden varit tanken att måla så även det lite anledning att göra det enkelt.
För att det skulle hålla så bestämde jag mig för att slå i tappar för att ytterligare stärka upp det något.

Närbild på en träskiva med frästa detaljer och träpinnar för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träben med frästa spår och tappar, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skulle allt ytbehandlas, benen betsas först mörkbruna sen målar jag dem med vit lackfärg, efter det slipas de med stålull. Sen använder jag det som blev över av den grafitgrå betsen för att "lorta ned" det vita och avslutar med en ofärgad lasyr.

En omålad träbordsstomme med enkla ben står på ett betonggolv i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan betsar jag med de blandade betsen

Träbordsskiva betsad i olika bruna nyanser med mörkare kant fräst och målad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna efterdra bestämmer jag mig för att sätta i rampamuffar (har alltid tidigare trott att det hette rampmuff!) och kapar gängstång till lagom långa pinnbult.

En nyckel och fyra rampamuffar på ett trämöblerat bord, redo för möbelmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bult med mutter och bricka står på en träyta, antydan till DIY-projekt med trä och fästanordningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängstång monterad i en träyta med en rampamuff, del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Close-up av ett träbord under konstruktion med vitmålade ben monterade i en X-form och skruvar på en rund skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När allt var uppe i köket var jag inte speciellt nöjd... det passade liksom inte in, eller rättare sagt det var allt för likt bänkarna. Så plockade i sär det igen och valde att fräsa kanten på skivan på samma sätt som det första köksbordet, dessutom så målade jag kanten. Vet inte vad ni tycker men jag är mer nöjd nu. Kanske att benen skulle suttit lite längre ut och varit lite smalare men för vara som det är tillsvidare.

Runt träbord med betsad och oljad skiva, vitmålad kant, på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipade av kanterna på samma sätt som benen och sen är skivan behandlad med osmo hårdvax

Ett ovalt köksbord med träskiva betsad i gråbruna toner, omgiven av trästolar med svarta sitsar, i ett rum med röda väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgen på skivan i närbild

Närbild på träskiva betsad i olika bruna toner med synliga penseldrag och träets ådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blir det nog inga fler bord....
 
  • Träben till ett bord med frästa detaljer på en arbetsbänk, i förberedelse för målning och ytbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord under konstruktion med ben monterade snett och klämmor som håller samman delarna i ett snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Snyggt! Väldigt imponerad av dina skills och det jobb du lagt ned på ditt hus.
 
Länge sedan det blev nån uppdatering på tråden, har inte hänt massor men ett par projekt ändå.
Började med att dottern ska flytta och då sker det vanliga, den yngre i skaran får ta över det bättre rummet.
Då inser man att hans gamla rum behöver förnyelse så bara att tapetsera om.

Rum under renovering med ny tapet, upprullad tapetrulle på bord och lasernivå på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lämnade rummet ska nu bli gästrum med dubbelsäng, även grabben behöver ny säng så två dubbelsängar inhandlas på julrean. Dyrt men nödvändigt. Men för att kapa kostnaden lite så bestämde jag mig för att åtminstone bygga sänggavlarna själv, kostade 3-5 tusen att köpa så det måste gå att göra billigare.

Köpte på mig lite MDF och började skissa på profiler baserat på de stål jag hade.
Träbit med uppritad skiss på fräsprofil på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att börja fräsa

Träprofil som är fräst i MDF för att skapa en skräddarsydd sänggavel, verktyg och maskin synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräst träprofil för hemgjord sänggavel ligger på en verkstadsbänk med anteckningar och rödpenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett profilerat trästycke, fräst till en sänggavel, med markerade skärlinjer, ovanför ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träprofiler med utfrästa mönster för tillverkning av hemgjorda sänggavlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stycke MDF-trä skissat för profilfräsning för ett hemmagjort sänggavelprojekt i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Profil av en hemgjord sänggavel utskuren i MDF, placerad på en arbetsbänk med träspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Profilen klar så kapa och montera

Trämaterial och MDF-skivor som skärs till för egen tillverkning av sänggavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY-sänggavel i MDF med utfrästa profiler och tillhörande trälist vid en arbetsbänk, mätverktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord sänggavel under konstruktion i ett verkstadsutrymme med trämaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord sänggavel av MDF och trä, omålad, i en verkstadsmiljö med verktyg och flaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var ju två rum och det källarrummet har en lite mer modern känsla så där blev det en enklare lösning

Sänggavel under konstruktion med MDF-skivor och träram fäst med klämmor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvfärdig hemmagjord sänggavel av MDF och trä i ett garage under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord sänggavel under konstruktion med profilerade MDF-paneler inramade av träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen bara att måla

Hantverksprojekt med en hemgjord sänggavel av MDF i en verkstad, halvfärdig och fastklämd i ett skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord sänggavel i MDF med profilerad design, målat i mjukt grått, redo för montering i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord sänggavel av MDF, målad i grått med två rektangulära paneler, frästa och monterade av forumanvändare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så blev det i ena rummet

Ett sovrum med blommig tapet och en handgjord mörkgrå sänggavel bakom en bäddad dubbelsäng med rutiga kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.