1 160 937 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jag har originalversionen, inte connect.D DanielP skrev:Visst är din Indego också en Connect, eller är det den tidigare modellen med inbyggd GPS?
Min går ofta ut till kanttråden och "bekräftar plats" när den klippt klart ett "fält", då verkar den inte längre veta var på gräsmattan den befinner sig. Kantklippning har jag avstängt. Ofta när den är på väg hem kör den emot kanttråden (eller först ett hinder och sedan tråden) i närheten av laddningsstationen, gör så några gånger och sedan går den ett helt varv längs tråden tills den kommer till stationen. Hade den varit lite smartare och haft koll på vad den är så hade den bara kunnat följa tråden ett tiotal meter åt andra hållet, träffat stationen bakifrån och sedan dockat.
Får se om det blir någon skillnad efter att den kommit tillbaka från verkstaden.
Det låter som du har en misslyckad kartering. Prova att göra om den.
Maskinen har en GPS mottagare, men enligt supporten så används den inte. Som jag förstått så används den inte för positionering, men kan ju mycket väl användas som kompass. Jag har en gång för länge sedan sett hela stycklistan för Indegon, men kan inte minnas någon "kompass" så förmodligen är det GPS kretsen som gör det jobbet. Sannolikt ställs också klockan via den.
Kompassen gör att vinkeln på klippningen kan hållas. Det finns en patentansökan för Bosch klippteknik där förfarandet beskrivs. Finns nog att hitta på nätet.
Sprang ut och mätte på laddpinnarna !! WTF 4.5v !! lampan på laddstationen grön och fin utan blink.
Mäter jag direkt i kontakten på laddaren har jag 41.8v dvs rätt spänning ut. Har TVÅ nätaggregat och testat med båda med samma resultat så något i laddstationen gör att jag bara har 4.7v ut på laddpinnarna?? Något tips på vad det kan vara?
Mäter jag direkt i kontakten på laddaren har jag 41.8v dvs rätt spänning ut. Har TVÅ nätaggregat och testat med båda med samma resultat så något i laddstationen gör att jag bara har 4.7v ut på laddpinnarna?? Något tips på vad det kan vara?
Har för mig att GPS:en används för att få rätt tid.lilytwig skrev:Jag har originalversionen, inte connect.
Det låter som du har en misslyckad kartering. Prova att göra om den.
Maskinen har en GPS mottagare, men enligt supporten så används den inte. Som jag förstått så används den inte för positionering, men kan ju mycket väl användas som kompass. Jag har en gång för länge sedan sett hela stycklistan för Indegon, men kan inte minnas någon "kompass" så förmodligen är det GPS kretsen som gör det jobbet. Sannolikt ställs också klockan via den.
Kompassen gör att vinkeln på klippningen kan hållas. Det finns en patentansökan för Bosch klippteknik där förfarandet beskrivs. Finns nog att hitta på nätet.
Kanske finns någon fler med en Bosch som kan mäta sin spänning på laddpinnarna när den är utan klippare.
Annars kan det vara att det finns något som gör att det inte blir riktigt bra kontakt. Kan vara aktuellt med crc eller liknande kontaktspray på kontakten i laddstationen. Alternativt kan man sätta i och dra ur den några gånger så brukar det kunna gå igen. Någon form av oxid kan ha bildats under vinterförvaringen.
Fast när ledlampan verkar ok så borde det inte vara något glapp.
Annars kan det vara att det finns något som gör att det inte blir riktigt bra kontakt. Kan vara aktuellt med crc eller liknande kontaktspray på kontakten i laddstationen. Alternativt kan man sätta i och dra ur den några gånger så brukar det kunna gå igen. Någon form av oxid kan ha bildats under vinterförvaringen.
Redigerat:
Det finns väl gyro för att hålla riktningen?lilytwig skrev:..
En GPS kan väl bara användas för kompass om maskinen förflyttar sig tämligen lång sträcka?
Klockan ställer man manuellt. Det går lätt att ställa om den flera timmar. Vill man klippa på kvällen över midnatt så måste man ställa om klockan så att den inte passerar midnatt under klippningen. En bugg gör att klipparen börjar om sitt klipp-program vid midnatt ( i alla fall min version) så att mattan klipps två gånger.
Min Indego (2014) hade stannat 15cm från kontakterna på laddstationen och klagade på slingan (grönt ljus). Jag skjöt in klipparen och försökte återställa utan resultat. Då stängde jag av strömbrytaren och all sedan dess är Indego TOTALT död. Jag har plockat isär och gjort rent alla delar. Batterispänningen ligger på 31 volt brytarna för nyckeln är felfria. Inte ett liv i rackarn, så nu går den till återvinningen. Bra batteri, laddare m.m. finns om någon vill ha reservdelar.M Martinbj skrev:
Där föll ut en liten rund magnetstav, lik dem som sitter i framhjulsinsatserna. Jag kopplade upp laddstationen och testade med magneter utan att spänningen överskred 4,5 volt...D Dilato skrev:
Jag har nu investerat i en HQ 315X som tyst vandrar runt lite slumpmässigt i trädgården. (samma slingdragning + guidelina)
Redigerat:
Skickat PM.Waxinator skrev:Min Indego (2014) hade stannat 15cm från kontakterna på laddstationen och klagade på slingan (grönt ljus). Jag skjöt in klipparen och försökte återställa utan resultat. Då stängde jag av strömbrytaren och all sedan dess är Indego TOTALT död. Jag har plockat isär och gjort rent alla delar. Batterispänningen ligger på 31 volt brytarna för nyckeln är felfria. Inte ett liv i rackarn, så nu går den till återvinningen. Bra batteri, laddare m.m. finns om någon vill ha reservdelar.
Där föll ut en liten rund magnetstav, lik dem som sitter i framhjulsinsatserna. Jag kopplade upp laddstationen och testade med magneter utan att spänningen överskred 4,5 volt...
Jag har nu investerat i en HQ 315X som tyst vandrar runt lite slumpmässigt i trädgården. (samma slingdragning + guidelina)
GPS kan användas som kompass. Möjligen har Indego gyro, men jag har inte sett någon komponent som indikerar det.pgerts skrev:Det finns väl gyro för att hålla riktningen?
En GPS kan väl bara användas för kompass om maskinen förflyttar sig tämligen lång sträcka?
Klockan ställer man manuellt. Det går lätt att ställa om den flera timmar. Vill man klippa på kvällen över midnatt så måste man ställa om klockan så att den inte passerar midnatt under klippningen. En bugg gör att klipparen börjar om sitt klipp-program vid midnatt ( i alla fall min version) så att mattan klipps två gånger.
Om du fabriksinställer maskinen så blir tiden 00:00. Om man startar om och väntar en stund så tänds så småningom symbolen för GPS och samtidigt så visas rätt tid. Antagligen kan du överstyra det manuellt.pgerts skrev:Det finns väl gyro för att hålla riktningen?
D Dilato skrev:
Uppdatering:Waxinator skrev:
Efter tipset om magneten så hittade jag var den ska sitta i fronten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Om jag hänger magneten på laddaren enligt bilden (röd tape) så ändras spänningen från 4,4 V till 41.6 V.
Logga in
Skapa konto
Efter att ha monterat magneten och kört in klipparen i stationen så går den igång igen !!!
Skärmen tänds upp och den klagar på slingan... Jag kopplar in en kabel och allt verkar fungera... Laddar nu.
Redigerat:
jag har 4,5 v utan klipparenA Abki skrev:Kanske finns någon fler med en Bosch som kan mäta sin spänning på laddpinnarna när den är utan klippare.