Hur högt kan man bygga en stödmur av slipers? Någon som vet pris och var man köper?

;D ;DTills det rasar ;D ;D Nej skämt åsido höjden har jag ingen aning om men dom brukar gå att köpa på brädgårdarna, ett annat tips är att fråga på soptippen, dom kan ha liggandes, ett tredje alternativ är att höra med banverket.....
pris ?? ca 60 kr/lm har jag för mig (på brädgård).

Det beror på hur marken bakom ser ut, samt hur mycket du är villig att lägga ned på att få den hög.
Bara genom att stapla och köra ned armering igenom slipersen är förmodligen max 3-4 lager (60-80) möjlig. Lägger man dessutom till ett ordentligt förarbete i forma av en bra botten och lämpligt material bakom, en viss lutning och någon form av ankare såsom nät eller liknande kan du säkerligen bygga 2-3 gånger så högt.

I mitt eget sökande noterade jag att det sedan 30 juni 2003 är förbjudet att använda gamla slipers på lekplatser, i trädgårdar, o dyl.

Se http://www.ronneby.se/news.asp?id=470

Gamla slipers impregnerades med kreosot, som numera anses mycket hälsofarligt.

Det finns ju liknande, tryckimpregnerade, varianter. Vet inte hur väl de håller jfrt med gamla slipers, dock.

Mvh,
Uffe

Vi hade en ca 2 meter hög slipersmur vid förra huset.
Den var mycket väl förankrad med både armeringsjärn + slipers som låg rakt in i tomten också på olika nivåer (var det nån som fattade vad jag menar??) ;)

Det är fyllt med grus och jord bakom ända upp + planterat en häck längst upp.

Den har inte rört sig en cm på 5 år.

Vi gjorde inte jobbet själva utan hyrde in folk annars hade den säkert sett ut som lutande tornet i Pisa ! :)

Mvh
Kicki

Hej
Du kan bygga en slipersmur ganska högt
Du borrar och sätter in doningar, så som de bygger timmerstugor,är ganska enkelt om du gör rätt från början

Det finns numera speciella "trädgårdsslipers" av impreg virke. Klenare dimension än gamla slipers, men mindre giftiga. Det är ingen höjdare att ha kreosot i närheten av köksträdgärden...

Ni som byggt: Vad sade ni att ni fogade ihop dem med??

AndersG skrev:
Det finns numera speciella "trädgårdsslipers" av impreg virke. Klenare dimension än gamla slipers, men mindre giftiga. Det är ingen höjdare att ha kreosot i närheten av köksträdgärden...

Ni som byggt: Vad sade  ni att ni fogade ihop dem med??
Järnvägsslipers som är äldre än 30 år får användas i trädgården. Någon har räknat ut att kreosoten då ska vara obefintlig. Allt gift har under dessa 10950 dagar har hamnat i marken under banvallen! Det brukar vara just 30-åringarna som Banverket byter ut.

Angående sammanfogningen: Själv borrade jag 10 mm hål med träborr och slog i armeringsjärn i de tre understa raderna. Den fjärde och översta spikade jag fast i de tre övriga.

Angående impregnerad byggtimmer: det finns även i den vanliga slipersstorleken, hos vissa bygghandlare, men det blir dyrt...

OK. Tackar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.