95 615 läst · 541 svar
96k läst
541 svar
Rinkaby Rör 180 kr, Ahlsells listpris 523 kr?
Världen har blivit liten, tyskarna säljer inte bara till tyskland utan mycket till andra länder också, exempelvis sverige.Lasse Suzican skrev:
Dessutom faller argumentet när svenska grossister inte ens har egna lager längr,e utan när du beställer din pryl av den svenska grossisten så skickas den ändå från ett annat land, typ ett europeiskt centrallager eller kanske hela vägen från japan om det är en japansk bil. (ovanligt dock, de flesta "japanska" bilar är ju inte ens tillverkade i japan numera.)
Nej, inte samma system med blufflistor och rabatter som gör att ingen betalar listpriset, men nog var det rejäla rabatter i alla fall, speciellt på slitdelar och som sagt olja.
Just olja var ju extremt, vissa specialoljor kunde vi ta typ 200:-/litern + moms för av kund, inköpspriset var kanske 15-20 spänn.. jag var "självförsörjande" på MC-olja i säkert 15 år efter jag slutade jobba där, då jag brukade ta ut olja istället för pengar när man jobbade över (Ja, det är skattebrott jag vet, men det är preskiberat och framförallt uppmuntrade företaget till att man gjorde så.)
Den svenska firman kan ju handla direkt från annat land om dom vill också. Lite svårare om man är auktoriserad då det ofta finns en hel skog av korkade regler man måste följa för att få behålla auktorisationen, allt från hur bred entredörren ska vara och färgen på mattan till att du förbinder dej att köpa specialverktyg varsej du behöver dom eller inte.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Vet inte vilka oljor du pratar om men stora märken som Castrol och Shell har absolut inte så låga inköpspriser även när det gäller fat eller tankbil, utan det är många gånger högre när det gäller vanliga verkstäder. Då pratar vi om de rena helsyntetoljor som är ett krav i moderna, avancerade motorer med förlängda serviceintervaller som finns i nyare bilar från t ex BMW eller Mercedes.GlennB skrev:Världen har blivit liten, tyskarna säljer inte bara till tyskland utan mycket till andra länder också, exempelvis sverige.
Dessutom faller argumentet när svenska grossister inte ens har egna lager längr,e utan när du beställer din pryl av den svenska grossisten så skickas den ändå från ett annat land, typ ett europeiskt centrallager eller kanske hela vägen från japan om det är en japansk bil. (ovanligt dock, de flesta "japanska" bilar är ju inte ens tillverkade i japan numera.)
Nej, inte samma system med blufflistor och rabatter som gör att ingen betalar listpriset, men nog var det rejäla rabatter i alla fall, speciellt på slitdelar och som sagt olja.
Just olja var ju extremt, vissa specialoljor kunde vi ta typ 200:-/litern + moms för av kund, inköpspriset var kanske 15-20 spänn.. jag var "självförsörjande" på MC-olja i säkert 15 år efter jag slutade jobba där, då jag brukade ta ut olja istället för pengar när man jobbade över (Ja, det är skattebrott jag vet, men det är preskiberat och framförallt uppmuntrade företaget till att man gjorde så.)
Den svenska firman kan ju handla direkt från annat land om dom vill också. Lite svårare om man är auktoriserad då det ofta finns en hel skog av korkade regler man måste följa för att få behålla auktorisationen, allt från hur bred entredörren ska vara och färgen på mattan till att du förbinder dej att köpa specialverktyg varsej du behöver dom eller inte.
Jag vet när standardoljor kostade 20kr (mineraloljor an enklare snitt) i inköp men det är längesedan och ingen av de oljorna hade ett rekommenderat utpris ens i närheten av 200kr. Låter mer som ett fall av ocker.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 892 inlägg
Fast när det gäller bildelar så får man nog göra skillnad på originalhandel och eftermarknad. Sen kommer man aldrig ifrån att det för en grossist i sverige kostar att ha ett lager till skillnad från många näthandlare som har mycket små lager och istället får in över natten och inte har samma kostnader. En del av dem är ju faktiskt bara säljkontor och pack även om de gör reklam med stora lagerhallar med delar. Då är det inga problem att sälja till netto med lite påslag för att tjäna på det.
Den största svenska grossisten som oftast är dyrast har å andra sidan det mesta till dagen efter och det är ju tyvärr ofrånkomligt att det blir dyrt. Finns nog ingen grossist som skulle överleva om de skulle ta lika mycket som tyska näthandlare. Då skulle ju resultatet bli att alla inkl verkstäderna fick vänta en vecka i snitt på allt.
Den största svenska grossisten som oftast är dyrast har å andra sidan det mesta till dagen efter och det är ju tyvärr ofrånkomligt att det blir dyrt. Finns nog ingen grossist som skulle överleva om de skulle ta lika mycket som tyska näthandlare. Då skulle ju resultatet bli att alla inkl verkstäderna fick vänta en vecka i snitt på allt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Flera av de stora generella bildelsleverantörerna på svensk mark har egna lager av reservdelar för leverans till dagen efter. Funkar i stort sett alltid och man kan även ofta välja om man vill ha eftermarknadsdel till lägre pris eller samma som OEM originaldel). Varken superbilligt eller jättedyrt. Brukar vara bra både för kund och verkstad.
Sedan ska vi inte glömma skrotarna. Sedan ett tag kräver alla försäkringsbolag att krockade bilar ska repareras med skrotdelar om det finns. De ersätter inte något annat längre. Det är lägre priser men i mina ögon är det för dyrt med 50% av originaldelspris som många tar. Verkstäderna har såklart rabatter på det, men inte heller här är det speciellt mycket.
Sedan ska vi inte glömma skrotarna. Sedan ett tag kräver alla försäkringsbolag att krockade bilar ska repareras med skrotdelar om det finns. De ersätter inte något annat längre. Det är lägre priser men i mina ögon är det för dyrt med 50% av originaldelspris som många tar. Verkstäderna har såklart rabatter på det, men inte heller här är det speciellt mycket.
Hmm!GlennB skrev:
Läsförståelsen är dålig, ser jag...
Det var exakt det jag skrev, och även att den högre momsen i Sverige ökar priset med 6:-. per 100:-...
Knappt ett enda rätt där heller...GlennB skrev:Dessutom faller argumentet när svenska grossister inte ens har egna lager längr,e utan när du beställer din pryl av den svenska grossisten så skickas den ändå från ett annat land, typ ett europeiskt centrallager eller kanske hela vägen från japan om det är en japansk bil. (ovanligt dock, de flesta "japanska" bilar är ju inte ens tillverkade i japan numera.)
Alla större bilfabrikat har centrallager i Sverige med dom vanligt förekommande delarna...
Så också eftermarknadskedjorna såsom Mekonomen, AD-center med flera...
Japp. För 23 år sedan...GlennB skrev:
Iofs. Olja är det fortfarande bra pris på om man köper fat eller bulk...
Men det var fortfarande på tiden då Björn Borg trollband svenska folket. Inte idag!!!GlennB skrev:
Eller du föredrar stenkakor och "skivor till kaffet" med Bertil Perrolf?
En helt vanlig Castrol 5W-30 LL (VW longlife-olja) kostar idag runt 90:- per liter om du köper i bulk med alla rabatter du kan få.
Köper man ett fat så kostar den runt 93:-. Autodoc tar 151...
Medlem
· Västernorrland
· 10 892 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Moderna oljor har lång hållbarhet så länge den är oanvänd. Tror fabrikanterna brukar säga 5 år, men jag har inte märkt någon direkt skillnad på olja som varit 10. Dock inte skickat in den på analys. Skulle inte hällt 15år gammal olja in en 1 liters MC-motor på 200hk, men det beror nog mest på min försiktighet.
Vad då "blåsa kunderna" ?useless skrev:
Ska ex VSmontören köpa material. För att sedan montera upp det gratis? Och bara ta betalt för jobbet?
Eller ska han skriva:
Mtrl. 440:-
Påslag 100%
Summa att betala 880:-
Vad tror du kunden säger då? Varför lägger du på 100% på priset?
Tror du att om du lämnar in bilen på verkstad. Att du betalar bara för arbetet och så bjuder de på materialet? (Alltså inget påslag)
Ja. Arbetet ska givetvis tas betalt för. Så även materialet. Hur mycket en röris väljer att sälja en vara för till ut till kund är ju dennes huvudbry. Vill man tjäna mycket eller lite pengar?useless skrev:
Detta är inget nytt system. Det har varit så iaf de senaste 15-20 åren.
Hur ska man annars ta betalt för materialet?
Röris tar väl vanligt timpris för att åka och köpa material, plus bilkostnad. Att sen ta 2-3 gånger butikspris utöver det är ju spännande.Narren666 skrev:Ja. Arbetet ska givetvis tas betalt för. Så även materialet. Hur mycket en röris väljer att sälja en vara för till ut till kund är ju dennes huvudbry. Vill man tjäna mycket eller lite pengar?
Detta är inget nytt system. Det har varit så iaf de senaste 15-20 åren.
Hur ska man annars ta betalt för materialet?
Mitt senaste idiotexempel är några år gammalt - påtvingat byte av vattenmätarkoppel. Lokala firman hade ett kampanjpris, 6500 för jobbet. Roten var 1200 och deras timpris 600, dvs 4 timmar. Kvar blir 4100 för ett koppel och en backventil och 350 för servicebilen
Det DYRASTE priset jag hittade var 1700+300(2000) så vad var de extra 1750?
Jag hade inga synpunkter på totalpriset, jag var ju tvungen att få det åtgärdat inom två månader, men i min värld är det ärligare att säga "vi tar 1000 i timmen på jobb som har kort ledtid" och ta något mer än butikspris för materialet.
Alternativet hade varit att jag köpt kopplet och backventilen hos rinkaby rör för 1100 och betalat för nån extra rörstump och 700/timme, dvs 2800+1100+350(bil)=4250, totalt typ 4500 med eventuellt extra rör. Men då hade de nog inte haft tid förrän 6 månader senare...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Tyvärr är det ju lite så man får leva när man anlägger sin boplats vid "den kungliga Hufvudstaden"S sunqan skrev:Röris tar väl vanligt timpris för att åka och köpa material, plus bilkostnad. Att sen ta 2-3 gånger butikspris utöver det är ju spännande.
Mitt senaste idiotexempel är några år gammalt - påtvingat byte av vattenmätarkoppel. Lokala firman hade ett kampanjpris, 6500 för jobbet. Roten var 1200 och deras timpris 600, dvs 4 timmar. Kvar blir 4100 för ett koppel och en backventil och 350 för servicebilen
Det DYRASTE priset jag hittade var 1700+300(2000) så vad var de extra 1750?
Jag hade inga synpunkter på totalpriset, jag var ju tvungen att få det åtgärdat inom två månader, men i min värld är det ärligare att säga "vi tar 1000 i timmen på jobb som har kort ledtid" och ta något mer än butikspris för materialet.
Alternativet hade varit att jag köpt kopplet och backventilen hos rinkaby rör för 1100 och betalat för nån extra rörstump och 700/timme, dvs 2800+1100+350(bil)=4250, totalt typ 4500 med eventuellt extra rör. Men då hade de nog inte haft tid förrän 6 månader senare...
Klart priserna trissas upp med hög medelinkomst! Vad trodde du?
Andra mindre orter i vårat avlånga land kan vittna om annorlunda prissättning/företagare.
Allt handlar om utbud & efterfrågan i slutändan. Det faktumet går inte att komma ifrån.
Köper man en liten barre på 52m² för flera miljoner på "finare" jordplätt, har du då inte råd med en hantverkare som också klassar sig som "finare"?
SCB:s statistik:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder