I # 24 visar du en koppling som jag inte sett tidigare, verkar som att det en form kläm/skjut in variant, går det att snurra röret så kan det vara gängat ( en reducering av storlek ). Frågan blir då om det sitter en koppling strax intill där, röret är inte rakt utan svängt. Skrapa bort allt lin gärna med stålborste så ser du om det är gängor där och mera foto längre till vänster vart röret går

J jonaserik skrev:
I # 24 visar du en koppling som jag inte sett tidigare, verkar som att det en form kläm/skjut in variant, går det att snurra röret så kan det vara gängat ( en reducering av storlek ). Frågan blir då om det sitter en koppling strax intill där, röret är inte rakt utan svängt. Skrapa bort allt lin gärna med stålborste så ser du om det är gängor där och mera foto längre till vänster vart röret går
Så här ser röret ut 2 dm åt vänster. En gängad skarv typ. Hade röret varit fräsch här så kunde jag ju dela röret här och låta högra rörstumpen sitta kvar.
Min idé nu är att såga av röret strax till höger om denna skarv och testa om det går att gänga av rörstumpen med rörtång, bra idé?

• Rostigt gängat rör med skarv monterat under träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK , elda på så det ryker, och gör rent med stålborste i gängorna, det sitter en mutter där, den ska gängas så långt till vänster som möjligt ( är en låsning för muffen ) sedan ska muffen gängas samma väg fram till muttern, då går den förbi skarven och släpper. ( själva mellanrummet i skarven är under muffen ) . Då kanske det går att snurra runt rörbiten som går på röret. Glöm inte att värma på vid T-stycket med, Värm bara röret och inte i mot T-stycket då kan det bli läck i linet, lite klurigt men går

J jonaserik skrev:
OK , elda på så det ryker, och gör rent med stålborste i gängorna, det sitter en mutter där, den ska gängas så långt till vänster som möjligt ( är en låsning för muffen ) sedan ska muffen gängas samma väg fram till muttern, då går den förbi skarven och släpper. ( själva mellanrummet i skarven är under muffen ) . Då kanske det går att snurra runt rörbiten som går på röret. Glöm inte att värma på vid T-stycket med, Värm bara röret och inte i mot T-stycket då kan det bli läck i linet, lite klurigt men går
Går inte att värma, för brandfarliga ställe under köksgolvet. Är väl ingen mening att lossa muffen i helt skick, däremot får jag nog in tigersågen och kan såga av röret, strax höger om muffen. Trångt ställe, under golv.

Om röret inte är ovalt utan helt runt så finns det kopplingar som kan klämmas på röret, då ska det vara helt rent,( blankt ) .Mät diametern på röret, det är nog inte riktigt i fas med dagens mått, Att värma, det kan gå med en riktig varmluftpistol och hänga upp våta skurtrasor ovanför, kommer att ta lite längre till att värma

ok, ska jag såga av röret strax till höger om det rostiga?

Mät röret förts och kolla in vilken koppling som passar innan du kapar, röret är säkert inte ovalt där så det ska finnas koppling som går över till koppar

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Mät röret förts och kolla in vilken koppling som passar innan du kapar, röret är säkert inte ovalt där så det ska finnas koppling som går över till koppar
Aha, du menar att det är klokare att koppla vidare från en stump av järnröret istället för att jävlas med kopplingen till höger vid T-röret?

Jepp det kan bli lite klurigt i korset , nu är det lin och linolja där och börjar du bråka med den så kan det bli läck och då är du illa ute

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det kan bli lite klurigt i korset , nu är det lin och linolja där och börjar du bråka med den så kan det bli läck och då är du illa ute
Röret är runt och ca 26,5mm utvändig diameter, vet någon koppling som passar?

J jonaserik skrev:
Det finns en klämringskoppling ( för stål till koppar ) som man sätter en plastkona i , hur mycket den drar från sina mått är jag inte säker på, men kommer kanske någon in och vet www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/klamringskopplingar/vatette-klamringskopplingar-2/
Aha, vilket art nr är det?

Scrolla ner till en röd variant

J jonaserik skrev:
Scrolla ner till en röd variant
Artnr: 1945347 RSK/Tillv. artnr: 1945347
VA Stålhylsa 3/4" RÖD

vet du vilken koppling som är lämplig? 3/4" gissar jag

Allt beror på vilken din röret har 1 tum eller 25 mm verkar var det största , den här typen är billigast att skarva med (+ kopplingen )
Det finns för större dim med ,men då blir det helt andra priser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.