2 049 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Frågor om plintgrund
1. Måste man ta bort allt organiskt material? Även all jord
2. Ska man ha någon plastfolie eller markduk?
3 ska jag använda stolpskor för en byggnad eller är det endast till lättare konstruktioner?
4 Kan jag gjuta i vatten? Jag grävde ett djupt hål igår cirka 1,40m. Idag var det 15cm vatten i det. Bör jag återfylla en bit?
Tack
3 ska jag använda stolpskor för en byggnad eller är det endast till lättare konstruktioner?
4 Kan jag gjuta i vatten? Jag grävde ett djupt hål igår cirka 1,40m. Idag var det 15cm vatten i det. Bör jag återfylla en bit?
Tack
HejByggPajken skrev:1. Måste man ta bort allt organiskt material? Även all jord
Tack
1, ja det tycker jag absolut att man skall göra. Man skall Alltid sträva efter att få en så torr yta som möjligt här.
2, Ja, Tenotät 0,25 (plast). denna skall ligga i en båge där högsta punkten är i mitten så att ev fukt från jordens inre kan rinna på plasten ut till dräneringen.
3, Har du större vikter vid en konstruktioner är det inte att rekommendera stolpskor.
4, 15 cm på 24 timmar!? Bör inte vara några problem, betongen bränner fortare Men... det hade varit bra om du slapp vattnet. Kan du fylla på med lite makadam i botten så kanske du kan få den torr ett par timmar. Annars finns det betong som används i vatten men... det handlar om pengar.
Tack för svar. På 2an glömde jag berätta att byggnaden ska vara icket diffusiontät. alltså ingen ångspärr bara ångbroms. Kommer att isolera med cellulosa. Ska jag endå ha plastfolien?Mjölsered skrev:Hej
1, ja det tycker jag absolut att man skall göra. Man skall Alltid sträva efter att få en så torr yta som möjligt här.
2, Ja, Tenotät 0,25 (plast). denna skall ligga i en båge där högsta punkten är i mitten så att ev fukt från jordens inre kan rinna på plasten ut till dräneringen.
3, Har du större vikter vid en konstruktioner är det inte att rekommendera stolpskor.
4, 15 cm på 24 timmar!? Bör inte vara några problem, betongen bränner fortare Men... det hade varit bra om du slapp vattnet. Kan du fylla på med lite makadam i botten så kanske du kan få den torr ett par timmar. Annars finns det betong som används i vatten men... det handlar om pengar.
Hej!ByggPajken skrev:1. Måste man ta bort allt organiskt material? Även all jord
Tack
Hur lång tid tog det att gräva hålet? Undrar för att jag själv ska sätta igång och behöver tidsuppfattning
Liknande trådar
-
Frågor om Fresh Intellivent Sky montering och kallras.
Ventilation -
Göra om fejk torpargrund till plintgrund, tankar?
Fritidshus -
Bygger utebar, frågor om att skydda trä för utomhusmiljö
Byggmaterial & Byggteknik -
Frågor om parallelltak!
Köpa & Sälja hus -
Frågor om plintgrund för bastun Risto
Grund & Markarbeten