Jag ska göra en större förändring i snickeriet under hösten och våren. Dels har jag aldrig kommit i ordning sen jag flytta in och sedan har jag köpt på mig fler och större maskiner.
Jag har ca 55kvm för tillfället. Målet är att bygga in angränsande carport på ca 60kvm. Men småbarn gör att jag inte har tid nu eller två år framåt.
Jag bygger främst saker till andra. Trappor, bord, dörrar och fönster är det vanligaste. Mitt mål är att jobba ca 20h/v i snickeriet.
Första målet med omorganisationen är att placera ut basmaskinerna och dra om rörsystemet till dessa.
Jag har lite andra maskiner som inte finns med på ritningen som pelarborr, svarv och giljotin m.m Men dom kan jag placera där det passar sedan. Jag kommer även bygga förvaring och extra avlastningsytor där det passar.
Så här ser det ut idag. De maskiner som finns med är : justersåg, planhyvel, rikthyvel, bordsfräs, vertikalputs, långbandsputs.
Jag har i stort sett bara tagit hänsyn till utmatningsytorna till maskinerna. Jag kan få in något mer än 3m i varje maskin. Det är ytterst sällan jag jobbar med längre bitar.
Så här ser det alltså ut idag:
Så här ser min första skiss ut:
Jag ska dra vertikalputsen(längst ner till vänster) mer åt vänster så jag kan få in 4m i planhyvel(i mitten). fyrkanten med hål i är min primära arbetsbänk.
Så ge mig feedback tack!
Jag har ca 55kvm för tillfället. Målet är att bygga in angränsande carport på ca 60kvm. Men småbarn gör att jag inte har tid nu eller två år framåt.
Jag bygger främst saker till andra. Trappor, bord, dörrar och fönster är det vanligaste. Mitt mål är att jobba ca 20h/v i snickeriet.
Första målet med omorganisationen är att placera ut basmaskinerna och dra om rörsystemet till dessa.
Jag har lite andra maskiner som inte finns med på ritningen som pelarborr, svarv och giljotin m.m Men dom kan jag placera där det passar sedan. Jag kommer även bygga förvaring och extra avlastningsytor där det passar.
Så här ser det ut idag. De maskiner som finns med är : justersåg, planhyvel, rikthyvel, bordsfräs, vertikalputs, långbandsputs.
Jag har i stort sett bara tagit hänsyn till utmatningsytorna till maskinerna. Jag kan få in något mer än 3m i varje maskin. Det är ytterst sällan jag jobbar med längre bitar.
Så här ser det alltså ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser min första skiss ut:
Jag ska dra vertikalputsen(längst ner till vänster) mer åt vänster så jag kan få in 4m i planhyvel(i mitten). fyrkanten med hål i är min primära arbetsbänk.
Så ge mig feedback tack!
Bästa svaret
Rita upp verkstaden på en skiva i typ 1:10. Såga ut modeller i t ex masonite i samma skala av dina maskiner och ditt arbetsbord. Glöm inte bort material. Skivor och grenställ för massivt. Gör också några bitar som kan representera produkter i arbete. Sedan kan du flytta omkring grejerna och föreställa dig om det går att jobba.
Antar att du har ett matarverk på fräsen. Ställer du rikten och fräsen med ryggen mot varandra kan du använda matarverket när du hyvlar också. Kan du höja fräs och vertikalputs så att arbetsstyckena går över rikten kan alla tre maskinerna dela ett matarverk.
En skiss som visar hur det kan se ut. Blir lite kladdigt men jag hoppas iden går fram.
Målet är förstås få så stor yta som möjligt för bänken.
Mvh Findus
PS. Om det sättet fungerar har du en perfekt plats för pelarborr eller en liten bandsåg mellan vertikalputs och fräs.
Då står fyra maskiner på 3-4m2 utan att vara i vägen för varandra. DS
Antar att du har ett matarverk på fräsen. Ställer du rikten och fräsen med ryggen mot varandra kan du använda matarverket när du hyvlar också. Kan du höja fräs och vertikalputs så att arbetsstyckena går över rikten kan alla tre maskinerna dela ett matarverk.
En skiss som visar hur det kan se ut. Blir lite kladdigt men jag hoppas iden går fram.
Logga in
Skapa konto
Målet är förstås få så stor yta som möjligt för bänken.
Mvh Findus
PS. Om det sättet fungerar har du en perfekt plats för pelarborr eller en liten bandsåg mellan vertikalputs och fräs.
Logga in
Skapa konto
Då står fyra maskiner på 3-4m2 utan att vara i vägen för varandra. DS
Redigerat:
Tack, det var saker jag inte tänkt på. Jag ska flytta lite i ritningen.
Vertikalputsen är dubbelsidig och jag använder båda funktionerna men jag kanske kan göra det enkelt att dra fram den med pallyften när jag behöver använda ”baksidan”.
Vertikalputsen är dubbelsidig och jag använder båda funktionerna men jag kanske kan göra det enkelt att dra fram den med pallyften när jag behöver använda ”baksidan”.
Då har jag flyttat om efter ditt förslag. Jag testade att vrida klustret 90grader också.
Här får jag längre yta för rikthyvel eftersom jag kan öppna porten. Blir begränsad längd för bordsfräsen vilket blir sämre när jag fräser ledstänger.
Här blir rikthyveln begränsad till 3m. Det blir mindre plats vid porten men mer vid arbetsbordet.
Jag tror jag gillar bild 1 bäst. Jag får flytta bordsfräsen om det behövs.
Fyll gärna på mer förslag.
Här får jag längre yta för rikthyvel eftersom jag kan öppna porten. Blir begränsad längd för bordsfräsen vilket blir sämre när jag fräser ledstänger.
Här blir rikthyveln begränsad till 3m. Det blir mindre plats vid porten men mer vid arbetsbordet.
Jag tror jag gillar bild 1 bäst. Jag får flytta bordsfräsen om det behövs.
Fyll gärna på mer förslag.
Skulle det funka att vrida fräs och slip 45 grader för att ev kunna komma åt slipens baksida och samtidigt få längre matningsvägar? Ställda som en triangel helt enkelt. Kan ju dock bli svårare att utnyttja ett gemensamt matarverk?
//Ulf
//Ulf
Har inte kommit närmare omorganisationen än. Därimot så har jag gjort lite vanligt allmän lagning (Macken) på planhyveln jag köpte.
Ny bussning till inmatningsvalsen. Den förra hade fått lite stryk.
Hålet är väldigt ovalt om det är svårt att se på bilden. Tydligen vanligt problem på den modellen, scm s63.
Logga in
Skapa konto
Ny bussning till inmatningsvalsen. Den förra hade fått lite stryk.
Logga in
Skapa konto
Hålet är väldigt ovalt om det är svårt att se på bilden. Tydligen vanligt problem på den modellen, scm s63.
Ok, nu är alla beställningar avklarade och jag har gått på pappaledighet. Så nu har jag lite tid när lillgrabben sover att ta tag i snickeriet.
Har börjar att möblera om enligt skissen ovan.
Så här har jag tänkt att tågordningen kommer vara:
1. Grovstäda och göra mig av med spillbitar och skräp - Klart
2. Placera ut maskinerna på sin nya plats.
3. Dra om spånsugsystemet och dimensionera upp till 160mm rör
4. Renovera spånsugen och uppgradera till större filter.
5. Montera virkes och skivförvaring
6. Montera utsugsarmar och tvingförvaring m.m.
7. Bygga förvaringsskåp
8. Resten
Logga in
Skapa konto
Har börjar att möblera om enligt skissen ovan.
Så här har jag tänkt att tågordningen kommer vara:
1. Grovstäda och göra mig av med spillbitar och skräp - Klart
2. Placera ut maskinerna på sin nya plats.
3. Dra om spånsugsystemet och dimensionera upp till 160mm rör
4. Renovera spånsugen och uppgradera till större filter.
5. Montera virkes och skivförvaring
6. Montera utsugsarmar och tvingförvaring m.m.
7. Bygga förvaringsskåp
8. Resten
Lillkillen sov bara en kortis tyvärr så hann inte så mycket. Provade utplacering av maskinerna och blev nöjd till slut. Så här blev det.
Som sista bilden i inlägg 2.
Imorgon ska jag riva en arbetsbänk och en hylla. Sedan blir det att försöka få alla maskiner i rätt höjd. Nästa vecka hoppas jag att jag kan komma igång med spånsugsystemet.
Logga in
Skapa konto
Som sista bilden i inlägg 2.
Imorgon ska jag riva en arbetsbänk och en hylla. Sedan blir det att försöka få alla maskiner i rätt höjd. Nästa vecka hoppas jag att jag kan komma igång med spånsugsystemet.
Jag märkte att det blev grejer överallt så det skulle bli svårt att få upp spånsugsrören. Så jag började montera upp plano pressarna och lite skåp så jag kan få undan lite bråte.
Det blir mycket flytta saker fram och tillbaka. Tråkigt jobb men samtidigt ser man vad man har och vad som bör slängas.
Ska försöka jobba lite mer på ritningen ikväll.
Det blir mycket flytta saker fram och tillbaka. Tråkigt jobb men samtidigt ser man vad man har och vad som bör slängas.
Ska försöka jobba lite mer på ritningen ikväll.
Logga in
Skapa konto
På grund av sjuka barn har det gått långsamt några dagar.
Men jag har monterat upp virkesförvaring över garageporten idag. Blir nog klar med det imorgon. Fick det av en finsnickare som skulle flytta. Fick kapa ner en del för att utnyttja takhöjden. Det var golvstående från början.
Det kom även en leverans med 160mm spirokopplingar. Får se om jag hinner börja på fredag.
Men jag har monterat upp virkesförvaring över garageporten idag. Blir nog klar med det imorgon. Fick det av en finsnickare som skulle flytta. Fick kapa ner en del för att utnyttja takhöjden. Det var golvstående från början.
Logga in
Skapa konto
Det kom även en leverans med 160mm spirokopplingar. Får se om jag hinner börja på fredag.
Logga in
Skapa konto
Nu är virkesförvaringen uppe. Bör nog hålla för ett ton iallafall. Har ett mindre ställ också som kommer vara för kortare bitar. Som tur är så har jag inte mycket av något av det för tillfället. Fick även upp några skåp på väggen för diverse förvaring.
Har även planerat för underhåll av maskinerna så fick hem en gängstång som lutar klingan på justersågen. Den gamla var slut i fästet. Det såg inte allt för svårt ut att byta.
Imorgon försöker jag börja med spånsugsrören. Jag tycker inte det är helt enkelt att få till rätt längd på rören och rätt vinklar. Blir nog try and error.
Logga in
Skapa konto
Har även planerat för underhåll av maskinerna så fick hem en gängstång som lutar klingan på justersågen. Den gamla var slut i fästet. Det såg inte allt för svårt ut att byta.
Logga in
Skapa konto
Imorgon försöker jag börja med spånsugsrören. Jag tycker inte det är helt enkelt att få till rätt längd på rören och rätt vinklar. Blir nog try and error.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jobbar på med spånsugssystemet. Har fått upp cirka hälften och rivit ner allt av det gamla.
Var tvungen att bocka till en ny övergång mellan cyklonen och rören eftersom jag hade 125mm rör innan och de nya är 160. Jag använde aluminium istället för plåt för det var det jag hade hemma. Blev inte lika bra men funktionen finns. Mycket ventilationsfog så blir det nog tätt.
Logga in
Skapa konto
Var tvungen att bocka till en ny övergång mellan cyklonen och rören eftersom jag hade 125mm rör innan och de nya är 160. Jag använde aluminium istället för plåt för det var det jag hade hemma. Blev inte lika bra men funktionen finns. Mycket ventilationsfog så blir det nog tätt.
Logga in
Skapa konto