1 701 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Panela om huset i sommar!
Hej!
Jag ska panela om huset i sommar. Därför tänkte jag kolla upp lite innan ifall de är nåt man inte tänkt på.
Jag ska inte tilläggsisolera, så tänkte dra bort den gamla panelen (Stående panel med smalribb som lock) och sätta dit liggande panel.
Några tips överlag hur man kan få det till att bli lite mer effektivt att hålla på, saker att spara tid på och så? Och då menar jag inte slamsa på utan att spara tid igenom planering.
Så att man vet att man får det bra i slutändan så att säga, tack så mycket på förhand!
Jag ska panela om huset i sommar. Därför tänkte jag kolla upp lite innan ifall de är nåt man inte tänkt på.
Jag ska inte tilläggsisolera, så tänkte dra bort den gamla panelen (Stående panel med smalribb som lock) och sätta dit liggande panel.
Några tips överlag hur man kan få det till att bli lite mer effektivt att hålla på, saker att spara tid på och så? Och då menar jag inte slamsa på utan att spara tid igenom planering.
Så att man vet att man får det bra i slutändan så att säga, tack så mycket på förhand!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
- Varför skall du ta bort den gamla panelen, räcker det inte att ta bort locken?
- Hur är det med luftspalt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
28x45 som tycker jag låter som en dålig idé.
45 mm ger inte mycket marginal där skarvar möts och dessutom inbillar jag mig att den kommer att flisa sönder totalt med tanke på hur mycket spik/skruv som skall in i den.
Rekommenderar således 28x70.
45 mm ger inte mycket marginal där skarvar möts och dessutom inbillar jag mig att den kommer att flisa sönder totalt med tanke på hur mycket spik/skruv som skall in i den.
Rekommenderar således 28x70.
Kolla vad du har för vindskydd innanför den gamla panelen! Är det Asfarock/Asfaboard ( en asfaltinpregnerad tretex skiva) så måste den bort annars kommer hela huset att lukta fa---n.
Ja de va kanske en bättre ide! Högriskfaktor i sprickor om man ska skråa 2 panelbrädor i en 28x45, tack!slacker skrev:
Oj, hade ingenaning, tack för tipset!!L Leif i Skåne skrev:
Kommer att riva locken samt var femte bräda under runt hela huset för luftning, och sedan spika direkt på den gamla panelen då den var i så pass bra skick. Tack för alla svar!