6 079 läst · 15 svar
6k läst
15 svar
solcellsbelysning brygga nedåtljus
Sida 1 av 2
Hej, söker efter någon form av diskret men lite hjälpsam utebelysning i mörker till min brygga. Ingen el kan dras dit, så det får bli någon med solcellspanel. Jag tänkte att nedåtriktat ljus vore det bästa, för allas bästa, men jag hittar inte någon sådan variant. Skulle gärna se den på en stolpe också. Det går väl an att göra stolpen själv om det kniper, men jag slipper helst.
Jag har letat i omgångar under vintern, men har inte hittat någon som skulle funka. Innan jag sätter igång med timtals surfande igen tänkte jag höra om det finns någon här som har sett något som uppfyller mina önskemål eller har god erfarenhet av ett alternativ?
Jag har letat i omgångar under vintern, men har inte hittat någon som skulle funka. Innan jag sätter igång med timtals surfande igen tänkte jag höra om det finns någon här som har sett något som uppfyller mina önskemål eller har god erfarenhet av ett alternativ?
hej etompau, vet inte riktigt vad som är ett rejält don i den här frågan. Tänk dig svag belysning som underlättar att lägga till och landstiga vid bryggan. Det behövs inte mycket ljus för att hjälpa till när det är becksvart ute, som det blir tidigt under sensommar/höst.
Något i denna stil ? Inte direkt diskret, men kanske kan modifieras lite ?
https://www.clasohlson.com/se/Stolp...MIzcSG9MvI4gIVx8CyCh2LKwgDEAQYASABEgL8cfD_BwE
Den har fått bra kritik för funktionen åtminstone.
https://www.clasohlson.com/se/Stolp...MIzcSG9MvI4gIVx8CyCh2LKwgDEAQYASABEgL8cfD_BwE
Den har fått bra kritik för funktionen åtminstone.
heh, vore ju något... men nä inte direkt diskret, om man inte vill efterlikna Londons gator?HasseTeknik skrev:
den där verkar det ju vara duktigt med kräm i. Tanken är alltså att svagt lysa upp bryggan så att den syns och att man kan gå iland utan att det är komplett mörker. Extrapanelen vill vi nog skippa också, jag ser inte just nu hur jag skulle kunna montera den diskret. Men jag kikar på conrad nuE etompau skrev:
det är alltså typ så här jag tänker mig. nedåtriktat ljus. men med solcellsladdning. antingen en hel armatur eller något jag monterar på en stolpe jag sätter dit själv.
PS. alltså designen på bilden är inte särskilt eftersträvansvärd - jag har i första hand letat efter något som ser lite maritimt ut men inser att det kanske jag knappast hittar.
PS. alltså designen på bilden är inte särskilt eftersträvansvärd - jag har i första hand letat efter något som ser lite maritimt ut men inser att det kanske jag knappast hittar.
Oavsett vad du väljer så får det inte vara en susning till att se ljuskällan från sjösidan, ska lysa rakt ner och aldrig i sidled. Det räcker med en 5 W ficklampa att blända utifrån sjön kommande båtar, oavsett om det är din eller andra som åker förbi, det blir totalbländning
hej jonaserik, tack för ditt inlägg. som jag skrev är det alltså nedåtljus jag söker efter, för allas bästa, och som jag har svårt att hitta och det är anledningen till att jag ännu inte har satt dit någon. har du något tips?