5 052 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Ta bort underdelen av gammal heltäckningsmatta eller låta vara kvar?
Har tagit bort en fluffig limmad heltäckningsmatta ur ett barnrum. När jag slet bort den var det som att den spaltade sig eller delade sig så det blev kvar en helt jämn yta av något skumgummiliknande., dvs bottenskiktet av mattan Jag vill lägga in ett nytt laminatgolv men frågan är om jag ska låta skumgummit vara kvar eller om jag bör ta bort det och i så fall hur? Har inte börjat försöka ännu men verkar som det sitter rejält hårt och det håller inte ihop horisontellt.
Vad tycker ni? Lägga nya golvet ovanpå eller försöka hyvla bort det på något sätt? Tips på hur?
Såg en annan tråd om asbest i gamla mattor och i lim etc, hade inte en tanke på det innan men det kan det väl inte va i det här? Huset är ett LB-hus från -78.
Det har blivit några små gropar och lossnat lite längs intill väggarna, om jag låter det vara kvar borde jag åtgärda håligheterna innan? Med vad?
Vad tycker ni? Lägga nya golvet ovanpå eller försöka hyvla bort det på något sätt? Tips på hur?
Såg en annan tråd om asbest i gamla mattor och i lim etc, hade inte en tanke på det innan men det kan det väl inte va i det här? Huset är ett LB-hus från -78.
Det har blivit några små gropar och lossnat lite längs intill väggarna, om jag låter det vara kvar borde jag åtgärda håligheterna innan? Med vad?
Halloj, hur gjorde du i slutändan, står i samma läge och funderar...
Lät du resterna vara kvar?
Lät du resterna vara kvar?
Samma situation hände i min trappa där det suttit matta. Spackelspade, med stöd av vattenånga och ibland värmepistol - det gjorde susen.
Men det tog många timmar.
Om den fortfarande är mjuk och skumgummi-lik så är det nog enklare att ta bort, min hade hårdnat till sten-liknande karaktär.
Men det tog många timmar.
Om den fortfarande är mjuk och skumgummi-lik så är det nog enklare att ta bort, min hade hårdnat till sten-liknande karaktär.
Hej,Conny Svensson skrev:
Jag bestämde mig för att ta bort det till sist. Tror det hade funkat bra som underlag till det nya golvet men var orolig att det skulle lukta, var en lite svårdefinierad lukt i rummet efter mattan. Gick på med hård spackelspade och hammare och knackade bort det.