Har en murstock som inte blivit använd på ca. 20 år. Hade sotaren på besök i förra veckan och han sa att vi var tvungna att sätta rör i skorstenen eftersom att pipan var på tok för stor (~400*400 mm) för det vi skulle elda.

Är det nåogn som satt instatsrör själv? Är det överhuvudtaget något man kan/får göra själv?

Ja det får man göra själv.Sotaren ska väl godkänna allt innan du börjar elda igen.

En arbetskamrat köpte 8m Decflex TW dubbelmantlat rör med diametern 125mm. 1st Topp , 1st Inmurningsstos samt 3st 100liters säckar Vermeculite isolering,hos Skorstensspararen för 7400kr inkl. moms/frakt

Jag var med och hjälpte till när mitt rör installerades. Han som hjälpte mig var erfaren och gav mig en del tips vad man bör tänka på. Särskilt svårt var det inte. Jag hade förberett allt innan röret sattes på plats. Vi monterade rör, stos, murade igen mustocken och fyllde på vermaculite på drygt 2 timmar. Min kanal var nästan helt rak så vi behövde aldrig använda oss av någon dragplugg. För att testa lämplig dimension på röret användes en dragplugg på 125 mm. Därefter monterade vi 120 mm slang. Nästa gång kan jag göra det helt själv. Jag gav 7500 för allt. Hade jag anlitat firma hade det gått på drygt 11000. Eftersom kakelugnsbyte och skorsten kostat nästan 55000 så ville jag spara lite på kostnaderna.

Mvh / Niclas

• Gilla
jdfghjk
  • Laddar…
Tack för svaren.
Hittade en del info på http://www.soliduct.com (fraktfritt över 1500:- )

Niclas; Vad är effekten på din spis? Tänkte på storleken på röret/slangen som ni använde, ø120mm. Kommer själv att skaffa en på 4-6 KW.

• Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
Vill påpeka att kvaliteten på fabrikaten skiljer ganska så rejält, även om det är 10års materialgaranti så är det inte kul att göra om det när 300liter värmekulit rasar ner i källaren ;). Har inte en susning om http://www.soliduct.com/ och deras produkter, så jag kan inte uttala mig om kvaliteten..men billigt är det ::)

Inget som är svårt att göra själv om pipan är hyffsat rak och inga ras/lösa stenar eller gammla spjäll är ivägen.

/Danso

Carlan:

Jag har en Cronspis ansluten till ett 120 mm insatsrör. Effekten är enligt tillverkaren max 6 kw. Det funkar perfekt med denna rörstorlek. Jag var lite rädd att det skulle vara för liten diameter men säljaren som är mycket erfaren sa att det skulle räcka. Särskilt som skorstenen är nästan 7 meter. Draget är bra mycket bättre än innan. Diametern på den befintliga kanalen är 14x14 cm. Spisen är otroligt lätt att tända. Enligt instruktionerna skall luckan vara öppen vid upptändning i 10-15 min. Om jag inte lägger något emellan så sugs luckan igen omedelbart. Min gamla rörspis blev alltid lite sotig strax ovanför glasluckan och kunde ryka in lite precis när man skulle fylla på mer ved. Men inte med Cronspisen. Glasluckan blir aldrig sotigt. Beror både på luftspolning framför glaset och att draget är bra.

/ Niclas

Carlan skrev:
Har en murstock som inte blivit använd på ca. 20 år. Hade sotaren på besök i förra veckan och han sa att vi var tvungna att sätta rör i skorstenen eftersom att pipan var på tok för stor (~400*400 mm) för det vi skulle elda.

Är det nåogn som satt instatsrör själv? Är det överhuvudtaget något man kan/får göra själv?
400x400 är Väldigt stor. Därom råder inga tvivel. Men var försiktig så att du inte sätter i för klent rör. 120 rör kan bli för klent, beroende på vad du ska elda med, hur hög skortenen är, och vad du eldar i.
Det är riktigt tråkigt om man råkar sätta i för klent rör.
Fråga många rökexperter innan du bestämmer dig.

• Gilla
Yves Bianchi
  • Laddar…
Är inte helt säker på måtten..
Kommer att ha en spis på max 6-7 KW är det tänkt. Huset är väldigt litet.

Nidah; Du sa att du var med och hjälpte någon att sätta instatsrör.
Har idag fått brev från kommunen med papper för bygganmälan. Där står det att man ska ha en kvalitetsanvarig. Kan man vara det själv, och är det nån som vet vad det innebär?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.