5 219 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Vitt...
Sida 1 av 2
Hej!
Sambon och jag är i full gång med att bestämma vilka färger vi ska måla inomhus. Vi har definitivt bestämt oss för vitt i v-rum och kök men upptäckt att det finns hur många vita kulörer som helst... Funderar lite på S0500-N men är lite orolig över att den är för kall.
Någon som har några tips? (Ett önskemål är att det ska passa väl ihop med ek som vi har i köket.)
Svar tas tacksamt emot!
Sambon och jag är i full gång med att bestämma vilka färger vi ska måla inomhus. Vi har definitivt bestämt oss för vitt i v-rum och kök men upptäckt att det finns hur många vita kulörer som helst... Funderar lite på S0500-N men är lite orolig över att den är för kall.
Någon som har några tips? (Ett önskemål är att det ska passa väl ihop med ek som vi har i köket.)
Svar tas tacksamt emot!
Denna kulör används ofta som standardfärg vilket iofs bör bevisa att den är 'gångbar'. Men jag tror inte ni skall vara rädda för att bryta ännu litet mer just för att undvika 'kylningsgraden'. Helhetskänslan kan ändå bli vit.
Jag själv har brutit i olika vita kulörer i sovrummen - man tror att det är samma färg men solrummen är något mer dämpade och skuggrummen mindre brutna. Om vardagsrummet är stort blir det nog lämpligare med en starkare brytning. Det är värt mödan att provmåla ett väggparti. Eftersom ni håller er till så ljusa färger blir det ändå lätt att måla över. Ni kommer att upptäcka att vita färger kan bli förfärligt kalla. Jag har själv i princip vitt i hela huset.
Mitt kök har inte stora väggytor så där har jag inte brutit alls. Detta också för att jag fräschar upp väggarna ganska ofta pga husdjur och då är det smidigare med obruten färg.
Jag själv har brutit i olika vita kulörer i sovrummen - man tror att det är samma färg men solrummen är något mer dämpade och skuggrummen mindre brutna. Om vardagsrummet är stort blir det nog lämpligare med en starkare brytning. Det är värt mödan att provmåla ett väggparti. Eftersom ni håller er till så ljusa färger blir det ändå lätt att måla över. Ni kommer att upptäcka att vita färger kan bli förfärligt kalla. Jag har själv i princip vitt i hela huset.
Mitt kök har inte stora väggytor så där har jag inte brutit alls. Detta också för att jag fräschar upp väggarna ganska ofta pga husdjur och då är det smidigare med obruten färg.
Tack för ett bra svar! Det får nog bli som du föreslår, att provmåla lite... inte minst eftersom det är ett stort rum men många stora fönster.
Du skrev att du hade en mer bruten vit kulör i sovrummet eftersom det var ett soligt rum, kommer du möjligtvis ihåg NCS-koden till den färgen?
Du skrev att du hade en mer bruten vit kulör i sovrummet eftersom det var ett soligt rum, kommer du möjligtvis ihåg NCS-koden till den färgen?
Har ingen aning om färgkoden, men det finns en färg som heter äggskalsvitt som jag sett uppmålad i rum och det är jättenyggt och inte alls kallt.
I färgaffären borde de veta hur den ser ut.
I färgaffären borde de veta hur den ser ut.
Det standardiserade systemet NCS finns för att bl a kunna beskriva en kulör på rätt sätt. Den kulör som heter S0500-N är en helt vit kulör. Den innehåller 5% svärta och det går inte att ha mindre. Alltså är den helt och rent vit. N:et står fär att det är en neutral kulör som inte går åt tex rött (R) eller gult (Y). En kulör som heter S0502-Y går således åt det gula hållet, därav Y-et. Samma grad av svärta och 2% kulör. Denna kulör kallas Tonad vit och är den kulör som oftast används om man köper färdigmålade lister, fönster, dörrar etc. En av fördelarna med NCS är att om du går in i en butik i Kiruna, Malmö och Milano så får du samma kulör överallt.
... förutsatt att man använder samma NCS-skala.
I det nya systemet heter kulörerna ju NCS S-0502-Y.
Sen för att krångla till det finns ju fler system för att beskriva kulörer. PAL är ett. Riksantikvarieämbetet har en för traditionell linoljefärg o.s.v.
I det nya systemet heter kulörerna ju NCS S-0502-Y.
Sen för att krångla till det finns ju fler system för att beskriva kulörer. PAL är ett. Riksantikvarieämbetet har en för traditionell linoljefärg o.s.v.
Självklart finns det olika standard inom olika branscher, tryckerier tex. Men nu pratade vi om måleri och då är det NCS som gäller och är internationell. Riksantivarieämbetet har hittat på ett eget system vilket visar deras intelligensnivå.. Självklart strävar även NCS efter att få så bra noggrannhet som möjligt på sina kulörbenämningar och kom därför för ett antal år sedan med Edition 2 och kännetecknet för dessa kulörbenämningarna är att det står ett S framför benämningen. I och med lanseringen av Edition 2 så ska man inte använda de gamla benämningarna då de inte är lika exakta. Slutsats: Man kan inte använda fel NCS-karta då den gamla ska ha skrotats!
RAÄs färgkoder bygger ju på vilka och vilka mängder äkta pigment som används enligt traditionell målning. Vilken intelligensnivå som det tarvar för stå för dig.
Man har dessutom en kalkfärgsprovsamling "kalkfärg 90" som bygger på samma sak. Säkert idiotiskt det oxå.
Man har dessutom en kalkfärgsprovsamling "kalkfärg 90" som bygger på samma sak. Säkert idiotiskt det oxå.
Hej igen!
Nu har vi provmålat tre olika vita kulörer i v-rummet nämligen S0500-N, S0502-Y och S0503-G93Y.
Vi kunde snabbt konstatera att med våra stora fönster i väster/söderläge så blev s0502-Y bäst så det fick bli den.
Men tack alla ni som svarat!
/Fiffi
Nu har vi provmålat tre olika vita kulörer i v-rummet nämligen S0500-N, S0502-Y och S0503-G93Y.
Vi kunde snabbt konstatera att med våra stora fönster i väster/söderläge så blev s0502-Y bäst så det fick bli den.
Men tack alla ni som svarat!
/Fiffi
Jag har just målat hallen och köket med "stockholmsvitt".
Det är den gamla NCS-snurrans
0502-Y
Dvs UTAN S före!
(och jag är inte nykomling, har bara tappat gamla inloggningsuppgifterna... suck)
Det är den gamla NCS-snurrans
0502-Y
Dvs UTAN S före!
(och jag är inte nykomling, har bara tappat gamla inloggningsuppgifterna... suck)
Det jag fick som svar när vi köpte färg var att jag lika gärna kunde grunda väggarna med takfärgen, dvs glans 4, eftersom det blir billigare.
Sedan drar man sista lagret med glans 7 om man vill.
Fördelen är att det blir lite lättare att torka av om man har högre glans.
Men matta ytor är ju snygga så...
Dessutom är problemet med billig färg just det att den inte är täckande. Så jag tror att ni tjänar på att köpa färgen hos en färghandlare med vettiga priser.
Det går väl knappast mer än en kruka eller max två, dvs runt 3000 kr.
Hur mycket billigare blir det på budgetställena?
Sedan drar man sista lagret med glans 7 om man vill.
Fördelen är att det blir lite lättare att torka av om man har högre glans.
Men matta ytor är ju snygga så...
Dessutom är problemet med billig färg just det att den inte är täckande. Så jag tror att ni tjänar på att köpa färgen hos en färghandlare med vettiga priser.
Det går väl knappast mer än en kruka eller max två, dvs runt 3000 kr.
Hur mycket billigare blir det på budgetställena?
Vi har använt oss av lite olika vita kulorer i hela huset (dålig fantasi kanske ) och fastande för Nordsjös vita.
Dessa färger är brutna med ett antal olika kulörer men aldrig med svart. Det roliga med denna brytning är att nyanserna ändras rätt kraftfullt under olika tider på dygnet.
På morgonen med låg sol är det vit under dagen går det över lite lätt mot blått och på kvällen gult till rött.
Byter man gardiner får man fram en annan kulör på rummet med.
Vi är grymt nöjda, skuggspelet blev väldigt effektfullt.
Dessa färger är brutna med ett antal olika kulörer men aldrig med svart. Det roliga med denna brytning är att nyanserna ändras rätt kraftfullt under olika tider på dygnet.
På morgonen med låg sol är det vit under dagen går det över lite lätt mot blått och på kvällen gult till rött.
Byter man gardiner får man fram en annan kulör på rummet med.
Vi är grymt nöjda, skuggspelet blev väldigt effektfullt.