1 132 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Finns det något särskilt man bör tänka på när man gräver invid icke dränerad husgrund?
Jag bor i ett enplanshus byggt 1984 med krypgrund. Tidigare ägare har låtit lägga åldersbeständig plast på marken/krypgrunden samt även låtit installera en krypgrundsavfuktare. Såvitt jag kan se, lukta och förstå finns inga tecken på fuktproblem överhuvudtaget, den befintliga lösningen verkar funka bra.
Nu ska vi ska installera luftkonditionering i huset och utedelen kommer att behöva någonstans att göra av med sitt kondensvatten. Min tanke är att försöka bygga ut det befintliga vattenavledningssystemet för regnvatten/stuprör och utnyttja det för mitt syfte.
Mera konkret tänker jag sätta en T-koppling under jord och därifrån koppla 110-rör som jag leder bort till platsen där fundamentet för luftkonditioneringens utedel ska gjutas. (gråmarkerat på bifogad bild)
Nu till min fråga. Vårt hus har aldrig haft dränering mot grunden, jag planerar inte att dränera heller. Det ligger jord direkt mot husgrunden. Försäkringsbolaget inspekterade när vi tog över huset och hade inget att invända.
Men om jag nu gräver invid husgrunden för att lägga ner nya vattenavledningsrör så kommer jag även att behöva lägga rören på en sandbädd och då kommer ju jordens sammansättning närmast huset att förändras. Jag undrar om någon med mer erfarenhenhet anser att det skulle vara riskfyllt att göra så? Jag menar om någon tror att det skulle finnas risk för eventuella kommande fuktproblem p g a att jag gräver precis invid husgrunden och förändrar jordens sammansättning?
Nu ska vi ska installera luftkonditionering i huset och utedelen kommer att behöva någonstans att göra av med sitt kondensvatten. Min tanke är att försöka bygga ut det befintliga vattenavledningssystemet för regnvatten/stuprör och utnyttja det för mitt syfte.
Mera konkret tänker jag sätta en T-koppling under jord och därifrån koppla 110-rör som jag leder bort till platsen där fundamentet för luftkonditioneringens utedel ska gjutas. (gråmarkerat på bifogad bild)
Nu till min fråga. Vårt hus har aldrig haft dränering mot grunden, jag planerar inte att dränera heller. Det ligger jord direkt mot husgrunden. Försäkringsbolaget inspekterade när vi tog över huset och hade inget att invända.
Men om jag nu gräver invid husgrunden för att lägga ner nya vattenavledningsrör så kommer jag även att behöva lägga rören på en sandbädd och då kommer ju jordens sammansättning närmast huset att förändras. Jag undrar om någon med mer erfarenhenhet anser att det skulle vara riskfyllt att göra så? Jag menar om någon tror att det skulle finnas risk för eventuella kommande fuktproblem p g a att jag gräver precis invid husgrunden och förändrar jordens sammansättning?
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Bästa svaret
Skulle jag säga det är helt riskfritt att göra det du tänkt. Sedan är väl sandbädd bara för att inte stenar under en ledning skall kunna nöta/tjälskjuta mot ledningen. Om det är fina massor eller matord kan du nog strunta i sandbädden.
Du har säkert helt rätt i att 110 mm rör är överdimensionerat. Får skylla på min okunskap. Visste inte att det fanns 50 mm rör att köpa som är godkända att använda utomhus? Men då måste det väl även finnas T-kopplingar som kan kan hantera både 110 mm + 50 mm tänker jag? (Befintlig regnvattenavledning är 110 mm)S Sajmon skrev:
Jodå det finns 50mm. Och det finns t-kopplingar så att du kan koppla på 50mm till 110.H HaunsTM skrev:Du har säkert helt rätt i att 110 mm rör är överdimensionerat. Får skylla på min okunskap. Visste inte att det fanns 50 mm rör att köpa som är godkända att använda utomhus? Men då måste det väl även finnas T-kopplingar som kan kan hantera både 110 mm + 50 mm tänker jag? (Befintlig regnvattenavledning är 110 mm)
Så slipper du gräva onödigt djupt dessutom.
Det är dom gråa rören, men de funkar att använda utomhus också. Jag har fått till mig att det är högre kvalitet på dom då de är avsedda för avlopp på insidan hus, därav att de är lite dyrare också.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Finns det något Tec7 INTE fäster mot? Behöver göra en mall runt en stövellagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur får jag bort silen på en Grohe handfatblandare? Den ligger något infälld på undersidan av kranet. Finns det en originalverktyg?
Badrum -
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus