Joaquin Joaquin skrev:
Har ställt den på två olika längder men inte 100% av gångerna så det varierar.

Jag tänkte på det också, men läste tidigare någon som hade den ganska långt ner (15-20 cm?!) och det tror jag inte vår är.
Har du väldigt lång slinga totalt sett? I så fall kanske signalen är svagare tänker jag.
 
Skulle tro att guiden kanske är max 40 m.
Tomten är inte speciellt stor. Begränsningen fungerar överallt, om det nu spelar någon roll i detta.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Efter framtagning i helgen har min gått ganska bra, men har ett märkligt bekymmer.

På väg ut följer den guiden, precis som tänkt, för att komma till andra sidan huset. Men när den ska hem virrar den bara runt. Har signalen på låg och 1 min på guide. Vet att det hände några gånger förra säsongen också. Vad kan detta bero på? Ganska störigt för det tar sin tid att hitta hem utan den...

Tycker man i appen skulle kunna se status på begränsning- och guidekabel. Då hade man vetat att systemet är ok i alla fall.

Har du själv installerat grejorna eller är det en ÅF som gjort det?
Slingstatus ser du på lysdioden på laddstationen.

Ser det som osannolikt att guidekabeln grävs ner på på sådant sätt att signalen ej når mottagaren i roboten.
 
Själv installerat. Har fungerat tidigare och även denna gången när jag testade efter vinteruppehållet. Gäller slingstatusen även guiden?

Minns som sagt att samma fenomen hände förra året, men ibland går det. Det är inte så att om jag ställer tiden för kort och den inte hittar den inom den tiden så är det "kört"?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Själv installerat. Har fungerat tidigare och även denna gången när jag testade efter vinteruppehållet. Gäller slingstatusen även guiden?

Minns som sagt att samma fenomen hände förra året, men ibland går det. Det är inte så att om jag ställer tiden för kort och den inte hittar den inom den tiden så är det "kört"?
Om du ställer tiden för kort kommer den väl att börja leta efter kantslingan och hittas den före guiden kommer klipparen att följa kanten hem...
 
Joaquin Joaquin skrev:
Själv installerat. Har fungerat tidigare och även denna gången när jag testade efter vinteruppehållet. Gäller slingstatusen även guiden?

Minns som sagt att samma fenomen hände förra året, men ibland går det. Det är inte så att om jag ställer tiden för kort och den inte hittar den inom den tiden så är det "kört"?
OK, låter som du har något trubbel med din installation. Ser att du tidigare skrev att klipparen även körde över beg.kablen.
 
M MartinP666 skrev:
Om du ställer tiden för kort kommer den väl att börja leta efter kantslingan och hittas den före guiden kommer klipparen att följa kanten hem...
Japp. Stängt av att den skall leta efter kantslingan. Men om jag har den på en minut och den inte hittar den inom det, slutar den då och letar efter signalen från laddstationen?

E etompau skrev:
OK, låter som du har något trubbel med din installation. Ser att du tidigare skrev att klipparen även körde över beg.kablen.
Stämmer. Bara hänt en gång. Vet inte vad som skulle kunna vara fel i så fall.
 
E etompau skrev:
OK, låter som du har något trubbel med din installation. Ser att du tidigare skrev att klipparen även körde över beg.kablen.
Kablen?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Kablen?
Stavfel, ska vara "kabeln", men du förstod nog ändå.
 
Har den funkat förr? Kolla slingsignalen i menyn, på min gamla 220 så vart det likadant med då hade sladden till slingantennen lossnat..
 
E etompau skrev:
Stavfel, ska vara "kabeln", men du förstod nog ändå.
Tänkte vissa har otroligt svårt med Att vända sista ändelsen, typ Småland..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Har den funkat förr? Kolla slingsignalen i menyn, på min gamla 220 så vart det likadant med då hade sladden till slingantennen lossnat..
Japp. Gick igår igen. Både ut och in så att säga.
Tänkte på om det är skillnad på om jag kallar in den manuellt, eller låter den gå tiden ut. Borde inte spela någon roll, men ändå...
 
Kan nu bekräfta att den funkar när jag parkerar "manuellt" via appen, men inte när jag låter den gå sin tid ut (när batteriet börja sina). Då är det precis som den bara virrar runt till den kommer tillräckligt nära stationen. Ganska irriterande även om den till slut hittar in än så länge.
 
Hej!

Har följt detta forum sedan jag köpte min Automower 310 för tre år sedan. Det har varit till stor hjälp vid installation mm.

Har nu stött på ett problem. Råkade kapa begränsningskabeln vid rensning av maskrosor. Har lagat den två ggr med skarvdon men får ändå ingen signal utan lampan i stationen blinkar blått. Har skiftat guidekabeln med respektive vänster och höger kontakt och får då besked att det är slingan som går till vänster där felet finns (samma sida som lagningen). Hade en hel del meter kabel över efter installationen och drog då den från stationen (vänster utgång) till stället där jag har min guidekabel kopplad till begränsningskabeln på andra sidan tomten. Får i alla fall ingen grön signal utan lampan blinkar fortfarande blått. Vad kan det vara som är fel?
 
Du har väl huggit av den på fler Ställen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.